حضور موثر هلال احمر ایران در بحران‌های بین المللی از جمله زلزله هاییتی، سیل پاکستان، قحطی و خشکسالی شاخ آفریقا به‌ویژه در سومالی و همچنین ناآرامی‌های منطقه ای در عراق، سوریه، یمن، غزه، افغانستان و ...باعث شده تا خدمات گسترده‌ای ارائه شود.

 کمک به نیازمندان، از شاخ آفریقا تا غزه و یمن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، دستگیری و کمک به قربانیان و مصیبت زدگان جنگ و سیل و زلزله... ایرانی و خارجی نمی‌شناسد، آن هم برای نهادی چون جمعیت هلال احمر که تسکین آلام بشری را سرلوحه اهداف خود دارد و بدون شک، اعتقاد و پایبندی به همین اهداف انسان دوستانه است که هلال احمر ایران را به یکی از جمعیت‌های مقتدر و تاثیرگذار و یکی از 20 کشور حاضر در هیات حاکمه فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر تبدیل کرده است.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با بیش از 90 سال قدمت، بر اساس ماده یک اساسنامه خود مصوب مجلس شورای اسلامی، موسسه ای خیریه، غیر انتفاعی و دارای شخصیت حقوقی مستقل است که سابقه درخشانی در ارائه خدمات بشردوستانه در داخل و خارج از کشور داشته و به عنوان عضوی از فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر همواره از زمان تاسیس، منشاء ارائه کمک های بشردوستانه بین المللی و خدمات موثر در اقصی نقاط جهان بوده است.

ارسال کمک‌های امدادی، ارائه خدمات درمانی و اعزام عوامل و پرسنل مربوطه در زمان بروز حوادث و سوانح برای کمک به افراد نیازمند و آسیب دیده در داخل و خارج از کشور بر اساس ماده سه اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از وظایف ذاتی و قانونی این سازمان انسان دوستانه بین المللی است.

حضور موثر جمعیت هلال احمر ایران در حوادث و بحران‌های بین المللی از جمله زلزله هاییتی، سیل پاکستان، قحطی و خشکسالی شاخ آفریقا به‌ویژه در کشور سومالی و همچنین بحران‌ها و ناآرامی‌های منطقه ای در عراق، سوریه، یمن، غزه، افغانستان و ...باعث شده تا خدمات انسان دوستانه قابل توجهی به قربانیان سوانح و بحران‌های منطقه ای و بین المللی ارائه شود.

ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی در کشورهایی که از ساختار بهداشتی و درمانی مناسبی برخوردار نیستند از جمله فعالیت های هلال احمر در خارج از کشور است به طوری که در حال حاضر 27 مرکز سلامت و بیمارستان در 17 کشور جهان مشغول ارائه خدمالت انسان دوستانه به نیازمندان و بیماران هستند که این خدمات تاثیر بسزایی در معرفی توانمندی های کشور در زمینه تجهیزات پزشکی، دارویی و درمانی به مردم سراسر جهان داشته است.

جایگاه ویژه هلال احمر ایران در سطح بین اللمل

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از جمعیت های ملی مقتدر و تاثیرگذار و یکی از 20 جمعیت حاضر در هیات حاکمه فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر با 190 عضو است که بزرگترین شبکه انسان دوستانه بین المللی را تشکیل داده و از جایگاه تصمیم گیری مناسبی در سطح بین المللی برخوردار است.

همچنین جمعیت هلال احمر ایران عضو کمیسیون تطابق و میانجیگری فدراسیون بین المللی و کمیسیون تامین منابع مالی کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز هست که حاکی از جایگاه بین المللی ویژه جمعیت است که بدون شک این جایگاه در سطح بین المللی با تلاش های فراوان و خستگی ناپذیر پرسنل امدادی، درمانی، کارشناسان، مدیران ارشد و داوطلبان جمعیت به دست آمده و حفظ جایگاه کنونی نیز مستلزم تداوم تلاش بی وقفه و حمایت و اهتمام و توجه ویژه به ابعاد بین المللی این سازمان خیریه و انسان دوستانه است.

تیم‌های بین المللی اضطراری هلال احمر

جمعیت هلال‌احمر ایران همواره در خط مقدم رسیدگی به بحران ها بوده و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که جمعیت هلال احمر باید به گونه ای عمل کند که در هنگام حوادث زمان رسیدن به حادثه را کوتاه کرد تا جانی را نجات داد و از خسارت بیشتر جلوگیری کرد.

بنابراین عضویت هلال احمر در تیم‌های بین‌المللی اضطراری همانند تیم پاسخگویی به سوانح منطقه ای (RDRT )، تیم هماهنگی و ارزیابی میدانی (FACT )، تیم هماهنگی و ارزیابی سازمان ملل متحد (UNDAC ) و سایر گروه‌ها و تیم‌های عملیاتی بین المللی و همچنین ارائه آموزش های لازم و آماده سازی تیم‌های واکنش سریع در داخل جمعیت جهت اعزام به موقع و سریع در حوادث و بحران‌های بین المللی باعث شده تا جمعیت شهرت خوب و قابل قبولی در عملیات‌های امدادرسانی بین المللی در سایر کشورها در سطح جهانی داشته باشد.

