قدس آنلاین/ محمود مصدق: رئیس شورای عالی استان ها، عملکرد شوراهای شهر و روستا را در مجموع مثبت ارزیابی کرد و گفت: اما این نهاد تا رسیدن به عملکرد مطلوب و برآوردن انتظارات مردم راه طولانی در پیش دارد.

عملکرد شوراهای شهر و روستا تا وضع مطلوب فاصله دارد

مهندس مهدی چمران صبح دیروز در نشست رسانه ای که با همکاری شورای عالی استان ها و شورای شهر تهران به مناسبت نهم اردیبهشت ماه روز ملی شوراها برگزار شد، با بیان این مطلب در پاسخ به پرسش قدس مبنی بر اینکه شورای عالی استان‌ها برای مقابله با رانت خواری و فسادهای مالی احتمالی نظیر آنچه که در شورای بعضی از شهرها در یکی دو سال اخیر رخ داده است، چه برنامه خاصی دارد، گفت: هر کس باید وظیفه اداری خود را درست انجام دهد، البته شورای عالی استان ها نیز بر عملکرد شوراها نظارت می‌کند، اما ممکن است، در مجموعه‌ای به این وسعت مثل هر دستگاه دیگر تخلفاتی نیز صورت بگیرد که قطعاً این تخلفات مورد بررسی قرار می‌گیرد و برابر قانون با متخلف برخورد می شود. همچنین سعی شده تا نظارت سیستمی اعمال شود و در این راه از مردم نیز کمک گرفته شود.
وی در ادامه از اصلاح قانون حمل و نقل عمومی به کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر داد،  اما از  کمک نکردن دولت به حمل و نقل عمومی نیز انتقاد کرد و گفت: حدود چهار سال است که به هیچ شهری برای حمل و نقل عمومی در بخش اتوبوس شهری کمک نشده، به
گونه ای که شمار اتوبوس‌های فعال شهر تهران از 8500 دستگاه در گذشته امروز به 6 هزار دستگاه رسیده است.
به گفته وی کمک‌های دولت در حوزه متروی کلانشهرها اندک بوده است، به طوری که توسعه مترو با سرعت پیش نمی رود.
چمران در پاسخ به پرسش دیگر قدس درباره افزایش زیاد کرایه ناوگان عمومی بویژه نرخ بلیت مترو در پایتخت نیز گفت: روی نرخ کرایه ها بررسی‌های زیادی از سوی شورای شهر و فرمانداری صورت گرفت و سرانجام نظر شورا تصویب شد. به هرحال نباید به رانندگان تاکسی ظلم شود. در حوزه مترو هم پیشنهاد مترو خیلی بیشتر بود، اما سرانجام از 45درصد به افزایش 23درصدی بلیت مترو رسیدیم که این رقم بسیار کمتر از بلیت مترو در دیگر کشورهای جهان است.
چمران سپس به بحث بافت‌های فرسوده پرداخت و گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور دچار اشکال است و تا وقتی که بانک‌ها، دولت، شهرداری و مردم با هم جلو نروند، با طرح‌های موجود اقدام خاصی در راستای نوسازی بافت‌های فرسوده صورت نمی گیرد.
وی از بررسی طرح بازآفرینی برای نوسازی بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: در مجموع اگر معدل بگیریم، سالی 10 درصد بافت فرسوده در شهر تهران نوسازی می‌شود که از این لحاظ از سایر کلانشهرهای کشور جلوتر هستیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص خروج شرکت روغن نباتی قو از تهران گفت: کارخانه‌های متعددی در آلودگی شهر تهران سهیم هستند و تنها کارخانه روغن‌ نباتی قو نیست. مثلاً در منطقه18 معادن شن و ماسه‌ای وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر جابجا شوند و اگر جابجا نشود، درخواست تشکیل شورای امنیت شهر و استان را خواهیم داد تا
تصمیم‌ گیری‌های لازم انجام شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره مواردی که در شورای حل اختلاف درخصوص بودجه شهرداری تهران مورد بحث است نیزگفت: یکی از این موضوعات بحث کتابخانه‌هاست که نیم درصد از بودجه شهرداری باید به کتابخانه‌ها اختصاص داده شود و مورد بعدی بودجه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.
وی درباره اشکال اول که پرداخت نیم درصد از بودجه شهرداری به کتابخانه‌ها است افزود: این موضوع باید هر چه سریعتر مورد بررسی قرار گیرد و از مجلس شورای اسلامی نیز استعلام صورت گرفته است تا در صورت نیاز اصلاح قانون انجام شود.
وی در پایان تعامل شوراهای شهر و روستا با دولت را مثبت ارزیابی کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.