رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: تمدن‌سازی اسلامی در منطقه با همگرایی دنیای اسلام محقق می‌شود.

باید خنثی سازی ایران هراسی را در دستور کار قرار دهیم/ لزوم تمدن‌سازی اسلامی با همگرایی دنیای اسلام

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم،سیدرضا صالحی امیری رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران در مراسم بزرگداشت روز ملی خلیج فارس با بیان اینکه شرایط منطقه با دیروز متفاوت است و تحلیل‌های گذشته در این مورد دیگر راهگشا نیست، اظهار داشت: باید بازبینی و بازمهندسی در مطالعات این حوزه انجام شود.

وی با بیان اینکه مسائل خلیج فارس از سطح سیاسی به سطح فرهنگی در حال انتقال است، گفت: مجموعه مناقشات و منازعات و تحولات نشان می‌دهد ریشه‌های فرهنگی و ایدئولوژیکی دراین منطقه در حال قوت گرفتن هستند.

رئیس کتابخانه ملی با تأکید براینکه دو تحول در حوزه خلیج فارس درحال شکل گرفتن است، افزود: این دو تحول رادیکالیسم و پوچ گرایی است.

صالحی امیری ادامه داد: در تفکر پوچ گرایی، سعی می‌شود یک نوع رویکرد پوچ‌گرایی و هرزگرایی دنبال شود که سیاست برخی حاکمیت‌های منطقه به این سمت است که می‌خواهند نسل جدید را کمتر وارد تحولات سیاسی منطقه شوند که برهمین اساس بذر پوچ گرایی را گسترش می‌دهند.

وی ادامه داد: یک روز طالبان و چند مدرسه علمیه در پاکستان زایشگاه تفکر رادیکالیسم بودند اما امروز این تفکر به تهدیدی در کره خاکی تبدیل شده است ولی کسی فکر نمی‌کرد از دل طالبان داعش زاییده شود. اگرچه زایشگاه این تشکل‌ها ثابت است و عناوین آنها تنها تغییر می‌کند.

رئیس سازمان اسناد تصریح کرد: امروز از پاکستان و در حوزه‌های علمیه سلفی‌گری در عربستان این تفکرات بیرون می‌آید که مهمترین دغدغه ما در ایران اسلامی است که رادیکالیسم بزرگترین ضربه را به اسلام وارد کرده است.

وی با بیان اینکه برای آینده پژوهی خلیج فارس سه سناریو را می‌توان تصور کرد، افزود: اولین سناریو گسترش منازعات است، تحولات قومی در یمن، عراق، سوریه و پاکستان و مناقشات دینی در بحرین و عربستان پیام بدی از گسترش منازعات را مخابره می‌کند.

رئیس کتابخانه ملی افزود: سناریو دوم شکل گیری دوقطبی ایران - عربستان است که محصول تحریکات خارج از منطقه است که به شدت نگران کننده نیز هست. این رویکرد در رفتار عربستان دیده می‌شود که باید مدیریت شود.

صالحی امیری تصریح کرد: سناریو سوم که ما به آن امیدواریم، همگرایی منطقه است که باید سرلوحه دکترین منطقه‌ای خودمان قرار دهیم. اگر به دنبال تمدن سازی اسلامی هستیم این امر با همکاری دنیای اسلام شکل می‌گیرد و نگاهی بلند مدت و استراتژیک باید به منطقه داشته باشیم و از حاشیه ساز‌ی‌ها پرهیز کرد.

وی ادامه داد: براساس این سناریوها دو نیم نگاه استراتژیک وجود دارد که تحولات منطقه و تحولات جهانی و فرآیند آنها ما را به دکترین خود می‌رساند.

رئیس سازمان اسناد افزود: اگر می‌خواهیم تمدن اسلامی در منطقه ایجاد شود باید خنثی سازی ایران هراسی را در دستور کار قرار دهیم و استراتژی اصلی در داخل کشور دیپلماسی فرهنگی باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.