قدس آنلاین: محورهای اصلی این مراسم توجه ویژه به تحولات منطقه و جهان اسلام است چرا که اگر مسجد جمکران و دیگر مساجد طراز بخواهند نقش خود را در تمدن نوین اسلامی ایفا کنند نباید نسبت به حوادث دنیا و جهان اسلام بی تفاوت باشند.

تدارک مفصل و ویژه مسجد جمکران برای نیمه شعبان

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام عباس ابراهیمی، معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران پیش از ظهر امروز دوشنبه، 27 اردیبهشت در نشست خبری تشریح برنامه های این مسجد به مناسبت نیمه شعبان گفت: مسجد جمکران در طول سال میزبان بیش از 20 میلیون نفر میهمان و زائر از سراسر کشور و جهان است و در هر شب چهارشنبه بیش از 300 هزار نفر در این مکان مقدس حاضر می شوند که طبق آمار بیشتر آنها از نسل جوان هستند.

 

وی افزود: عنوان و شعار امسال برنامه های ما "انتظار آگاهانه؛ زندگی مومنانه" در نظر گرفته شده که این شعار بر اساس توجه به وظایف ما در عصر حاضر و سبک زندگی و اتفاقات امروز جهان اسلام طراحی شده است.

 

حجت الاسلام عباسی ابراز کرد: محورهای اصلی این مراسم توجه ویژه به تحولات منطقه و جهان اسلام است چرا که اگر مسجد جمکران و دیگر مساجد طراز بخواهند نقش خود را در تمدن نوین اسلامی ایفا کنند نباید نسبت به حوادث دنیا و جهان اسلام بی تفاوت باشند.

 

معاون فرهنگی مسجد جمکران تصریح کرد: تلاش ما این است که در برنامه های نیمه شعبان متناسب با مخاطبان مختلف از کودک، نوجوان، جوان، خانواده و زایران بین المللی تنوع برنامه ها و خدمات رعایت شود.

 

وی در ادامه با اشاره به اهمیت هنر در انتقال پیام تاکید کرد: استفاده از زبان هنر در انتقال پیام بسیار راهگشا است و در همین راستا بهره مندی از ظرفیت های هنر و قابلیت های هنری برای انتقال پیام به شکل ویژه در دستور کار ما برای برنامه های ایام نیمه شعبان قرار دارد.

 

حجت الاسلام عباسی در تشریح برنامه های مسجد مقدس جمکران به مناسبت ایام مبارک نیمه شعبان گفت: این برنامه ها از شب چهارشنبه این هفته با تجلیل از سردار شهید مصطفی بدرالدین و با حضور نمایندگانی از حزب الله لبنان آغاز می شود. در همین راستا مراسم جشن شب قبل از نیمه شعبان با سخنرانی آیت الله خاتمی برگزار می شود.

 

وی افزود: محفل بین المللی «آیه های انتظار» نیز با استفاده از ظرفیت شعر عصر روز قبل از نیمه شعبان و با حضور شاعرانی از کشورهای آفریقا، تانزانیا، عراق، تاجیکستان، هند و شعرای ایرانی برگزار می شود که در رسای امام زمان (عح) مدیحه سرایی می کنند.

 

برگزاری همایش بین المللی "فرهنگ مهدوی در عرصه جهانی" از دیگر برنامه هایی بود که ابراهیمی با اشاره به آن تصریح کرد: این همایش با حضور 200 تشکل فعال در عرصه بین المللی برگزار می شود. همچنین همایش بین المللی "موعود امم" نیز در روز نیمه شعبان و با حضور بیش از یک هزار نفر از ملیت های مختلف با همکاری جامعه المصطفی (ص) برپا می شود.

 

معاون فرهنگی مسجد جمکران در ادامه به ویژه برنامه راویان انتظار اشاره کرد و در توضیح این برنامه گفت: 300 مبلغ مبرز در این زمینه ساماندهی شده اند که با حضور در جمع زائران به سوالات مختلف آنها در زمینه های مختلف و به خصوص معارف مهدوی پاسخ می دهند. علاوه بر این، 700 کاروان شناسایی شده است که به صورت مستمر در مسجد جمکران حضور پیدا می کنند که با هماهنگی مدیران این کاروان ها راویان در مبادی ورودی شهر قم با کاروان ها همراه می شوند و آنها را برای کسب آمادگی های لازم برای حضور در مسجد مقدس جمکران تا مسجد همراهی می کنند.

