قدس آنلاین - ایلام: رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: امسال هیات دولت تغییر در تعرفه های دندانپزشكی در قالب طرح تحول سلامت را در دستور كار دارد كه در صورت ابلاغ رسمی این تعرفه ها در مراكز دندانپزشكی دولتی اجرایی خواهد شد تا بار مالی خانواده ها در این حوزه كاهش یابد.

تعدیل تعرفه های دندانپزشکی در مراکز دولتی ایلام

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، دكتر علی دل پیشه در نشست خبری با اصحاب مطبوعات و رسانه های استان به مناسبت هفته جهانی سلامت با بیان اینکه مراكز درمانی دانشگاهی این استان در قالب طرح تحول سلامت، 400 میلیارد ریال از بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان طلب دارد، اظهارداشت: این بیمه ها بایستی در اسرع وقت، معوقات خود را به دانشگاه علوم پزشكی ایلام پرداخت كنند.

وی با اشاره به اینکه تامین بودجه مورد نیاز از طریق مصوبه های هیات وزیران و مجلس شورای اسلامی مهمترین دغدغه اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور است، افزود: همکاری و همراهی بیمه ها در پرداخت مطالبات خود به دانشگاه علوم پزشکی می تواند در افزایش سطح کمی و کیفی طرح تحول نظام سلامت تأثیرگذار باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اجرای طرح تحول سلامت 60 هزار مورد عمل جراحی، 112 هزار بستری، 9 هزار زایمان طبیعی، 2 میلیون و 100 هزار مراجعه سرپایی در مراكز درمانی این استان انجام شده است، خاطرنشان ساخت: شاكله اصلی و مهمترین اقدام داخلی دولت یازدهم طرح تحول سلامت است كه البته با وجود محاسن و معایب آن شرایط برای كاهش هزینه های درمانی تحمیلی بر بیماران فراهم شده است.

دكتر علی دل پیشه اجرای طرح تحول سلامت را موجب ارتقا و تكمیل تجهیزات و وسایل مورد نیاز مراكز درمانی استان عنوان و تصریح کرد: از آغاز اجرای این طرح تهیه و تجیهز وسایل و امكانات در مراکز درمانی 200 میلیارد ریال هزینه داشته و در این 2 سال میزان اعتبار خرید تجهیزات درمانی استان برابر با 20 سال گذشته بوده است.

وی با تأکید بر اینکه دولت در حوزه سلامت پس از اجرای موفقیت آمیز و رضایت بخش طرح تحول سلامت اینك در حال تدوین و برنامه ریزی برای طرح های دیگری چون دندانپزشك خانواده، طرح تحول بهداشت و طرح تحول آموزش است، بیان داشت: بهبود و ارتقای وضعیت سلامت و بهداشت در مناطق روستایی، حاشیه شهرها و نقاط دور افتاده در دستور كار این دانشگاه قرار دارد و میزان نقص های این بخش به حدود هفت درصد رسیده ضمن اینكه هدف ما كاهش این نقیصه ها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام به هزینه 100 میلیارد ریالی برای ایجاد پایگاه های بهداشت و مراقبت سلامت و یا بهسازی مراكز درمانی شهری اشاره کرد و افزود: ایجاد پایگاه های بهداشت و مراقبت سلامت و بهسازی مراكز درمانی در مناطق مختلف استان از سیاست های این دانشگاه است که با ایجاد این پایگاه ها در صدد افزایش سطح سلامت در جامعه و شهرها و روستاهای مختلف استان هستیم.

دکتر علی دل پیشه یکی از مشکلات موجود در مراکز درمانی و بیمارستانی استان را حضور همراهان و ملاقات کنندگان بیماران عنوان و تصریح کرد: بیمار علاوه بر درمان به وسیله دارو به استراحت و آرامش نیاز دارد که متأسفانه بسیاری از هم استانی های عزیز بدون توجه به این اصل مهم با مراجعه به بیمارستان در ملاقات با بیماران خود مانع خدمت رسانی کادر درمانی به بیماران می شود و همین مسئله گاهاً موجب افزایش طول درمان می شود.

وی از شناسایی و توقیف 355 تن برنج وارداتی غیر استاندارد و غیر قابل مصرف انسانی در استان در سال گذشته خبرداد و گفت: توقیف این میزان برنج در راستای اهمیت مقوله سلامت غذایی مردم بوده و این میزان برنج در مرحله انجام آزمایش است و با تایید کارشناسان یا برای مصارف دام و احشام اختصاص می یابد و یا معدوم خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه برای پذیرش دانشجویان خارجی در مراكز آموزشی این دانشگاه رایزنی شده و شرایط آن در حال فراهم شدن است، افزود: براساس برنامه ریزی های که از سوی وزارت بهداشت و درمان صورت گرفته، دانشگاه علوم پزشكی ایلام زمینه را برای ورود دانشجویانی از كشورهای آسیای میانه، تاجیكستان و كردستان عراق فراهم می كند.

دکتر علی دل پیشه با بیان این مطلب که امسال هیات دولت تغییر در تعرفه های دندانپزشكی در قالب طرح تحول سلامت را در دستور كار دارد، ادامه داد: این طرح در صورت ابلاغ رسمی تعرفه ها، در مراكز دندانپزشكی دولتی اجرایی خواهد شد تا بار مالی خانواده ها در این حوزه كاهش یابد.

وی به اجرای طرح غربالگری دهان و دندان دانش آموزان در مدارس استان در راستای کاهش بیماری های دهان و دندان اشاره کرد و بیان داشت: این طرح از سال گذشته آغاز شده و هم اكنون نیز در حال انجام است كه در همین راستا 48 هزار و 400 دانش آموز در این طرح مورد ویزیت قرار گرفته اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام به شرایط غیر استاندارد بیمارستان شهید مصطفی خمینی این شهر اشاره کرد و گفت: با انتقال بخش زنان و زایمان بیمارستان شهید مصطفی به بیمارستان زنان، بخشی از فضای این بیمارستان آزاد و پاره ای از مشكلات آن تا حدودی مرتفع می شود.

دکتر علی دل پیشه به شعار هفته جهانی سلامت با محوریت بیماری دیابت و تلاش برای پایین آمدن شیوع این بیماری غیر واگیر اشاره و تأکید کرد: افزایش هزینه های درمان، افزایش قطع عضو یا مرگ و میر به علت این بیماری برای كشور خسارت زاست و تغییر در الگوی سبك زندگی، جلوگیری از چاقی، اجتناب از خوردن مواد قندی و پرچرب و ترك دخانیات در كاهش این بیماری موثر است.

وی با اعلام این خبر که دستگاه آنژیوگرافی توسط بخش خصوصی در مرکز استان نصب می شود، خاطرنشان ساخت: با نصب این دستگاه، نیاز بیماران برای اعزام به شهرستان مهران و دیگر نقاط کشور برای آنژیوگرافی مرتفع می شود و دستگاه موجود در مهران نیز فقط به بیماران غیر ایرانی خدمات رسانی می كند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با تأکید بر سبوس گیری گندم برای تهیه آرد نانوایی های استان، یادآور شد: كاهش سبوس گیری گندم باید براساس دستور العمل استاندار به عنوان رئیس شورای آرد و نان استان اجرایی شود كه با وجود پیگیری های مكرر هنوز تصمیم مشخصی در این خصوص از سوی استاندار و شورای آرد و نان به دانشگاه علوم پزشكی و مركز بهداشت استان ابلاغ نشده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.