قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی : استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه نقش کارگران در تحقق اقتصاد مقاومتی بی بدیل و بی نظیر است، اظهار داشت: با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبر انقلاب مبنی بر «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» و تأکیدی که رئیس جمهور در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی داشتند و اینکه باید این نامگذاری به نحوی اجرایی شود که آثار آن در زندگی مردم ملموس باشد، بنابراین در تحقق این موضوع کارگران نقش مهم و اساسی دارند.

 آمار تعطیلی واحدهای صنعتی استان  سرشکستگی دارد

  فقر و آسیب‌های اجتماعی نتیجه بیکاری
رشیدیان در همایش تجلیل از کارگران، گروه‌های کار و واحدهای نمونه استان افزود: باید با هدف رونق اقتصادی، تولید با کیفیت همراه با قیمت مناسب و متناسب با کشش بازار‌های داخلی و خارجی مورد توجه باشد که در این بین مهم ترین عنصر نیروی کار آموزش دیده، متخصص و با انگیزه است.
وی افزود: اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی نیازمند همراهی نیروی کار، کارفرمایان، دستگاه‌های دولتی  و عمومی، بازار کار و سرمایه پولی و مالی و مردم در کنار هم است.

 مسؤولان به دنبال فراهم کردن بستر کار باشند
وی با تأکید بر اینکه برای رسیدن به توسعه و پیشرفت و اشتغال همه باید در کنار هم باشند، تصریح کرد: بیکاری، فقر و آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد و برای دوری از این آسیب ها باید اقتصاد را به مثابه «جهاد مقدس» نگریست.
وی افزود: مسؤولان دولتی و بخش خصوصی و مراکز پولی و مالی باید در فراهم کردن بستر کار و تلاش فعال باشند و نباید با هدف کسب ثروت یا نگاه و دیدگاه جناحی، چوب لای چرخ پیشرفت و توسعه قرار داد، بلکه باید با دیدی فراتر از نگاه جناحی  و شخصی کار کرد و همه به عنوان دلسوز نظام و ملت انجام وظیفه کنند.
وی در بخش دیگری با بیان اینکه در نگاه اسلام بر عکس دیدگاه سرمایه ای و کمونیستی کارگر و کارفرما در تضاد و تقابل با هم نیستند، خاطرنشان کرد: در نگاه اسلام کارگر و کارفرما تکمیل کننده هم هستند.

  تولید با کیفیت
رشیدیان با اشاره به اینکه تولید و اشتغال از واجب‌ترین واجبات است، یادآورشد: در این بین باید  حقوق کارگر، کارفرما و مصرف کننده توأم با هم در نظر گرفته و رعایت شود.
وی افزود: کارگران باید  بدانند در تولید با کیفیت و افزایش بهره‌وری نقش مهم و تأثیرگذاری دارند، با این توضیح که برابر دیدگاه دین مبین اسلام انجام کار مقدس است، به شرطی که با احساس مسؤولیت و انجام کامل و بدون نقص همراه باشد. وی با اشاره به نقش فنی و حرفه‌ای در ارتقای توانمندی نیروی کار متناسب  و مورد نیاز تولید، گفت: باید از کارگر، کارآفرین، تولیدکننده، تشکیل دهندگان خوشه‌های صنعتی و تولیدی تا بازرگانان و تجار و مصرف کنندگان حمایت کرد.
وی  تأکید کرد: باید در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به سیاست‌های کلی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی توجه جدی شود.

  اختلاف نظر در آمارها
رشیدیان در ادامه  به آمار منتشر شده در خصوص شمار و درصد واحدهای تولیدی تعطیل شده در خراسان رضوی و اختلاف نظر در این خصوص اشاره کرد و گفت: زمانی که آمار واحدهای تعطیل شده استان 3/10 درصد اعلام شد، برخی تصور کردند رقابت بر سر شمار بنگاه‌های تعطیل شده است و آمار بالاتری را ارایه کردند.
وی اضافه کرد: هدف این بود که در گام نخست  آمار دقیقی از بنگاه‌های تولیدی تعطیل شده به دست آید که در این خصوص سازمان صنعت، معدن و تجارت موظف به انجام این مهم شد که این  سازمان نیز با همکاری شهرک‌های صنعتی در 28 شهرستان این کار را انجام داد.