 

برگزاری کارگاه های آموزش کوتاه مدت 15 دقیقه ای برای معرفی نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و بیان معارف مهدوی و همچنین کارگاه های 45 دقیقه ای با اساتید ویژه در موضوعات مختلف تربیت فرزند، بیان معارف و سبک زندگی اسلامی و ... از دیگر وِیژه برنامه های نیمه شعبان بود که در این نشست به آنها اشاره شد.

 

حجت الاسلام ابراهیمی تهیه محصولات ویژه فرهنگی به خصوص برای کودکان و بسته های ویژه فرهنگی مهدوی متناسب با مخاطبان مختلف از تابعیت های دیگر کشورهای اسلامی و ترجمه نامه دوم مقام معظم رهبری به زبان های عربی، انگلیسی، ترکی استانبولی و توزیع آن در میان زایران و برپایی ایستگاه های سیار کتاب در شبستان های مسجد برای مطالعه مخاطبان از دیگر برنامه هایی برشمرد که در ایام نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران برگزار می شود.

 

برنامه ویژه و خاصی که معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران در همین راستا به آن اشاره کرد برگزاری مراسم تجلیل از شهدای مدافع حرم بود که وی در این رابطه گفت: ما امروز امنیت و آرامش خود را مدیون این شهدای گرانقدر هستیم. در برنامه نیمه شعبان به شکل خاص جمعی از فرزندان هنرمند شهدای مدافع حرم دعوت شده اند که تصاویری را از شهدای مدافع حرم طراحی می کنند و این تصاویر پس از ایام نیمه شعبان در دیدار با خانواده های گرامی شهدای مدافع حرم به آنها هدیه می شود.

 

وی همچنین از اهتمام ویژه نسبت به برپایی نمازهای جماعت در این ایام در مسجد مقدس جمکران اشاره کرد و افزود: تلاش شده است تا نمازهای جماعت ایام نیمه شعبان به امامت مراجع بزرگوار تقلید برگزار شود که در همین راستا نماز جماعت شب نیمه شعبان به امامت آیت الله نوری همدانی، نماز صبح روز نیمه شعبان به امامت آیت الله هاشمی شاهرودی، نماز ظهر روز نیمه شعبان به امامت آیت الله سبحانی و نماز مغرب و عشای شام نیمه شعبان به امامت آیت الله علوی گرگانی اقامه می شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه منادیان معروف اشاره کرد و در این راستا خاطرنشان کرد: بیش از 600 نفر از خواهران و برادران آموزش دیده برای بحث امر به معروف آماده شده اند اما کارویژه این گروه این است که مصادیق معروف را مورد تشویق قرار می دهند به عنوان مثال اگر دختران کودک، نوجوان و جوان ما را به حجاب اجتماعی در مسجد و اطراف آن مشاهده کنند با ظرافت های هنری آنها را مورد تشویق قرار می دهند.

 

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران در رابطه با پیش بینی ها برای تعداد شرکت کنندگان در مراسم ویژه نیمه شعبان در این مسجد اعلام کرد: سال گذشته بیش از دو میلیون نفر در این برنامه شرکت داشتند که پیش بینی می شود این تعداد امسال افزایش یابد به همین منظور پویش های ویژه ای برای استقرار خودروها و ارائه خدمات اولیه طراحی شده و در بحث اقامت و اسکان نیز امکاناتی در اختیار زائران قرار می گیرد اما به شکل ویژه برای اسکان موقت زائران شبستان کربلا آماده سازی شده است و در صورت لزوم از امکانات رفاهی خادمان نیز برای ارایه خدمات به زایران استفاده می شود.

 

وی با بیان اینکه هزینه تمامی این فعالیت ها توسط مردم تعیین می شود، یادآور شد: سراسر مسیر حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) تا مسجد جمکران و بلوار پیامبر اعظم (ص) توسط گروه ها و ستادهای مردمی تزیین شده و در کل این مسیر ایستگاه های صلواتی و خدمات فرهنگی با استفاده از ظرفیت های مردمی دایر شده است.

 

حجت الاسلام ابراهیمی برگزاری آیین شکرگزاری توسط خادمان مسجد مقدس جمکران در شام نیمه شعبان را پایان بخش برنامه های این مسجد در ایام مبارک نیمه شعبان اعلام کرد.

شبستان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.