۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۹
کد خبر: 375720

دکتر محسن اسلامی

تصرف فضای مجازی، مهم‏ترین استراتژی دشمن

مفاهیم قدرت در عصر جدید نسبت به سده های پیش بسیار متفاوت شده به نوعی که قدرت نرم یکی از وجوه تفاوت  دنیای امروز با عصر کلاسیک است که از قدرت سخت به عنوان ابزاری برای تسلط بر دیگر ملتها استفاده می شد. شرایط و تحولات عصر جدید امکانی را به نام قدرت هوشمند را در جامعه جهانی رقم زده که اصلی ترین  تحولات جهانی در آن رقم
می‏خورد. این فضا که به عنوان فضای دیجیتال از آن یاد می شود دارای قدرت نرمی است که صاحب نظران معتقد هستند بشر در حال رفتن به سمت بهره گیری از قدرت هوشمندی است که ظرائف خاص خود را برای تسلط بردیگر ملتها دارد.
قدرت هوشمند فراتر از جنگ نرم است و ابزارهای متفاوتی برای تسلط بر افکار و عقاید درآن در نظر گرفته شده است. مسلما قدرت های بزرگ دنیا  با هدف نفوذ و تسلط بر افکار جوانان کشورهای هدف با استفاده از فضاهای جدیدی که از ظرائف خاصی برخوردار است به دنبال ایجاد گفتمان جدیدی هستند که به عنوان یک پدیده تسلط برای  دخالت در کشورها از آن
بهره‏برداری کنند. یکی از اصلی ترین محورهای قدرت نرم و هوشمند در عصر کنونی  تحولات دیجیتال است که فضای مجازی ابزارهای دیجیتالی را در اختیار بشر قرار داده تا متاثر از فضای دیجیتال بر باورها و ارزشهای جوامع سایه افکنده و آنها را به سمت انحطاط و فراموشی سوق دهند.
 دنیای فضای مجازی متفاوت از فضاهای واقعی می باشد و تأثیرات فضای دیجیتال بسیار طبیعی، آرام اما مستمر و ناخودآگاه انسان را چنان به خود مشغول می کند که می تواند در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی کشورهای هدف تاثیرات ملموسی به جا بگذارد. تغییراتی که به واسطه فضای مجازی به وجود می آید متفاوت ازحملاتی است که در گذشته برای تسلط به کشورها صورت می گرفته، بی شک امروزه کشورهایی که به دنبال ساز و کارافزایش  قدرت خود در فضای روابط بین الملل هستند با برنامه ریزی متمرکز در عرصه دیجیتال درصدد تحقق مهمترین برنامه های خود در حوزه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی هستند. با نگاهی به مجموعه سیاست های دولت آمریکا در حوزه سیاست خارجی و توجه به دیپلماسی عمومی به عنوان دخالت غیر رسمی در حوزه خارجی و اهتمام  به فضای مجازی برای تسلط بر ملتها می توان به این مهم پی برد که  آمریکا درصدد است تا با تاثیر گذاری بر افکار و اندیشه ها ، ملتهای مستقل را وادار کند به استراتژی، اعتقاد و سیاست خاص آمریکا علاقمند شوند و بدان گرایش نشان دهند. این مسایل نشان دهنده اهمیت فضای مجازی در عصر جدید است. کشورهایی که برای ملتهای خود اهمیت قائلند باید با توسعه
شبکه‏ های اجتماعی داخلی در مقابله با دیپلماسی عمومی غرب وارد عمل شوند چرا که قدرتهای بزرگ با فراهم کردن بسترهای تاثیر گذار دیجیتال در صدد جایگزین کردن هویت های جدید به جای هویت های بومی و مذهبی مردم کشورهای هدف هستند.
شاید بیشترین تأثیری که آمریکا و غرب بر کشورهای مستقلی چون جمهوری اسلامی ایران داشته اند در حوزه مجازی بوده تا در دیگر
حوزه‏ها بنابراین می توان گفت در این عرصه طراحی های هوشمندی برای عملیات روانی  صورت گرفته  اگر چه اخیرا این تحولات به گونه ای مدیریت
می‏شود وغرب به  سمتی حرکت می کند تا با استفاده از  مجموعه ای از ابزارهای نرم و سخت در فضای مجازی به قدرت هوشمندی تبدیل شود تا آسیب بیشتری را به کشورهای مستقل وارد کند.
شاید بتوان تأثیر فضای مجازی را درآن واحد مدیریت کرد اما درگذر زمان جوامع مستقل را با تهدیدات بسیاری مواجه می کند. مسلما چالشهایی که در فضای مجازی در گذر زمان برای یک کشور مستقل پیش می آید به مراتب بیشتر از چالشهایی است که در گذرزمان با تهدیدهای نظامی به وجود می آید که از آن جمله می توان به  تغییر انگاره های فرهنگی، بینشی ونگرش مذهبی و باورهای اعتقادی آن جامعه اشاره کرد .غرب تأثیرات عمیق فرهنگی و مذهبی را با کمترین هزینه و به  شکل بسیار موثر به جا می گذارد و با تغییر نگرش افراد جامعه موجب تغییر حکومت ها و حضور همه جانبه خود در آن سرزمین ها می شود.
آنچه در فضای مجازی از اهمیت برخوردار است جایگزین کردن  لحظه به لحظه و برنامه های فرهنگی عمیق و کارآمد برای مبارزه با
برنامه‏های ضد فرهنگی غرب است . حوزه فضای مجازی نیازمند
برنامه های  متمرکزی است که  با بهره گیری از کارشناسان خبره واستفاده از طراحی‏های استراتژیک بتواند در مقابل چالشهای مجازی دشمنان در برابر آنها ایستادگی کند و اتفاقا حرف نویی برای کاربران خود داشته باشد چرا که به سادگی نباید از کنار چالشهای امروز دنیای مدرن و فضای مجازی که مهمترین استراتژی دشمن در حوزه نفوذ است گذشت.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.