قدس آنلاین/ ملیحه زرین پور : ۲۷ دی ماه۹۴ برنامه جامع اقدام مشترک بین طرفین مذاکره کننده در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران منعقد شد تا این مذاکرات پس از سال‌ها به نتیجه برسد؛ اما کارشکنی غربی‌ها از همان ابتدا در اجرای برجام خودنمایی کرد و هر چند ایران به تعهدات داوطلبانه خود عمل می‌کرد طرف آمریکایی از اجرای آن شانه خالی کرد.

 ایــران کوتاه بیاید بدعهدی غرب ادامه می یابد

چنانچه به اذعان کارشناسان این برجام دستاورد خاصی برای ایران در بر نداشت. با این حال، به دلیل نارضایتی ایران از روند اجرای تعهدات طرف مقابل، کارگروهی در کمیسیون مشترک ایران و 1+5 تشکیل شد تا به موضوع لغو تحریم‌ها رسیدگی کند.
اما باز هم کارشکنی و بدعهدی آمریکایی‌ها ادامه داشت تا اینکه در جلسه علنی روز دوشنبه 20اردیبهشت مجلس 103 نماینده در تذکری کتبی از رئیس‌جمهوری خواستند برای توقف اجرای برجام ضرب‌الاجل تعیین کند.
در متن نامه، هدف از این ضرب‌الاجل «تجدیدنظر در اقدامات داوطلبانه، از سرگیری کلیه فعالیت‌ها در چارچوب ان. پی. تی. و براساس قانون اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام در صورت عدم استرداد دارایی‌های سرقت‌شده ایران و ادامه شیطنت‌ها و بد عهدی‌ها و کارشکنی‌ها و عدم پایبندی آمریکا در عدم رفع تحریم‌ها و ایجاد فضای مسموم در اجرای برجام» عنوان شده است. در همین راستا قدس با چند تن از نمایندگان گفت‌وگو کرده است.

 بهانه‌های واهی آمریکایی‌ها در بازنگرداندن اموال ایران
«ابراهیم کارخانه‌ای»، نماینده مردم همدان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن اشاره به افزایش اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها از بعد نهایی شدن برجام  در 23تیرماه سال1394 تاکنون معتقد است اقدامات خصمانه آنها علیه منافع جمهوری اسلامی ایران بشدت افزایش پیدا کرده و در موارد متعددی هم برجام نادیده گرفته و نقص شده است.
وی با بیان اینکه نمونه این بدعهدی‌ها  بارها اعلام شده است، می‌گوید: از جمله طرح لغو روادید و تجدیدنظر در قانون روادید که البته به نحوی آن را توجیه کردند ولی این قانون عملاً اثرات سوئی در رابطه با همه آن کسانی که به  جمهوری اسلامی ایران سفر کرده بودند در سطح بین‌الملل گذاشت؛ بعد از آن هم تحریم‌های متعددی که از جمله آن می‌توان به تحریم هشت شخص حقیقی و حقوقی ایران و بدنبال آن تحریم پانزده شخص حقیقی و حقوقی دیگر از جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.
کارخانه‌ای می‌افزاید: همچنین احکامی که دادگاه‌های آمریکا با هماهنگی کنگره و دولت این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران صادر کردند و نزدیک به هشتاد میلیارد دلار می‌شود از این رقم دو میلیاردی دارایی‌های ایران برداشت شد؛ این اقدامات با طرح مواردی کذب و دروغین و تنها با  هدف به سرقت بردن اموال جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.
 نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی بهانه‌های کنگره آمریکا را برای صدور این احکام واهی و دروغین می‌داند و به برخی از این بهانه‌ها این‌چنین اشاره می‌کند: اتفاقی که در سال1983 در بیروت افتاد و طی آن  250 تفنگ‌دار آمریکایی کشته شدند، اصلاً ربطی به ایران نداشت اما آمریکا بعد از 33سال از آن اتفاق جمهوری اسلامی ایران را به پرداخت 2میلیارد دلار غرامت محکوم کرده است؛ همچنین در بسیاری موارد دیگر از این قبیل از جمله در اتفاق یازده سپتامبر هم که پنچ سال پیش پرونده آن بسته شده، دادگاه‌های آمریکا جمهوری اسلامی ایران را به پرداخت غرامت محکوم می‌کنند.

