تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی کلان شهرهای کشور به ضرورت توجه به فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی در توسعه شهری تاکید کرد.

  ضرورت توجه به فرهنگ و هویت اسلامی در توسعه شهری

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  آستان نیوز، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و ایام میلاد با سعادت منجی عالم بشریت، اظهار داشت: سنگ زیربنای شهر اسلامی، اخلاق، معنویت، عدالت و عقلانیت است و همه مجموعه ها و دستگاه های خدمت رسان بایستی با مساعدت شهرداری ها برای تحقق این فضیلت ها و ارائه هر چه بهتر خدمات به شهروندان و مردم جامعه اسلامی وارد عمل شوند.
وی تصریح کرد: شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا می توانند بازوی توانای دولت برای رسیدن به اهداف کلان کشور و رقم زدن اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری باشند و توجه به نگاه های شوراها و شهرداری ها در تصمیم سازی و تصمیم گیری ها به ویژه در کلان شهرها به هر چه اجرایی شدن تصمیمات کمک می کند.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا دوران تشکیل و تثبیت را سپری کرده اند، خاطرنشان کرد: امروز این مجموعه ها در دوران کارآمدی به سر می برند و در فراز و فرودهایی که شوراها طی کرده اند، اکنون نیروهایی مشغول به خدمت هستند که دغدغه هایشان بهبود زندگی مردم، رفاه اجتماعی، بهداشت، سلامت و رفع مشکلات شهری است.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر همگونی و هماهنگی بین فضاها و معماری با فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی در توسعه شهری، اذعان داشت: متاسفانه در ساخت و سازهایی که در کلان شهرهای ما صورت گرفته به این مهم توجه نشده است و در شهرهای تاریخی ما که صبغه مذهبی دارند، این عدم تطابق و ناهمگونی به وضوح مشاهده می شود.
وی با اشاره به تناسبی که از دیرباز بین معماری و طراحی شهری ما با سبک زندگی، کار و کسب و عبادت مردم وجود داشته، اظهار داشت: در احداث و ساخت مجتمع های تجاری و پاساژها در محدوده بازار قدیم تبریز یا میدان نقش جهان اصفهان بایستی به آن هویت و فرهنگ اصیل توجه شود.
وی با بیان اینکه رهبر فرزانه انقلاب بارها در دیدار با مدیران شهری و شوراها بر ضرورت پرداختن و احیای معماری اسلامی تاکید فرموده اند، گفت: ساختمان هایی که در بافت قدیمی و تاریخی شهرهای ما احداث می شود، ضمن استحکام بایستی با هویت و فرهنگ دینی و اسلامی ما همخوانی و تطابق داشته باشد.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: برخی توسعه های شهری، تناسب فرهنگی ما را دچار مخاطره می کند، نوع اسم گذاری ها، نوع ارتباطات و مراودات اجتماعی و نوع پوشش ما باید با فرهنگ اسلامی تناسب و همخوانی داشته باشد.
تولیت آستان قدس رضوی با تقدیر از تلاشهای شهرداری مشهد برای ارائه خدمات به زائران بارگاه منور رضوی، اذعان داشت: زائران امام رئوف(ع)، حریم شهر مشهد را شهر امام رضا(ع) و مقدمه ورود به حرم مطهر می دانند و توقع و انتظارشان این است که میزبانان بر رعایت حال میهمانان اهتمام داشته باشند.
وی در ادامه گفت: در تصمیم گیری های حوزه شهری نباید فقط به منافع شهرداری و رفع مشکلات بودجه ای اندیشید. در آستان قدس رضوی نیز رویکرد ما این است که اقدامات توسعه ای و ورود به عرصه های اقتصادی بایستی متناسب با شئونات این مجموعه معنوی باشد.
وی ادامه داد: وقتی فعالیت ها و اقدامات ما حول محور زائر و ایجاد رفاه و تسهیلات بیشتر برای زوار حضرت رضا(ع) است، بایستی در برخی تصمیمات به نفع زائر از منفعت اقتصادی بگذریم.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: مردم متدین و دلداده به اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، مهمترین مولفه قدرت و امنیت ملی کشور محسوب می شوند و هرچه کارآمدی دستگاه ها و نهادهای خدمت رسان افزایش یابد، شاهد توسعه اعتماد عمومی و رضایت شهروندان خواهیم بود.
وی در خاتمه گفت: امیدواریم مجموعه اقدامات شوراهای اسلامی و شهرداری های کشور به تحقق منویات مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی و تقویت امنیت ملی بیانجامد.
در ابتدای این جلسه مهندس مهدی چمران؛ رئیس شورای عالی استانها و تعدادی از شهرداران کلانشهرهای کشور به بیان دیدگاه ها و نقطه نظراتشان پیرامون تعامل شوراها و شهرداری ها با دولت و نهادهای حاکمیتی پرداختند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دکتر محسن قناویزچی IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    توسعه شهرها و رشد شهر نشینی ضرورت توجه به فرهنگ را همراه خود دارد و عدم توجه به باورها و ارزشها در طراحی و توسعه شهر هویت جامعه را دچار سردرگمی کرده و اثرات نامطلوبی بر انسجام ملی خواهد داشت.