۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲
کد خبر: 375512

سازمان بین‌المللی شفافیت امروز (سه شنبه) در گزارشی اعلام کرد، مردم عادی احساس می‌کنند که در سال گذشته میلادی فساد در ۹ کشور و منطقه عربی به ویژه لبنان بحران زده و یمن جنگ زده بدتر شده است.

 فساد در کشورهای عربی بدتر شده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل زا خبرگزاری دانشجو، سازمان بین‌المللی شفافیت امروز (سه شنبه) در گزارشی اعلام کرد، مردم عادی احساس می‌کنند که در سال گذشته میلادی فساد در 9 کشور و منطقه عربی به ویژه لبنان بحران زده و یمن جنگ زده بدتر شده است.

خبرگزاری فرانسه خبر داد که، نظرسنجی سازمان بین‌المللی شفافیت که 11 هزار تن در آن شرکت داشتند از افزایش فساد در الجزایر، مصر، اردن، مراکش، تشکیلات خودگردان فلسطین، سودان و تونس نیز خبر می‌دهد.

در بین کشورهایی که این نظرسنجی در آن‌ها صورت گرفته، 61 درصد از شرکت‌کنندگان فکر می‌کنند فساد در سال گذشته میلادی بدتر بود.

سازمان بین‌المللی شفافیت مستقر در برلین گفت: نارضایتی عمومی از رهبران و دولت‌های فاسد یک کاتالیزور کلیدی برای تغییرات در خاورمیانه و شمال آفریقا به ویژه با اعتراضات بهار عربی بوده است.

این گروه افزود: با این وجود علی رغم نیم قرنی که از بسیاری از این اعتراضات اولیه می‌گذرد، بارومتر فساد جهانی ما همچنان نارضایتی عمومی گسترده‌ای را در تلاش‌های دولتی برای سرکوب فساد بخش دولتی نشان می‌دهد.

سازمان بین المللی شفافیت ادامه داد: 61 درصد از مردم این منطقه حس می‌کنند فساد اخیرا افزایش یافته و بسیاری فکر می‌کنند که مقامات دولتی و اعضای پارلمان به شدت فاسد هستند.

براساس این نظرسنجی 92 درصد از مردم حس می‌کنند فساد در لبنان بیشتر شده، 84 درصد فکر می‌کنند در یمن، 75 درصد معتقدند در اردن، 28 درصد می‌گویند درمصر و 26 درصد از شرکت کنندگان باور دارند که فساد در الجزایر بدتر شده است.

77 درصد از شرکت کنندگان یمنی و نیمی از شرکت کنندگان مصری گفتند، برای گرفتن خدمات دولتی رشوه پرداخت کرده‌اند در حالی که این میزان در بین شرکت کنندگان تونسی 9 درصد و در بین اردنی‌ها چهاردرصد بوده است.

کورالی پرینگ، نویسنده این گزارش گفت: سازمان بین‌المللی شفافیت به شدت نگران لبنان است؛ کشوری که از مه سال 2014 میلادی در بحبوحه تفرقه‌های سیاسی شدید بدون رئیس جمهور بوده است. شرکت کنندگان در این نظرسنجی نه تنها از اقدامات دولت برای مبارزه با فساد بلکه از میزان بالای فساد در بخش دولتی انتقاد داشتند.

وی افزود: البته این نظرسنجی نتایج بسیار مثبتی برای تونس داشت و حاکی از کورسوی امید بود. بسیاری از مردم تونس حس می‌کنند که می‌توانند در مبارزه با فساد متفاوت عمل کنند. اما متاسفانه حتی در تونس نیز علی رغم بهار عربی همچنان اکثر مردم می‌گویند که دولتشان در مبارزه با فساد به خوبی عمل نمی‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.