۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
کد خبر: 378764

کامران پارسی نژاد

به فکر کاستن از مشکلات نمایشگاه باشیم

شهر آفتاب که بیشتر به شهر سردرگمی‌ها شباهت دارد علی‌رغم تمام کاستی‌ها و مشکلات عدیده‌ای که برای بازدید کنندگان بوجود آورده شاهد حضور چشمگیر بسیاری از افراد کنجکاو و جست‌وجوگر، نه طالب کتاب بوده است.
غالب تحلیل‌گران بر اساس بروز بسیاری از موانع، مشکلات و مصایبی چون گرانی کتاب، دوری محل برگزاری نمایشگاه کتاب شهرآفتاب، دور شدن مردم از فرهنگ کتابخوانی و... براین باور بودند که مردم از نمایشگاه امسال استقبال نخواهند کرد اما در روزهای آغازین نمایشگاه حضور چشمگیر مردم باعث شگفتی همگان شد. در این میان کمتر منتقدی متوجه فرهنگ کنجکاوی و جست‌وجوگری مردم ایران شد و کسی به یاد نیاورد هنگامی‌که تونل‌های توحید و رسالت افتتاح شدند سیل جمعیت کنجکاو به سمت تونل‌ها سرازیر شد و باعث شد تا مردم ساعت‌ها در ترافیک تونل گرفتار بمانند.
همین داستان درباره نمایشگاه تازه تأسیس شهر سردرگمی‌ها تکرار شد و مردم بیشتر از آنکه بخواهند از تصمیم مسؤولان درخصوص تغییر مکان نمایشگاه استقبال کنند، شیفته سرک کشیدن در جای جای نمایشگاه شدند و بعد از آن بود که دریافتند نمایشگاه مذکور فاقد امکانات اولیه است. نداشتن مکان مناسب برای استراحت مردم، سر در گمی ‌مردم در پیدا کردن مسیرها، معبرها و مکان‌های مورد نظر خود، درگیری نازیبای حراست نمایشگاه و عوامل اجرایی نمایشگاه کتاب، کمبود سایه‌بان برای استراحت مردم، نامناسب بودن مکان نمایشگاه و وزش باد شدید مستمر، عدم وجود تابلو‌های مناسب راهنما و... همه و همه بیانگر این است که عملکرد مسؤولان در جابجایی نمایشگاه شتابزده بوده است. در گذشته که برگزار شدن نمایشگاه در مصلی، به مردم این اجازه را می‌داد چند بار از نمایشگاه دیدن کنند، در حالی‌که دوری راه و مشکلات بسیاری چون بروز ترافیک شدید هنگام بازگشت از نمایشگاه تمامی ‌باعث می‌شود تا در سال‌های آتی استقبال مردم از نمایشگاه کتاب بدلیل عدم امکان رفتن زیاد به نمایشگاه کاهش یابد ضمن اینکه اختصاص دادن غرفه به «سامسونگ» در شرایطی که ارشاد به بیش از ۲۰۰ناشر بدلیل کمبود فضا غرفه نداده، امری شگفت‌انگیز است. جدای از تمام ایرادات ذکر شده سالن اصلی نمایشگاه شامل هفت سالن کوچک است که هر کدام از ابتدا مجدداً شماره‌گذاری ‌شده‎‌اند، به گونه‌ای که فرد متوجه نمی‌شود کجای کدام سالن قرار دارد. جدای از این، غرفه‌ها هم زیبا طراحی نشده‌اند. مشکلات نمایشگاه امسال تا حدی زیاد بود که باعث شد تا خود مسؤولان به نقایص موجود اعتراف کنند. با این‌حال این عزیزان سعی دارند همه چیز را طبیعی جلوه دهند، آن چنان که قائم‌مقام نمایشگاه کتاب درباره مشکلات مجموعه شهر آفتاب در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب بیان کرد: واقعیت این است که روز اول و دوم خیلی مشکل داشتیم.
مشخصاً روز اول چون بخشی از برق مجموعه مورد اطمینان نبود، موارد قطعی برق داشتیم. روز دوم موارد به یک‌سوم رسید و از روز سوم جز موارد عادی همه‌ساله قطعی برق نداشتیم. بخشی از مشکلات شهر آفتاب طبیعی است. به هر حال زمانی که خود ما هم در خانه هستیم و مهمان داریم امکان اتصالی وجود دارد. موارد محدودی وجود داشت که در همه نمایشگاه‌ها هست.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.