مشاور رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: اگر اتحادیه اروپا در روند عضویت ترکیه در آن اتحادیه همچنان از معیارهای دوگانه پیروی کند، آنکارا توافقات خود را با این اتحادیه به حالت تعلیق در خواهد آورد.

ترکیه از اتحادیه اروپا فاصله می گیرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه خبری سوزجو، «یغیت بولوت» مشاور «رجب طیب اردوغان» رئیس ‌جمهوری ترکیه انتقادهای اخیر مسئولان اتحادیه اروپا درباره نقض حقوق بشر، نقض آزادی بیان و موضوع آوارگان در ترکیه را به عنوان کارشکنی اتحادیه اروپا ارزیابی کرد و واکنش تند نشان داد.
وی گفت: اگر اتحادیه اروپا بخواهد از سیاست های دوگانه در مذاکرات ترکیه با اتحادیه اروپا برای لغو روادید ورود شهروندان ترکیه به اروپا در قبال توافق آنکارا با آن اتحادیه در زمینه پناهجویان استفاده کند، ترکیه نیز توافقات خود با این اتحادیه را به حالت تعلیق در می آورد.
این در حالیست که رئیس جمهور ترکیه نیز به تازگی رجب طیب اردوغان در واکنش به تعویق انداختن اجرای نظام لغو روادید شهروندان ترکیه از سوی اتحادیه اروپا این اتحادیه را به ریاکاری متهم کرد.
اخیر مسئولان اتحادیه اروپا نیز از روند کند همگرایی ترکیه با اتحادیه اروپا خبر داده اند.
«مارتین شولتز» رئیس پارلمان اروپا دو روز پیش در واکنش به مصوبه مجلس ترکیه درباره لغو مصونیت سیاسی و قضایی نمایندگان مخالف گفت: با لغو مصونیت شماری از نمایندگان مجلس ترکیه، این کشور به استانداردهای اروپایی بی توجهی کرد. 
وی این اقدام را ضربه ای به دمکراسی خواند و افزود: برخی تحولات در ترکیه ، این کشور را از استانداردهای اروپایی دور می کند. 
ترکیه دهها سال است که در صدد عضویت کامل در اتحادیه اروپا است و در سال 2005 میلادی به عنوان نامزد عضویت پذیرفته شد.
طی ده سال گذشته پیشزفتی در این باره حاصل نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.