براین اساس در عملیات‌های امدادی و درمانی بین المللی حضور امدادگران و تیم درمانی جمعیت همراه با کشتی نجات برای کمک به مردم آسیب دیده یمن در اردیبهشت ماه 94 و حضور کادر امدادی و درمانی در زلزله آبان ماه افغانستان، انعکاس رسانه ای و بین المللی گسترده ای را در سال جاری به همراه داشته است که نشان از اقتدار و حضور موثر جمعیت در عرصه‌های بین المللی است.

اقدامات هلال احمر ایران در کمک‌های بین الملل

از جمله اقدامات بین المللی جمعیت هلال احمر برای کمک به آسیب دیدگان در سوانح و بحران‌های منطقه ای و بین المللی می‌توان به کمک‌های زیر اشاره کرد:

به دنبال جنگ 50 روزه غزه در تابستان 93، جمعیت هلال‌احمر ایران با توجه به انهدام 47 دستگاه آمبولانس هلال‌احمر فلسطین در طول جنگ از سوی رژیم اشغالگر قدس و نیاز این کشور، اقدام به خرید 10 دستگاه آمبولانس با تجهزات کامل برای کمک به مردم این کشور کرد. بر این اساس برای ارسال این آمبولانس‌ها به باریکه غزه اقدامات و هماهنگی های بین المللی بسیاری صورت گرفت و در نهایت با پیگیری‌ها و مساعدت دفتر لجستیک فدراسیون بین‌المللی جمعیت های صلیب ‌سرخ و هلال ‌احمر و کمیته بین‌المللی صلیب ‌سرخ، آمبولانس‌های مذکور از طریق اردن و با عبور از کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی به نوارغزه ارسال و تحویل جمعیت هلال‌احمر فلسطین در غزه شد.

محموله امدادی و دارویی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران شامل اقلام زیستی از جمله چادر، پتو، زیرانداز و کنسروجات و اقلام درمانی و بهداشتی شامل دارو و تجهیزات پزشکی به وزن بیش از 76 تن که با هماهنگی جمعیت هلال احمر مصر و فلسطین در تاریخ 15/6/93 از طریق مرز رفح وارد غزه شد، توسط هلال احمر فلسطین در میان مردم مظلوم غزه و آوارگان ساکن در اردوگاه‌ها توزیع شد.

قبل از تهاجم عربستان سعودی به کشور یمن، جمعیت هلال احمر ایران اقداماتی برای کمک به مردم یمن انجام داده و محموله‌های امدادی و دارویی به این کشور ارسال کرده بود. ولی با شروع حمله نظامی عربستان به یمن، هلال احمر ایران بر میزان و شدت کمک‌های خود افزود به طوریکه بلافاصله بعد از تهاجم صورت گرفته، پروازهایی شامل کمک‌های انساندوستانه به یمن ارسال شد اما با بهانه‌های واهی از فرود هواپیمای ایرانی شامل محموله امدادی و دارویی ممانعت شد.

در نتیجه جمعیت به خاطر فراهم نبودن زیر ساخت فرودگاه یمن برای فرود هواپیما و همچنین ممانعت سعودی‌ها از ورود محموله‌های امدادی به این کشور آسیب دیده، یک فروند کشتی کمک‌های امدادی به نام کشتی نجات حامل 2500 تُن ملزومات اقلام امدادی و دارویی به همراه تعدادی از امداد‌گران و پزشکانی که تمایل به خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان یمن داشتند را در اردیبهشت ماه سال جاری به سوی یمن اعزام و با هماهنگی دفتر سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ در بندر الحدیده یمن تحویل جمعیت هلال احمر یمن شد.

با توجه به محدودیت جمعیت هلال‌احمر یمن در پذیرش حجم بالای کمک‌ها، محموله بشردوستانه دارویی و تجهیزات پزشکی جمعیت به وزن 104 تن از طریق مرکز لجستیکی کمیته بین المللی صلیب سرخ در بندر سلاله عمان به یمن ارسال شد.

بنابراین جمعیت در راستای پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و در کمال خشوع وخضوع برای خدمت به مردم در میهن اسلامی و یا کمک به افراد نیازمند و آسیب دیده در اقصی نقاط جهان، و همچنین برای حضور به موقع و موثر در زمان بروز حوادث و سوانح در داخل و خارج کشور به منظور انجام تکلیف و ماموریت‌های بشردوستانه ملی و بین المللی خود، ضروری است دامنه فعالیت و اقدامات بشردوستانه بیشتر و ارتباطات بین المللی حفظ و گسترده‌تر شود.

همچنین شرکت در نشست‌ها، سمینار، مجامع، و اجلاس‌های بین المللی، کارگاه های آموزشی، دوره‌های تربیت مدرس بین المللی، و حضور در حوادث و سوانح بین المللی جهت انجام ماموریت‌های ملی و بین المللی با نظر مثبت کمیته داخلی جمعیت هلال احمر و هیات نظارت بر ماموریت‌های خارجی نهاد ریاست جمهوری و تایید حراست از جمله مواردی است که به حضور موثر جمعیت در سطح بین المللی و پر رنگ تر شدن نام ایران در رویدادهای مختلف بین المللی کمک شایانی می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.