قدس آنلاین/ عباس مشکوه رضوی: با همت و تلاش شبانه روزی اهالی بومی و طبیعت دوستان طی سه روز گذشته ۶ هزار متر مکعب آب از آبگیر طبیعی «تخته حسن» به دریاچه بزنگان منتقل شد. یک عضو کمپین مردمی احیای دریاچه بزنگان به خبرنگار ما گفت: آب یک آبگیر طبیعی در فاصله ۸۰۰ متری دریاچه بزنگان که حدود دو هکتار وسعت دارد با کمک و یاری مردم ، اعضای شورای اسلامی و دهیار بزنگان به دریاچه منتقل شد.

 تنها دریاچه طبیعی  خراسان دوباره جان گرفت

این کارشناس بهداشت محیط اظهارداشت: وسعت این آبگیر طبیعی از سمت تخته حسن  حدود دو هکتار و عمیق‌ترین قسمتش نیم متر است که در فاصله ۸۰۰ متری دریاچه آب جمع شده بود.
یکی دیگر از اعضای کمپین مردمی احیای دریاچه بزنگان هم خاطرنشان کرد: این اقدام می‌تواند در آینده چشم‌اندازی بسیار عالی برای تنها دریاچه طبیعی خراسان و جذب گردشگر در منطقه داشته باشد. دریاچه بزنگان مورد توجه و علاقه مردم ایران قرار دارد و همواره مأمن و زیستگاه گونه های نادر پرندگان مهاجر بوده است.
وی افزود: انتقال آب به دریاچه بزنگان در واقع می‌تواند الگوی مناسبی برای مردم و مسؤولان باشد. حال که بودجه ادارات کافی نیست، می‌توانند به عنوان هماهنگ کننده و استفاده از تجهیزات دولتی با کمک مردم نسبت به این اقدام‌های مفید و خداپسندانه اقدام کنند. وی گفت: انتقال این آب با کمک 20 نفر از علاقه‌مندان به طبیعت و طی سه روز با هزینه شخصی انجام شده است. وی ادامه داد: در خصوص احیای دریاچه بزنگان، علاوه بر سازمان محیط زیست، نقش سازمان‌ها و ادارات آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی هم بسیار چشمگیر است که در حقیقت نیاز به یک همکاری بین بخشی قوی  دارد.
یک عضو دیگر کمپین مردمی احیای دریاچه بزنگان گفت: هفته پیش و بعد از بارندگی شدید و خراب شدن کانال انتقال سیلاب به دریاچه، با دوستان به دریاچه رفتیم و یک لودر از روستا بردیم و با مکافات قول پولش را از دهیاری گرفتیم. آنجا لودر در گل فرو رفت و یک تراکتور آوردیم  که آن هم لاستیکش ترکید. وی اظهار داشت: به بخشدار اعلام کردم، گفت که لودر ما درگیر سیل است و فقط پول 6 ساعت کار لودر را تقبل کرد. بعدازظهر همان روز سیل زیادی آمد و ما تا نیمه های شب با بیل دستی آب را هدایت می‌کردیم. فردای آن روز با اطلاع رسانی در گروه تلگرام و گله از شوراها، عده زیادی آمدند. وی خاطرنشان کرد: بخشدار هم آمد و کانال جدیدی حفر شد. از سه روز پیش هم مشغول فراهم کردن لوله برای انتقال آب از آبگیر طبیعی جنوب دریاچه با فاصله ۸۰۰ متری تا دریاچه بودیم. لوله‌ها را مردم و اداره آب سرخس و محیط زیست آوردند. پمپ و انتقال لوله ها هم با همکاری مردم محقق شد.  وی افزود: بعد از سه روز کار آب منتقل شد. البته ادارات همکاری محدودی کردند و اگر مردم پیشقدم نمی شدند، هیچ ارگانی حاضر به همکاری نبود. به طورکل باید گفت، عزمی برای نجات دریاچه در بین مسؤولان وجود ندارد، فقط در صورتی که  کمک بخواهی، با اکراه کمک اندکی می‌کنند. رئیس شورای اسلامی بزنگان نیز به خبرنگار ما گفت: دریاچه بزنگان حدود 80 هکتار وسعت و12 متر عمق داشته که پس از خشکسالی اکنون با همت اهالی  به 30 هکتار وسعت و دو متر عمق رسیده است.
محسن عظیمی مقدم اظهار داشت: خشکسالی‌های اخیر باعث خشک شدن دریاچه شده است و اینکه کم لطفی محیط زیست به این وضعیت دامن زده است.
وی خاطرنشان کرد: دوسال است که آب مازاد کشاورزان را به دریاچه هدایت می‌کنیم و اگر آب مازاد کشاورزان را لوله کشی کنیم، آب بهتر به دریاچه هدایت می‌شود که البته  به بودجه نیاز دارد. رئیس شورای اسلامی بزنگان افزود: از محیط زیست می‌خواهیم بودجه‌ای برای احیای دریاچه در نظر بگیرد. به نظر من  آب مازاد کشاورزان باید از بیجه دراز  با لوله برای همیشه به دریاچه بزنگان هدایت شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.