یک رسانه سعودی با تمرکز بر روی پدیده ای که از آن تحت عنوان «توحش» در جامعه عربستان یاد کرد، در تایید این وضعیت به اخبار و صحنه های درگیری و زد وخورد با چاقو و ساطور و حتی تیراندازی های پی در پی در عربستان استناد کرد.

عکاظ: جامعه سعودی متوحش است!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، روزنامه عکاظ  بر روی پدیده ای تمرکز کرده است که از آن تحت عنوان «توحش» در جامعه عربستان یاد کرد.

قتل به دلایل بی ارزش

به نوشته این روزنامه، علاوه بر این موارد جرأت مبادرت به قتل به دلایل بی ارزش افزایش یافته است.

اما نظرات خوانندگان نیز نه تنها نظر روزنامه را رد نکرده اند، بلکه نمونه های متعددی از این موارد را ذکر کرده اند، از جمله اینکه یکی از خوانندگان در اظهار نظر در این باره نوشت: ما تنها ملت دنیا هستیم که 50 سال به عقب بازگشته ایم و در تمام مسائل زندگی از نظر آگاهی عقب گرد و سقوط داشته ایم.

قانون عامل حفاظت از جامعه

به نوشته عکاظ در جوامعی که برخی افراد آن گرفتار توحش هستند و به بمب های انفجاری و یا عاملی برای آزار دیگران تبدیل می شوند، قاطعیت قانون تنها بازدارنده ای است که خشونت و هرج و مرج را مهار کرده و از تبدیل شدن جامعه به جنگلی که در آن نیروهای قوی ضعیف را می بلعند، جلوگیری می کند.

این روزنامه ضمن محکوم کردن این وضعیت در جامعه سعودی، نوشت: در جامعه ای که قانون در آن حاکم است، طبیعی نیست که یکی از اعضای آن هر چقدر که اختلاف بزرگی با کسی داشته باشد، او را هدف تیراندازی قرار داده و یا با چاقو به او حمله کند و یا اینکه ساطور را بر سرش فرود آورد چه برسد به اینکه دلیل اختلاف ناچیز بوده و در جامعه ای رخ دهد که دین و اصول اجتماعی پسندیده در آن حاکم باشد و حاصل این اقدام نیز قصاص عامل قتل و یا زندانی شدن او باشد.

به گزارش تسنیم، عکاظ افزود: بی تردید انتظار می رود با افزایش سطح آگاهی جامعه و به برکت شکوفایی آموزش و پیشرفت رسانه های جدید و نیز تسهیل ارتباط اجتماعی پدیده توحش کاهش یابد، اما متاسفانه شاهد عکس آن هستیم به گونه ای که این پدیده رو به افزایش است حال آنکه درک و تفسیر آن دشوار است.

این روزنامه در ادامه این سوال را مطرح کرد: آیا پیش از اینکه یکی از اعضای جامعه در مسیر خود، هدف تیراندازی بی هدف قرار بگیرد یا با چاقو و ساطور به او حمله شود، کارشناسان و دست اندرکاران پاسخی برای این وضعیت خواهند داشت؟

در همین ارتباط «محمد بن احمد الشنقیطی» یکی دیگر از خوانندگان این روزنامه در اظهار نظر در این باره نوشت: دلیل «توحش» اظهارات تند آموزشی و رسانه ای و مذهبی است و یادآوری این خشونت هر هفته از منبر نماز جمعه صورت می گیرد.

«محمد صالح» یکی دیگر از خوانندگان این خبر عکاظ که در مورد آن اظهار نظر کرده است، نوشت: نه فقط توحش بلکه از بین رفتن اصول اخلاقی پدیده ای است که از کسی پوشیده نمانده است .

 

وی در این خصوص به یک بیت شعر با این مضمون استناد کرد:

وقتی اصول اخلاقی یک قوم آسیب ببیند، باید برای آنان ماتم به پا کرد.

یکی دیگر از همین خوانندگان که خواست نامش فاش نشود، گفت: چه کسی می گوید که سطح آگاهی جامعه ما به برکت آموزش و توسعه رسانه ها و تسهیل وسایل ارتباط جمعی افزایش یافته است، بلکه برعکس ما تنها ملتی هستیم که پنجاه سال به عقب بازگشته ایم و سقوط آگامی و اطلاعات ما در تمام مسائل زندگی عیان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.