قدس آنلاین- تبریز: نماینده شهرداران کشور گفت: برنامه ششم توسعه بررسی بودجه شهرداری‌ها را بر عهده شورای برنامه‌ریزی استانداری‌ها گذاشته که این امر در تضاد با استقلال شهرداری‌ها و ساختار غیردولتی آن‌هاست.

نگرش برنامه ششم توسعه در تضاد با استقلال شهرداری‌هاست/ مجلس دهم مطالبات مدیریت شهری را مد نظر قرار دهد

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، صادق نجفی، در نشست هم‌اندیشی روسای شوراهای اسلامی و شهرداران کلان‌شهرهای کشور اظهار داشت: با جدا شدن ساز و کار تنظیم بودجه شهر، از دست شوراها و شهرداری‌ها، طبیعی است که روند وصول درآمد، کند و کم‌اثر خواهد بود.

وی متذکر شد: همین امروز که بودجه‌بندی در اختیار شورا و شهرداری است، درحوزه‌ای مانند حمل‌و‌نقل شاهدیم که سهم بخش‌های دولت به سختی محقق می‌شود، طبیعی است که وقتی این ساز و کار، تمام‌و‌کمال در دست دولت باشد، دیگر به تحقق همین رقم‌های اندک هم امیدی نخواهد بود.

شهردار تبریز با بیان این‌که در همین برنامه ششم توسعه، حتی یک بند نیز در خصوص حمایت از شوراها و تقویت جایگاه این نهاد مهم مدنی، نیامده است، ادامه داد: این بی‌اعتنایی در تضاد با جایگاه خطیر و ارزشمند شوراهاست، از این رو شوراهای شهر و استان باید از هویت و نقش‌آفرینی خود در روند توسعه کشور دفاع کنند.

تبریز در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به قانون تخصیص نیم‌درصد درآمد شهرداری‌ها به کتابخوانه‌های عمومی گفت: با حرکتی که شهرداری تبریز در توسعه فرهنگ کتابخوانی در پیش گرفته‌اند، در سال‌های اخیر، رقمی به مراتب بیشتر از نیم‌درصد از سوی شهرداری‌ها  هزینه شده‌است؛ با این حال، متاسفانه، به بهانه عدم تخصیص مستقیم این درآمد، میلیاردها تومان از حساب شهرداری برداشت و در تهران هزینه می‌شود.

نجفی تاکید کرد: رفع این معضلات، نیازمند همت شوراها است؛ تا زمانی که شوراها وارد دغدغه‌های جدی شهر نشوند، امیدی به اجرای برنامه‌های اثرگذار و ماندگار نخواهد بود.

نماینده شهرداران کشورمان، با ابراز امیدواری نسبت به اصلاح برنامه ششم توسعه در مجلس اظهار داشت: با در نظر داشتن ضرورت تحقق مدیریت واحد شهری، معتقدم مجلس دهم، برای محتوابخشی به برنامه‌های قانون‌گذاری باید مطالبات و نیازهای شهری و شهروندی را مد نظر قرار دهد.

نجفی اضافه کرد: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم با درک مشکلات حوزه مدیریت شهری، به خصوص در کلان‌شهرها، نسبت به حل چالش‌های قانونی اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.