یک عضو هیئت گفت‌وگو کننده انصار الله یمن در کویت با اشاره به کُندی روند مذاکرات صلح گفت: بسیاری از گروه‌های مسلح اعلام کرده‌اند که تیم مذاکره کننده ریاض را به نمایندگی از خود نمی‌پذیرند و هیچ گفت‌وگویی را نپذیرفته و به جنگ ادامه خواهند داد.

کُندی، تنها نتایج مذاکرات

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، "حمید رزق" عضو هیئت گفت‌وگو کننده انصار الله یمن در کویت با اشاره به کُندی روند مذاکرات و بی نتیجه بودن آن تاکنون گفت: یگانه دستاورد گفتگوهای صلح یمن تاکنون تنها انعقاد آن بوده و هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است و چشم انداز خوبی نیز برای آن وجود ندارد زیرا آتش بس همچنان از سوی طرف مقابل نقض می‌شود و مناطق مختلف یمن بمباران می‌شوند.

وی با اشاره به دیدگاه طرف مقابل در گفت‌وگوهای کویت گفت: طرف مقابل همچنان تصور می‌کند می‌تواند طی گفت‌وگوها آنچه را که در میدان نبرد نتوانست به دست آورد ، محقق کند، آنان گمان می‌کنند که باید کشور و دولت در اختیارشان قرار بگیرد و دیگران تنها باید بیایند و زیر خواسته‌هایشان را امضا کنند، این امر غیر قابل قبول است.

حمید رزق همچنین تاکید کرد که هیئت مذاکره کننده ملی یمن در رسیدن به توافق و صلح جدی است و در صورت وجود جدیت در طرف مقابل این گفتگوها نتیجه بخش خواهند بود.

وی در این باره گفت: هیئت گفت‌وگو کننده ملی یمن به پشتوانه ملت در این گفت‌وگوها حضور پیدا کرده و مواضع قدرتمند و مستحکمی دارد، ما در رسیدن به صلح جدی هستیم و اگر طرف مقابل نیز برای دست یابی به صلح و متوقف کردن اقدامات تجاوزکارانه علیه یمن جدیت داشته باشد امکان پیشرفت در گفت‌وگوها وجود دارد اما در صورتی که مشارکت در گفت‌وگوها را بخش دیگری از بازی‌ها و فریبکاری علیه ملت یمن بدانند به طور قطع به خواسته‌های خود دست نخواهند یافت.

تیم مذاکره کننده ریاض هیچ اختیاراتی ندارد

این عضو تیم مذاکره کننده انصار الله در بخش دیگری از سخنان خود به ماهیت اعضای تیم مذاکره کننده ریاض اشاره کرد و در این باره گفت: تیم مذاکره کننده مقابل از خود هیچ اراده‌ای نداشته و قدرت تصمیم گیری نیز ندارد، ما با افرادی گفت‌وگو می‌کنیم که هیچ اختیاری ندارند و با نیروهای درگیر در میدان نیز هیچ رابطه‌ای ندارند، برای نمونه اگر در خصوص فعال کردن کمیته‌های آرام سازی اوضاع در مناطق جنگی سخن بگوییم طرف مقابل هیچ ارتباطی با گروه‌های مسلح در این مناطق ندارد و گروه‌های مسلح اصلاً آنان را به رسمیت نمی‌شناسند.

وی در همین خصوص توضیح داد: بسیاری از گروه‌های مسلح اعلام کرده‌اند که تیم مذاکره کننده ریاض را به نمایندگی از خود نمی‌پذیرند و هیچ گفت‌وگویی را نپذیرفته و به جنگ ادامه خواهند داد.

وی ادامه داد: هنگامی که جنگنده‌های سعودی  استان‌های یمن را بمباران می کنند گفت‌وگوها سخت می‌شوند، هیئت گفت‌وگو کننده مقابل حتی توان برقراری تماس تلفنی با منشی وزیر دفاع عربستان را نیز ندارد و این مشکل بزرگی است. اگر عربستان و آمریکا واقعاً تصمیمی برای پایان جنگ در یمن اتخاذ کنند، راه حل نهایی پدیدار خواهد شد.

حمید رزق به نیت واقعی سعودی‌ها در این گفت‌وگوها اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه سعودی‌ها در جنگ علیه یمن شکست خورده و هیچ دستآوردی نداشتند اما تلاش می‌کنند طی گفت‌وگوها دستآوردی برای خود کسب کنند، باید بگویم که ما در برابر یک جنگ سیاسی نیز قرار داریم، آنان نیامده‌اند تا استقلال و آزادی یمن را به رسمیت بشناسند بلکه می‌خواهند از طریق میز مذاکرات به ملت یمن فشار وارد کرده و نقشه‌های خود را عملی کنند.

او ادامه داد: آنان تلاش می‌کند توسط سفرای کشورهای خارجی و یا با ابراز تأسف شدید باید بگویم توسط سازمان ملل و از طریق فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن به تیم مذاکره کننده یمن فشار وارد کنند.

تاثیر منفی ورود نیروهای آمریکایی به جنوب یمن بر گفت‌وگوهای صلح

این عضو هیئت مذاکره کننده یمنی در بخش‌های دیگری از سخنانش به مسئله ورود نیروهای آمریکایی به جنوب یمن به بهانه مبارزه با القاعده اشاره کرد و در این باره گفت: مسئله ورود نیروهای آمریکایی به جنوب یمن به بهانه مبارزه با القاعده تأثر منفی بر مذاکرات صلح خواهد داشت، محمد عبدالسلام رئیس هیئت مذاکره کننده یمنی در دیدار با سفرای 18 کشور به این موضوع اشاره کرده و ورود نیروهای آمریکایی به جنوب یمن و دخالت در امور داخلی کشور تحت عنوان مبارزه با القاعده را محکوم کرد.

وی با تاکید بر هدفمند بودن زمان بندی ورود نیروهای آمریکایی به جنوب یمن در این باره تصریح کرد: هنگامی که ارتش و کمیته‌های مردمی با القاعده مبارزه می‌کردند آمریکایی‌ها وجود این گروه تروریستی در یمن را انکار می‌کردند، به طور قطع انتخاب این زمان بندی (هم زمان با گفت‌وگوهای صلح در کویت) برای وارد کردن تعداد بیشتری از نیروهای اشغالگر به خاک یمن با هدف فشار وارد کردن به تیم مذاکره کننده یمنی صورت گرفته است.

حمید رزق در پایان با رد دخالت نیروهای بیگانه در کشور گفت: هر امری که بر اساس آن شکل گیرد، باطل خواهد بود، ملت یمن حق دفاع از خود و رویارویی با اشغالگران را دارد. هم اکنون نیز ما بر همین اساس از کشور و تمامیت ارضی یمن دفاع می‌کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.