مدیر کل سابق سواحل و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از طرح‌های مطرح شده برای انتقال آب خزر به استان سمنان آن را غیر کارشناسی عنوان کرد وگفت: در ابتدای کار دولت یازدهم نیز خانم ابتکار مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد.

ابتکار مخالف انتقال آب خزر به سمنان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، رامین شادی با انتقاد از رویکرد دولت‌های دهم و یازدهم مبنی بر انتقال آب خزر به سمنان گفت: این انتقال به هیچ عنوان مناسب نیست و به غیر از هزینه‌های مالی تخریب منابع طبیعی را به‌دنبال دارد.

وی به مخالفتش در دوران گذشته با انتقال آب خزر به سمنان اشاره کرد و افزود: در دوره قبل از ابتکار، بنده علل مخالفت خود را از لحاظ کارشناسی اعلام کردم و حتی در دوران عوض شدن مدیریت محیط زیست و حضور خانم ابتکار نیز نامه‌ای را نوشته و دلایل را بازگو کردم که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز آن را مورد تاکید قرار داده و به امضاء رساند.

مدیرکل سابق سواحل و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: این نامه بعد از امضای ابتکار به وزارت نیرو ارسال شد و دلایل مخالفت این انتقال آب در آن اذعان شد چرا که  تمام علل آن کارشناسی بوده است. در صورت نقل و انتقال جنگل‌ها از بین می‌رود و البته نمی‌توان آب شیرین را انتقال داد و این نقل و انتقال در زمینه صنعتی هم صحیح نیست و تنها به بهره کشاورزی آن اشاره شده است.

وی با مطرح کردن این پرسش که مگر در سمنان کمبود آب وجود دارد؟ گفت: کشاورزان این منطقه با تدبیر خود از آب‌های زیرزمینی بهره می‌گیرند و محصولات خود را بر این اساس کشت می‌کنند ولی از این انتقال برخی پیمانکاران در پی دریافت پول بابت تحقیق و انتقال هستند که متاسفانه هیچ تحلیلی هم در اختیار ندارند. این انتقال به هیچ وجه به صلاح نیست و البته هزینه گزافی هم دربردارد.

گفتنی است که حسن روحانی چندی قبل در سمنان به طرح بلندمدت انتقال آب دریای خزر به استان سمنان اشاره کرد و افزود: این طرح مباحث فراوانی را در رسانه‌ها به‌دنبال داشت اما دولت طی ماه‌های آخر سال گذشته محیط‌زیست را مکلف کرد که مطالعات و اشکالات این طرح را بررسی کند و تقریبا 80درصد از این مسائل انجام شده و 20درصد مابقی نیز طی هفته‌های آینده بررسی خواهد شد. می‌توان آب را از دریای خزر به سمنان منتقل کرد و در عین حال همه مسائل محیط‌زیستی را مد نظر قرار داد تا مشکلی به‌وجود نیاید.انتقال آب خزر به سمنان و همچنین آب خلیج‌فارس و دریای عمان به یزد و کرمان با سرمایه و کمک بخش خصوصی انجام خواهد شد؛دولت نیز در این مسیر کمک‌های لازم را از طریق صندوق توسعه خواهد داشت و این طرح‌ها حساب شده و با درنظر گرفتن مسائل محیط‌زیستی عملیاتی می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.