وزیر خارجه اتریش با تاکید بر اینکه در نشست سوریه امروز و فردا در وین کم تر به مسئله دوران بعد از بشار اسد پرداخته می شود همچنین گفت ما زمان زیادی را با این گونه بحث ها از دست داده ایم.

در سوریه زمان زیادی از دست دادیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، قبل از شروع مذاکرات بین المللی درباره سوریه در وین اتریش که امروز برگزار می شود، "سباستین کورس"، وزیر امور خارجه اتریش درباره نتیجه این مذاکرات ابراز خوش بینی کرد.

وی در حاشیه دیدار اخیر خود از سرزمین های اشغالی در برابر خبرنگاران اتریشی اظهار داشت که با توجه به ترکیب شرکت کنندگان در این نشست فرصت های واقعی برای موفقیت وجود دارد.

کورس همچنین به مسئله پناهندگان اشاره کرده و با قائل شدن استثنائات برای کشور ترکیه به دلیل همکاری ها در مسئله پناهندگان مخالفت کرد.

بیش از بیست کشور از جمله ایران، عربستان سعودی، روسیه و آمریکا روزهای دوشنبه و سه شنبه در وین به بحران های مهم جهانی به ویژه بحران سوریه خواهند پرداخت.

سباستین کورس تصریح کرد که درگیری های سوریه همچنین یک جنگ نیابتی است. به همین دلیل این مهم است که سوپر قدرتهای منطقه ای را بر سر یک میز گرد آوریم.

وی هدف کنفرانس سوریه که روز سه شنبه در وین برگزار می شود را گردهمایی برای ایفای سهمی در ایجاد یک آتش بس کار آمد در این کشور دانست. بیشتر مسئله یک راه حل سیاسی برای سوریه مطرح است ، کم تر موضوع دوران بعد از بشار اسد در میان است. با بحث درباره این مسئله زمان زیادی از دست رفته است.

وزیر امور خارجه اتریش در بخش دیگری از سخنانش به مسئله لیبی پرداخته و گفت: این کشور به عنوان همسایه مستقیم در جنوب اتحادیه اروپا در بحران پناهندگان نقش مهمی دارد. اروپا هر چه سریع تر به یک لیبی پایدار نیاز دارد تا از گسترش تروریسم داعش در این کشور جلوگیری به عمل آمده و بهتر با قاچاقچیان مقابله شود. در کنفرانسی که امروز (دوشنبه) در وین برگزار می شود باید به دولت وحدت ملی جدید در لیبی وعده حمایت های بین المللی داده شود.

کورس همچنین با توجه به اختلافات اخیر بین اتحادیه اروپا و ترکیه آشکارا با قائل شدن استثنائات برای آنکارا مخالفت کرده و گفت: برای آزادی ویزا برای شهروندان ترک و گشودن فصل جدیدی از مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا قوانین روشنی وجود دارد که برای همه معتبر است. اتحادیه اروپا نباید به ترکیه وابسته شود.

اتحادیه اروپا شرط آزادی ویزا برای شهروندان ترک را به برآورده شدن شرایط زیادی از طرف آنکارا مرتبط دانسته است که از جمله آن ها اصلاح قانون ضد تروریسم در این کشور است.

اتحادیه اروپا می خواهد شرایطی را فراهم آورد که دیگر از قوانین ترکیه برای آزار و اذیت خبرنگاران و مخالفان سوء استفاده نشود. البته رئیس جمهور ترکیه تغییر قانون ضد تروریسم خود را رد کرده و تهدید کرده است که اگر شرط آزادی ویزا برای شهروندان ترک برآورده نشود مجددا پناهندگان زیادی را راهی اروپا می کند.

سباستین کورس تصریح کرد که اروپا باید همچنان از ارزش های خود دفاع کند. در ترکیه یک وضعیت نگران کننده حقوق بشری حاکم است. اروپا نباید در برابر این تحولات سکوت کند.

وی همچنین در این باره هشدار داد که اروپا در بحران پناهندگان گرفتار وابستگی به ترکیه شود. کاری را که ما در اروپا خودمان می توانیم انجام دهیم باید انجام دهیم.

وزیر خارجه اتریش همچنین تاکید کرد که خواستار یک اروپای قدرتمند با سیاست دفاعی و امنیتی مشترک و یک حفاظت از مرزهای اروپایی مستقل است. اگر ما یک اروپای بدون مرزهای داخلی را می خواهیم نباید در این باره به دیگران تکیه کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.