یک روزنامه اتریشی با استناد به نظرسنجی‌ها و بررسی‌های انجام شده پیش بینی کرد که در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در همه پرسی پیش رو، محبوبیت این اتحادیه در کشورهای شمالی دانمارک و سوئد نیز به شدت کاهش یابد.

 آیا دانمارک و سوئد دنباله‌رو انگلیس خواهند بود؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، اتحادیه اروپا به مرور و در آستانه نزدیک شدن به برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا محبوبیت خود را در شمال این اتحادیه از دست می دهد.

به نوشته این روزنامه اتریشی، همه پرسی پیش رو برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا همچنین تاثیراتی را در دو کشور شمالی این اتحادیه یعنی سوئد و دانمارک داشته است؛ به گونه ای که در بین مردم سوئد موافقت با عضویت در اتحادیه اروپا در عرض شش ماه گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است.

یک نظر سنجی بزرگ که شبکه تلویزیونی SVT سوئد آن را انجام داده است نشان می دهد که در حال حاضر تنها 39 درصد سوئدی ها این را که کشورشان عضو اتحادیه اروپا است به عنوان یک ایده خوب ارزیابی می کنند که تعداد آن ها نسبت به پاییز گذشته بیست درصد کاهش پیدا کرده است. در آن زمان 59 درصد سوئدی ها از عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا حمایت می کردند. در همین حال بیش از یک پنجم مردم سوئد عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا را ایده بدی می دانند و بقیه نیز در این باره تردید دارند.

بر اساس این نظرسنجی با این حال در صورت برگزاری یک همه پرسی در این کشور، 44 درصد به تداوم عضویت کشورشان در این اتحادیه رای خواهند داد و 32 درصد بر خلاف آن را انجام خواهند داد.

اما در صورتی که انگلیسی ها در همه پرسی 23 ژوئن به خروج از این اتحادیه رای مثبت دهند، اکثریت 36 درصدی سوئدی ها نیز با این مسئله موافقت خواهند کرد و 32 درصد نیز به آن رای منفی خواهند داد. اما صورت چنین سناریویی 32 درصد سوئدی ها تردید داشته و مطمئن نبودند که چگونه باید تصمیم گیری کنند.

کارشناسان بر این باورند که این تغییرات و کاهش حمایت از اتحادیه اروپا در این کشور به بحران پناهندگان که قاره سبز در آن به عنوان جامعه همبسته شکست خورده است هم مربوط شود. سوئد با توجه به شمار ساکنانش بعد از آلمان بیشترین پناهنده را پذیرفته است.

به گفته یکی از کارشناسان انستیتو سوئدی مطالعات سیاست اروپا، برسی نظر سنجی ها نشان می دهد که عدم اطمینان به اتحادیه اروپا در بین مردم به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است، اما هنوز این گروه اکثریت را ندارند و حداقل در حال حاضر شرایط این گونه است. خروج سوئد از اتحادیه اروپا بر این اساس البته بعید به نظر می رسد، اما ما در طولانی مدت کاملا نمی توانیم این مسئله را رد کنیم.

بر اساس گزارش یک سازمان غیر دولتی اروپایی، کشور سوئد با حدود 10 میلیون سکنه یک کشور کوچک اروپایی است، اما هم در سیاست های پولی، کشاورزی، اروپایی، بازار داخلی و تجارت آزاد همواره تصمیم گیری هایی بسیار مشابه انگلیس را اتخاذ می کند.

دانمارک با حدود 5.7 میلیون نفر جمعیت نیز شرایط مشابهی دارد. در همه نظر سنجی ها درباره سیاست اروپایی  در کشورهای سوئد و دانمارک 88 تا 89 درصد ساکنان، گزینه‌های مشابه انگلیس را انتخاب کرده اند.

موضع ضد اروپایی  حزب راست پوپولیستی دانمارک نیز در چنین شرایطی تقویت شده است.

یکی از نمایندگان حزب افراطی دانمارک در این باره اظهار داشته است: بنابراین ما باید این مسئله را در نظر بگیریم که آیا دانمارک در صورتی که کشوری که ما همراه با آن به اتحادیه اروپا رفته ایم از این اتحادیه خارج شود( انگلیس)  همچنان باید عضو اتحادیه اروپا باقی بماند، همچنین ما باید این مسئله را در نظر بگیریم که کجا قرار داریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.