 لزوم هشدار به بدعهدی آمریکایی‌ها از یک موضع قدرتمندانه
وی می‌افزاید: بر همین اساس جا داشت با این همه بدعهدی و کارشکنی‌های آمریکایی‌ها و در پاسخ به اقدامات خصمانه آنها در نقض مفاد برجام از جمله نقض مواد 25تا 29 برجام و عملیاتی نشدن بندهای 7و 13، با موضع  قدرتمندانه‌ای به آمریکایی‌ها هشدار داده شود که اگر بخواهند این روند را ادامه دهند و اموال جمهوری اسلامی ایران را به بهانه‌های واهی سرقت برده و آنها را برنگردانند، بالأخره دولت یک اقدام متقابل و بازدارنده‌ای در رابطه با این اقدامات آنها صورت می‌دهد؛ این پیشنهاد و تذکر هم در رابطه با همین موضوع تحت عنوان نامه‌ای با 103 امضا به رئیس جمهور داده شد. به گفته کارخانه‌ای برجام دستاورد خاصی برای ایران نداشته چنانچه رئیس کل بانک مرکزی هم آن را با صراحت اعلام کرده است.
این نماینده مجلس همچنین با بیان اینکه نقض برجام بارها توسط مسؤولان جمهوری اسلامی اعلام شده است، متذکر می‌شود: با توجه به اینکه مفاد برجام بارها توسط آمریکایی‌ها نادیده گرفته شده، می‌بایست اقدام متقابلی صورت بگیرد. چرا که اگر ما در مقابل هر بدعهدی و نقض برجام کوتاه بیاییم آنها به بدعهدی و کارشکنی‌های بیشتری ترغیب می‌شوند.

 داستان بدعهدی غرب ادامه دارد
کارخانه‌ای با تاکید بر اینکه دولت می‌بایست بر اساس قانون با این بدعهدی‌ها برخورد کند، می‌گوید: وقتی آمریکایی‌ها در قالب خدعه و فریب سعی می‌کنند تحریم‌ها را نگه داشته و توپ را در زمین دیگران بیندازند، در حالی‌که هدایتگر اصلی این توطئه‌ها خودشان هستند، دولت باید قاطعانه اقدام متقابلی انجام دهد.

