وزیر نیرو گفت: نبود توازن بین درآمدها و هزینه‌های وزارت نیرو گلوی اقتصاد آب و برق را می فشارد.

بین درآمدها و هزینه‌های وزارت نیرو توازن وجود ندارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان، حمید چیت چیان وزیر نیرو صبح امروز در صبحانه کاری در اتاق بازرگانی ایران با اشاره به حضور شرکت‌های شبه دولتی در بخش آب و برق گفت: به عنوان مثال شرکتی که آب را منتقل می‌کند و چند تن از سهامداران آن دولتی هستند را نمی‌توان از مناقصات و صدور مجوزها حذف کرد و این مشکل باید به دست دولت حل شود. 
 وی با تأکید بر اینکه وزارت نیرو در پی این است که تشکل‌های بخش خصوصی را تقویت کند،  گفت: تصمیم بر این شده که فدراسیون آب و سندیکای صنعت برق به عنوان دو تشکل بخش خصوصی با ما در ارتباط باشد و ما این دو نهاد خصوصی را به شرکت‌های خارجی مرتبطی کنیم چرا که در حال حاضر بخش خصوصی ما دارای توان و بلوغی است که می‌تواند همکاری‌های بزرگ را سازماندهی کند. 
 وزیر نیرو افزود: البته در جریان حرکت به این سمت تنگناهایی هم وجود دارد و یکی از مشکلات این است وزارت نیرو در پرداخت قراردادهای خود با بخش خصوصی مناسب عمل نکرده و در حال حاضر بخش خصوصی مطالبات زیادی از وزارت نیرو دارد. 
 وی ادامه داد: این مسئله به درون وزارت نیرو ارتباطی ندارد و این طور نیست که وزارت نیرو منابعی را داشته باشد و از پرداخت آن خودداری کند. مشکل اصلی در عدم توازن درآمدها و هزینه‌های وزارت نیرو است که گلوی صنعت آب و برق را فشار می‌دهد. 
 چیت چیان با اشاره به اینکه در ده سال گذشته قیمت گاز طبیعی و بنزین 12 الی 13 برابر افزایش یافت، گفت: قیمت آب و برق کمتر از سه درصد افزایش یافته است. 
 وی تاکید کرد: برقی که در کشور به فروش می‌رود در هیچ جای دنیا به این قیمت نیست و فقط سه کشور در دنیا است که مردم به طور متوسط می‌توانند با درآمد خود برق بیشتری خریداری کنند و از جمله این کشورها می‌توان آمریکا و سوئیس را نام برد. 
 وزیر نیرو ادامه داد: تمام کشورهای دنیا بدون استثنا قدرت خرید برقشان به نسبت درامد مردم کمتر از ایران است و این در حالی است که کشورهای اروپایی درآمد سرانه آن ها 40 هزار دلار است و این موضوع نشان می‌دهد که کشور ما از نظر اقتصاد برق در درون خود مشکلات عجیبی دارد که باید حل شود. 
 چیت چیان با اشاره به نقش اتاق بازرگانی ایران برای حل این مشکل گفت: اتاق ایران می‌تواند در این بخش کمک کند که قیمت‌ها واقعی شود چرا که اگر قیمت از میزان واقعی بالاتر باشد اجحاف به مصرف کننده می‌شود و اگر هم قیمت از واقعی پایین‌تر باشد صنعت برق نمی‌تواند پول خرید برق از بخش خصوصی را بپردازد لذا پیشنهاد من این است که کارگروه مشترکی تشکیل شود و موضوع واقعی کردن قیمت آب و برق مورد توجه قرار گیرد. 
 وی به این نکته نیز اشاره کرد که در تمام دنیا قیمت برق برای صنعت کمتر از بخش خانگی است و در حال حاضر بابت هر کیلووات ساعت برق به کشاورزی تنها 13 تومان دریافت می‌شود که قیمت بسیار ناچیزی است. 
 وزیر نیرو به محدودیت منابع سرمایه گذاری در کشور اشاره کرد و گفت: بعد از برجام تعداد قابل توجهی شرکت‌های خارجی از کره، ژاپن، آلمان، چین و کشورهای اروپایی برای سرمایه گذاری مستقیم و فاینانس به ایران سفر کردند و برخی از شرکت‌های داخلی تصور می‌کنند که با ورود سرمایه گذاران خارجی فضا برای بخش خصوصی محدود می‌شود اما این طور نیست. 
 وی ادامه داد: اگر قرار باشد بخش خصوصی تصور غلطی از این موضوع داشته باشد راه غلط را در پی می‌گیرد و باید این موضوع به خوبی تحلیل شود. 
 چیت چیان به بحث بازار آب اشاره کرد و گفت: ما صد درصد موافق تشکیل بازار آب هستیم و پیشنهاد می‌کنیم که محور ایجاد بازار آب اتاق ایران باشد که باید به دست بخش خصوصی صورت بگیرد و من آمادگی حمایت از تشکیل کارگروه ویژه برای بازار آب را داریم. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.