در پیام یکی از مراجع تقلید به جشنواره حدیثی ثقة‌الاسلام کلینی آمده است: متاسفانه برخی از اشخاص که به اصطلاح دانش‌پژوه شمرده می‌شوند، از این یگانه دریای علم و معرفت کتاب‌های حدیثی غافل مانده و چنان که سزاوار است، قدر این نعمت را نمی‌دانند.

انتقاد آیت‌الله صافی گلپایگانی به‌خاطر غفلت از کتاب‌های حدیثی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس ،در پیام آیت‌الله لطف‌الله صافی‌گلپایگانی به نخستین جشنواره حدیثی ثقة‌الاسلام کلینی که چهارشنبه شب در سالن همایش‌های دارالشفاء برگزار شد آمده است: دین مبین اسلام از آغازین هنگام نورافشانی تا به امروز و تا عصر ظهور و تا روز قیامت بر دو پایه سترگ استوار بوده و هست. این دو پایه خلل‌ناپذیر قرآن مجید، وحی اصیل الهی و معجزه جاودانه‌ای است که برهان حقانیت همه دعوت‌های آسمانی و خاتمیت دین اسلام است و دیگر در کنار قرآن و همراه قرآن، سنت و حدیث از پیامبر بزرگ اسلام و اوصیاء اهل بیت آن حضرت است.

در ادامه این پیام تاکید شده است: قرآن و سنت و حدیث همه حقایق است و همه حقایق در قرآن و حدیث است. آثار نبویه، معارف نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، کتاب‌های شریف اربعه، گنجینه‌های ادعیه، موسوعه بحارالانوار، کتاب مکارم الاخلاق و ده‌ها بلکه صدها کتاب همه ذخایر گران‌بهایی هستند که به خاطر سنگینی معنوی از آسمان و زمین سنگین‌ترند و جهان در بهره‌مندی از این آثار و احادیث حکمت و موعظه و درس‌های بیشمار سیر و پیشرفت دارد و به سوی رشد حرکت می‌کند.

در بخش دیگری از پیام این مرجع تقلید با اشاره به شخصیت جناب کلینی آمده است: برای نمونه و به مناسبت عنوان بزرگ این همایش، عرض کنم که ثقة‌الاسلام کلینی، آن مرد بزرگ و شخصیت آگاه در ارتباط با یکی و تنها یکی از خطبه‌های امام علی(ع) که در آغاز باب جوامع التوحید کافی آن را روایت کرده است می‌گوید که «هی کافیةٌ لِمَن طلب عِلمَ التّوحید اذا تدبّرها و فهم ما فیها فلو اجتمع ألسِنَة الجنّ و الإنس، لیس فیها لسانُ نبیّ علی أن یبیّنوا التّوحید بمثل ما أتی به بأبی و اُمّی، ما قدروا علیه و لو لا إبانته علیه السّلام ما عَلِمَ الناس کیف یسلکون سبلَ التّوحید.»

در ادامه پیام آیت‌الله صافی‌گلپایگانی با اشاره به غفلت از کتاب‌های حدیثی تصریح شده است: متاسفانه ما در زمانی واقع شده‌ایم که برخی از اشخاص که به اصطلاح دانش‌پژوه و اهل تحقیق و تعمّق شمرده می‌شوند، از این یگانه دریای علم و معرفت غافل مانده و چنان که سزاوار است، قدر این نعمت را نمی‌دانند و چه بسا که به مکتب‌هایی نظر دوخته باشیم که جز ظلمات و تاریکی و سرگردانی کسی را به جایی رهنما نیستند و سراب را به جای آب نشان می‌دهند. حقّاً حقّ این علوم، ناشناخته مانده و ادا نمی‌شود.

در بخشی از این پیام در ارتباط با این همایش آمده است: این همایش و این محفل و مجلس عزیز و این اجتماع ارزشمند، به این دلیل مورد کمال تقدیر و تجلیل است که ان شاء الله آغاز حرکتی است شایان به سوی معارف اهل بیت علیهم السلام و آشنایی با این علوم مأثوره.

در پایان این پیام خاطرنشان شده است: حقیر، دست همه‌ سرورانی را که در تشکیل این برنامه‌ی مفید زحمت کشیده‌اند، می‌بوسم و امیدوارم خدمات و تلاش‌های همگان موجب مسرّت قلب ولیّ دوران حضرت صاحب الزّمان مولانا المهدی ارواح العالمین له الفداء شود. از خداوند متعال مسئلت می کنم که توفیق پی‌گیری و ادامه این خدمت را به آنان عطا فرماید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.