 موضع‏گیری‌های مقتدرانه؛ رمز موفقیت جمهوری اسلامی ایران  
وی با اشاره مجدد به ضرب‌الاجل نمایندگان به دولت برای توقف برجام معتقد است دولت وظیفه دارد از حقوق ملت ایران بدون هیچ‌گونه تساهل و تسامحی قدرتمندانه دفاع کند؛ اگر ایران 37 سال توانسته  تمام سیاست‌های آمریکایی‌ها را در منطقه به چالش بکشاند، علتش تنها موضع گیری‌های مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در عرصه معادلات سیاسی، منطقه‌ای و جهانی بوده است. این رمز اقتدار و موفقیت جمهوری اسلامی ایران است و دولت هم باید در همین مسیر شفاف و روشن که امام آن را ترسیم کرده و فرا روی انقلاب ما قرار داده، حرکت کند.   
کارخانه‌ای به بندی از نامه نمایندگان اشاره می‌کند که از دولت خواسته شده در صورت عدم استرداد اموال ایران از سوی آمریکا همانند گذشته در  چارچوب NPT به فعالیت‌های خود ادامه دهد و می‌افزاید: بر اساس ماده 3 قانون اقدام متقابل و متناسب که مقام معظم رهبری هم در فرمانی 9 ماده‌ای به آن اشاره فرمودند؛ اگر آمریکایی‌ها به اجرای برجام پایبند نباشند، دولت باید تمام فعالیت‌ها را از سر بگیرد و ظرف مدت دو سال به 190هزار سو غنی سازی برسد، این قانونی است که دولت باید آن را اجرا کند، مجلس تصویب می‌کند و دولت باید قانون را اجرا کند.
سیدهاشم بنی‌هاشمی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی هم ضمن اشاره به نامه ضرب‌الاجل نمایندگان برای توقف برجام به دولت می‌گوید: هر چند طرف مقابل منافع ما را در سطح جهانی به خطر انداخته ولی ما برای مسأله انرژی هسته‌ای به عنوان یک دستاورد و ظرفیت درونی مذاکره کردیم، هر چند  احتمال می‌دادیم که طرف مقابل ما بدعهدی کند؛ به همین دلیل قانونی در مجلس تصویب کردیم با عنوان اقدام متقابل، یعنی ما برجام را در صورتی مورد تأیید قرار دادیم که چنانچه طرف مقابل ما خارج از این چارچوب عمل کرد و به تعهداتشان پایبند نبود، ما هم اقدام متقابل انجام دهیم.

 لزوم اقدام متقابل دولت در چارچوب قانون
وی متذکر می‌شود: بعد از مصوبه مجلس شورای‌عالی امنیت ملی که تبصره‌هایی را نیز به آن اضافه کرد، نهایتاً مقام معظم رهبری هم در یک چارچوب خاص مسأله برجام را پذیرفتند یعنی قانون مجلس در یک چارچوب ملی توانست عملیات را اجرایی کند.
به اعتقاد بنی هاشمی در حال حاضر با توجه به بدعهدی‌هایی که آمریکا و بعضی از متحدانش انجام دادند قاعدتاً باید اقدام متقابل در چارچوب قانون انجام بگیرد لذا  این نامه هم تأکیدی است برای لزوم اقدام متقابل و اینکه دولت در انجام وظایف خود تعلل نکند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: مذاکره و برجام مثل جنگ می‌ماند، چنانچه در جنگ طرف مقابل منافع خود را مدنظر دارد و طرف دیگر هم همین‌طور. یعنی بحث برجام جنگی است که ما منافع خودمان را و طرف مقابل منافع خودش را مدنظر دارد لذا ما باید حواسمان جمع باشد که در قبال این کاری که انجام می‌دهیم از طرف دشمن خدعه و نیرنگ انجام نشود و طوری نشود که ما که در انجام این کار منافع خود را مد نظر  داشتیم از منافعمان بگذریم.

 طرح دو فوریتی مجلس برای پیگیری و جبران خسارت
وی معتقد است: ما می‌بایست خدعه‌هایی که دشمن انجام می‌دهد بنحو دیگری خنثی کنیم چنانچه هم اکنون طرحی با دو فوریت تهیه شده که دولت را الزام می‌کند به پیگیری و جبران خسارت ناشی از اقدامات و جنایت آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی؛ خود این قانون دو فوریتی یک اقدام متقابل است. وقتی که ما می‌بینیم دشمن از ظرفیت و امکانات خود در سطح جهانی علیه ما استفاده می‌کند ما نیز باید از امکانات خود علیه آمریکا استفاده کنیم.
بنی هاشمی با تاکید بر اینکه به رسمیت شناختن جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور دارای انرژی هسته‌ای یکی از دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای ایران با غربی‌ها بود؛ می‌افزاید: ما با شش قدرت بزرگ جهان بر سر مسایل هسته‌ای مذاکره کردیم که دستاوردهایی هم برای ما در برداشت اما نباید بدعهـدی‌های آمریکایی‌هــا در اجــرای برجام نادیده گرفته شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.