بحران آب به باور عمومی تبدیل شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، نوذر سامانی امروز در میزگرد بحث و تبادل‌نظر که در همایش «علل و راهکارهای مقابله با بحران کمی و کیفی آب کشور» در فرهنگستان علوم برگزار شد، گفت: اگرچه هدف از دخالت‌ها در حوزه آبریز اصلاح است، اما گاهی اوقات اثرات سوء هم دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز بیان داشت: تجربه در خیلی جاها نشان داده که هدایت آب در پای درختان منجر به مشکلاتی از قبیل لغزش زمین می‌شود.

وی افزود: بحران آب در کشور باید به عنوان بزرگترین چالش زیست‌محیطی عنوان شود.

سامانی تصریح کرد: آن چیزی در کشور بحران تلقی می‌شود که به باور عمومی تبدیل شده باشد، دریاچه ارومیه و کم‌آبی آن عینی شد، برای همین به باور عمومی رسید و درصدد حل آن برآمدیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز بیان داشت: بنابراین باید بحران آب به باور عمومی تبدیل شود که البته این مساله بسیار زمان‌بر است و یکشبه نمی‌توان را آن را حل کرد.

وی تصریح کرد: لذا برای تبدیل این موضوع به باور عمومی باید از کودکستان به کودکانمان بیاموزیم و در مقاطع تحصیلی مختلف بحران آب و ارزش آب یادآوری شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز تصریح کرد: باید مانند برخی کشورهای اروپایی طبیعت را مادر خودمان بدانیم.

وی با انتقاد از اینکه در این همایش به آلاینده‌های نفتی ا شاره نشده است، بیان داشت: اگرچه در ایران الاینده‌های نفتی داریم و بدون شک برخی از پمپ بنزین‌ها نشت دارند، اما به آن توجه نشده است.

در ادامه این میزگرد امین علیزاده عضو وابسته فرهنگستان علوم بیان داشت: عملیات آبخیزداری باید در جهت حفظ آبخیز باشد، چرا که دست‌کاری در طبیعت به ضرر آن است و لذا باید در صورت احیاء طبیعت به حالت اول برگردد.

*جایگاهی برای مشارکت مردم در حفاظت از منابع طبیعی تعریف نشده است

حسن احمدی عضو پیوسته فرهنگستان علوم تصریح کرد: حوزه آبخیز شامل سه اکوسیستم جنگل، مرتع و بیابان می‌شود که اکوسیستم دست‌ساز کشاورزی هم داخل آن قرار می‌گیرد.

این عضو پیوسته فرهنگستان علوم افزود: بنابراین اگر حوزه کشاورزی را که در این اکوسیستم فعالیت اقتصادی دارد، را به عنوان یک اکوسیستم دست‌ساز بشر بپذیریم، باید بدانیم که مردم در این اکوسیستم در کجا جای می‌گیرند.

احمدی بیان داشت: مردم تخریب می‌کنند و ما هم باید کار حفاظتی انجام دهیم. در حالی که مشارکت مردمی در منابع طبیعی که بزرگترین مشکل امروز است، دیده نشده و در این سیستم مردم جایگاهی ندارند.

در ادامه این میزگرد جهانگیر عابدی کوپایی با اشاره به آمار و ارقام مورد نیاز منابع آبی و مصارف آبی اظهار داشت: یک ارگان بی‌طرف که ذی‌نفع نباشد، باید متولی تعیین بیلان آبی کشور باشد.

وی افزود: برای برنامه‌ریزی در راستای حفاظت از منابع آبی کشور آمار و ارقام، مصارف و منابع آبی نقش مهمی دارد، در حالی که این آمار به صورت دقیق مشخص نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه در این همایش اشاره شد که  70 درصد منابع آبی کشور تبخیر می‌شود، اظهار داشت: روی این موضوع در کشور کار زیادی انجام نشده است.

وی افزود: البته دانشگاه صنعتی اصفهان اقداماتی را آغاز کرده که با استفاده از محصولات پتروشیمی سازگار با محیط زیست تبخیر در سطح مزارع را کاهش دهد.

وی افزود: بنابراین با استفاده از مواد پتروشیمی پوشش‌های مناسبی را ساخته‌ است که با استفاده از این پوشش‌ها در سطح مزارع می‌توان 55 تا 85 درصد از تبخیر آب جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.