 بر سر آمار دعوایی نیست!
وی با تأکید بر اینکه بر سر شمار واحدهای تعطیل استان دعوا نداریم، گفت: اگر کسی آمار دقیق تری دارد همراه با مستندات و اسامی واحدها ارایه دهد.
وی اضافه کرد: آمار 3/10 درصدی واحدهای تعطیل شده، شهرستان به شهرستان با کمک مسؤولان مشخص شده است.
وی گفت: هدف این است ابتدا آمار دقیقی از بنگاه‌های تولیدی تعطیل شده استان به دست آید و در گام بعدی دلایل تعطیلی هر یک از این واحدها بررسی و سپس برای هر کدام با کمک بخش خصوصی، دولتی، اقتصادی و علمی و دانشی راهکاری مناسب برای برون رفت از این وضعیت ارایه شود.
وی با بیان اینکه مشکلات واحدهایی که با ظرفیت کم فعالند و روند واحدهای در مرحله راه اندازی و ایجاد نیز باید بررسی شود، خاطر نشان کرد: اولویت استان حفظ اشتغال موجود با هدف توسعه درآمد و ثروت عمومی است، بنابراین  باید از دعواهای این چنینی
 دست برداشت.
وی تصریح کرد: همین 10 درصد نیز چه برای دولت گذشته و چه اکنون  سرشکستگی دارد و باید کمک کرد تا مسأله رفع شود و بنگاه‌ها بتوانند به تولید ادامه دهند.وی در بخش دیگر با بیان اینکه اولویت استان بهره گیری از سرمایه گذاران داخلی استان، ایرانی و سپس خارجی است، گفت: با این حال نمی توان فرصت تولید، درآمدزایی و اشتغال را به خاطر برخی نگاه‌های مقطعی محدود نگه داشت .

  برگزاری جشنواره تجلیل از کارگران
در این مراسم مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره تجلیل از کارگران، کارگروه و واحدهای تولیدی نمونه استان اظهار داشت: شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در حوزه نوآوری، معرفی الگوهای عملی موفقیت در بین کارگران، کارفرمایان و تولید کنندگان، ایجاد خلاقیت و انگیزه و رقابت ثابت بین شاغلان و حمایت و شناسایی و احیای مشاغل استان  از جمله این اهداف است.
احمدی با اشاره به شاخص انتخاب کارگران، کارگروه و واحدهای نمونه استان افزود: در این دوره هزار و 758 کارگر، کارگروه  و واحد نمونه نام نویسی کردند که پس از بررسی‌های لازم از سوی هیأت داوران، 15 کارگر، 7 کارگروه و 14 واحد نمونه انتخاب و از آن‌ها تجلیل شد.

 آسیبی که بخش کارگری دید
در ادامه، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری خراسان رضوی نیز با بیان اینکه تشکلات کارگری وظایفی از جمله آموزش، معیشت کارگران و همکاری با کارفرمایان را دنبال می‌کنند، اظهار داشت: قرار بود اصل 44 قانون اساسی اجرا شود، اما این کار به شایستگی انجام نشد، بنابراین آسیب آن به بخش کارگری رسید.
ابوی افزود: در بحث واگذاری‌ها بعضاً این اتفاق رخ می‌دهد که اولین گروهی که آسیب می‌بیند کارگران هستند که از رسمی به قراردادی تبدیل وضعیت می‌شوند.
وی گفت: وقتی درآمد ماهیانه کارگری 700 تا 800 هزار تومان در مقابل هزینه هایی مانند  اجاره خانه است و با معجزه گذران زندگی می‌کند، چطور می‌توان انتظار داشت تمام فکرش متوجه تولید با کیفیت باشد.

 کارگرانی که 6 ماه حقوق نگرفته‌اند
وی ادامه داد: امروز دیگر جامعه کارگری به دلیل فاصله گرفتن زیاد،  به خط فقر نمی اندیشد، بلکه دغدغه او خط زندگی است.
وی افزود: اکنون برخی کارگران 6 ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند یا شماری نیز بتازگی به دلیل تعطیلی واحد تولیدی  اخراج  و بیکار شده‌اند.

 کو گوش شنوا!
نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با بیان اینکه طی 37 سال اخیر عملکرد در حوزه اقتصاد خوب نبوده است، اظهار داشت: این درحالی است که کشور از جمله خراسان رضوی از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است .
شرکا با اشاره به ظرفیتی مانند وجود بارگاه منور رضوی و بیش از 40 نوع معدن در خراسان رضوی افزود: آیا از این ظرفیت در راستای رشد و شکوفایی و ارتقای سطح رفاه استفاده شده است.
وی با بیان اینکه 7 سال است اقتصاد محور نامگذاری سال‌ها از سوی رهبر انقلاب قرار گرفته است، اضافه کرد: اما کو گوش شنوا و باید پرسید کدام یک محقق شده است .
وی یادآور شد: امروز جامعه کارفرمایی بشدت تحت فشار و اقتصاد بیمار به ارث برده است. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.