قدس آنلاین/ آرش‏ خلیل‏ خانه : شبکه خبری الجزیره قطر در خبری اعلام کرد که طبق اعلام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، یک هواپیمای بدون سرنشین این کشور «ملا اختر منصور»، رهبر طالبان افغانستان را هدف گرفته است.

 مرگ دومین رهبر طالبان

یک مقام آمریکایی نیز در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت: این حمله حدود ساعت 6 صبح شنبه در یک منطقه دور افتاده در مرز پاکستان و افغانستان در جنوب غربی شهر «احمد وال» رخ داده است. با این حال پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرده است که هنوز نمی‌تواند این خبر را تأیید کند.
یک مقام دیگر آمریکایی نیز اعلام کرد که به واسطه مسافت دور، دریافت تأیید این رویداد چندین روز طول خواهد کشید.  وی گفت: شخص «اوباما» مجوز این حمله را صادر کرده است.
جان کری وزیر خارجه آمریکا هم که در میانمار به سر می‌برد در نشست خبری خود بی آنکه کشته شدن منصور را تأیید یا رد کند گفت: واشنگتن این حمله را به رهبران افغانستان و پاکستان اطلاع داده بود. اداره امنیت ملی افغانستان نیز کشته شدن ملا اختر منصور را تایید کرده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از «ملا عبدالرئوف» فرمانده ارشد طالبان گزارش داد که وی کشته شدن ملا اختر منصور در حمله هوایی را تأیید کرده است.  
با این حال، شبکه الجزیره دقایقی پس از انتشار این خبر گزارش داد که سخنگوی جنبش طالبان افغانستان خبر کشته شدن رهبر این جنبش تروریستی در حمله هوایی هواپیمای بدون‌سرنشین آمریکایی را تکذیب کرده‌است.
گفتنی است پیش از این نیز یک بار خبر کشته شدن ملا منصور در درگیری داخلی میان سران این گروه و کویته پاکستان اعلام شده بود، اما پس از مدتی انتشار پیام صوتی وی معلوم کرد این خبر صحت نداشته است.

 باز هم در خاک پاکستان
اکنون اما اگر کشته شدن رهبر جدید طالبان که کمتر از یکسال از سلطه‌اش بر این گروه می‌گذرد صحت داشته باشد بی شک تغییر و تحولات بزرگی هم در افغانستان و هم در داخل این گروه و هم احتمالا در روابط اسلام آباد و کابل رخ خواهد داد که مهمترین آن تضعیف طالبان و ایجاد شکاف در این گروه در نتیجه رقابت فرماندهان مدعی رهبری است. عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت افغانستان روز گذشته در یک نشست خبری گفت در صورتی که کشته‌ شدن ملا اختر منصور، صحت داشته باشد، انتظار می‌رود «تغییرات بزرگی» در رهبری این گروه در افغانستان ایجاد شود.
از سوی دیگر «عبدالجبار قهرمان» نماینده حکومت افغانستان و هلمند و فرمانده نظامی این منطقه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس می‌گوید: کشته شدن رهبر طالبان برای این گروه پیامدهای منفی فراوانی را در پی خواهد داشت و شبه‌نظامیان طالبان بیش از پیش ضعیف خواهند شد و از این پس گروه طالبان شاهد اختلافات درونی بیشتری خواهند بود که متلاشی شدن آن بسیار محتمل است. وی با اشاره به کشته شدن «اسامه بن لادن» و ملا منصور در خاک پاکستان اظهارداشت: این موضوع اثبات‌ می‌کند که پاکستان در عقبه تمامی دسایس و برنامه‌های تروریستی در منطقه و جهان قرار دارد. وی با بیان اینکه افغانستان از افزایش تنش‌ها در روابط کابل - اسلام‌آباد نگران نیست، گفت: روابط این 2 همسایه هیچ‌گاه با حُسن‌نیت همراه نبوده و پاکستان همواره تلاش کرده که افغانستان را در باتلاق بدبختی نگه داشته و در آن غرق کند.

 طالبان تندروتر می‌شوند!
وحید مژده کارشناس و تحلیلگر مسایل افغانستان اما در گفت‌وگو با خبرنگار ما از کابل با اشاره به اینکه طالبان در صفحه‌های خود در توئیتر و تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی کشته شدن رهبر خود را تکذیب می‌کنند، می‌گوید: اگر بار دیگر معلوم شود که این خبر صحت نداشته یک سرشکستگی بزرگ برای باراک اوباما خواهد بود  زیرا اعلام چنین خبری از سوی پنتاگون نشان می‌دهد آنها دست و پای خود را از این خبر گم کرده‌اند و تا چه حد ذوق زده هستند و نکته مهم دیگر اینست که طالبان گفته‌اند یک حمله شدید را در نزدیگی پایگاه آمریکا در بگرام انجام داده‌اند که در آن تعداد زیادی از سربازان آمریکایی کشته شده‌اند که این موضوع را آمریکایی‌ها مخفی کرده‌اند اما شاهدان عینی می‌گویند حداقل 8 جسد از پایگاه بگرام خارج شده است.

 بخت رهبری با کیست!
وی خاطرنشان‌می‌کند: اما اگر فرض را بر کشته شدن ملا منصور بگذاریم  مشکلات زیادی برای طالبان بوجود خواهد آمد زیرا مدعیان امارت در این گروه یک دو تا نیستند و در عین حال این مسأله را هم باید در نظر گرفت که یک سلسله اختلافات درونی بعد از مرگ «ملا محمد عمر» وجود داشته  و به این دلیل خیلی بحران‌ساز نشد که ملا منصور حداقل 2 سال بعد از مرگ مخفی نگه داشته‌شده ملا عمر بر طالبان حاکم بود و این گروه را از فروپاشی نجات داد اما اگر مرگ منصور تأیید شود طالبان به جای اینکه به طرف صلح بروند با چندپارگی تندروتر خواهند شد که این به نفع گروه داعش خواهد بود.
وحید مژده می‌افزاید: فعلا باید منتظر ماند تا مشخص شود که این خبر صحت دارد یا نه؟ اما احتمالا با مرگ ملا منصور شورای رهبری طالبان جانشین او را انتخاب خواهد کرد و در این میان بیشترین بخت با «مولوی محمد یعقوب» پسر ملا محمد عمر است که در ماه‌های اخیر ملا منصور او را به فرماندهی 15 ولایت افغانستان تعیین کرده بود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.