قدس آنلاین/ایلام/غلامرضا محمدمرادی: معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: تلاش ها، زحمات و اقدامات ارزشمند مردم استان ایلام در حفاظت از جنگل ها و اطفاء حریق در سال گذشته، شایسته تقدیر و ستودنی است.

تجلیل از مردم ایلام  بخاطر اطفاء حریق و حفاظت از جنگل ها

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، خداکرم جلالی در جلسه مدیریت پیشگیری و آمادگی برای جلوگیری از آتش سوزی در جنگل ها، با بیان اینکه افزایش گرما، تغییرات اقلیمی و عامل انسانی علل اصلی بروز آتش سوزی در عرصه های طبیعی کشور است، اظهار داشت: تقریباً 70 درصد آتش سوزی های کشور در جنگل های زاگرس، 3 درصد در جنگل های شمال و 27 درصد نیز در سایر مناطق کشور حادث می شود.

وی با اشاره به اینکه علت 95 درصد آتش سوزی های عرصه های طبیعی کشور، عامل انسانی و به طور مشخص بر اثر بی احتیاطی رخ می دهد، افزود: با اجرای برنامه های آموزشی و آگاهی بخشی به جامعه می توان از بروز آتش سوزی و وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر، جلوگیری کرد.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، هماهنگی و مشارکت همه دستگاه ها را برای رفع این معضل خواستار شد و بیان داشت: ضرورت دارد که تمام آحاد جامعه و همه دستگاه های کشوری و لشکری در زمینه پیشگیری از آتش سوزی در عرصه های طبیعی، مشارکت، همراهی و همکاری لازم را داشته باشند.

خداکرم جلالی مهمترین سیاست راهبردی سازمان جنگلها را مشارکت دادن مردم در حفاظت از عرصه های ملی ارزیابی کرد و یادآور شد: سال گذشته 5 میلیون هکتار از اراضی ملی به مردم و گروههای مردم نهاد واگذار شد و در سال جاری نیز تلاش می شود تا10 میلیون هکتار دیگر از این اراضی و عرصه های طبیعی به مردم واگذار نماییم.

وی استفاده از ظرفیت و توان مردم در پیشبرد اهداف درون و برون سازمانی را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان ساخت: تجربه اثبات کرده است که هر جا مدیریت ها در دست مردم بوده و آنان به خوبی مشارکت داشته اند، بلایا و مخاطرات زیست محیطی به طرز چشمگیری کاهش یافته و اهداف به درستی محقق شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه در مقوله واگذاری اراضی و عرصه های طبیعی به مردم، باید آیتم های مهمی همچون مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی،توأمان در نظر گرفته شود، تصریح کرد: می طلبد که رسانه ها برای بستر سازی و فرهنگ سازی حفاظت از عرصه های طبیعی پای کار باشند و نقش بی بدیل خود را به نحو صحیح واصولی سرانجام رسانند.

وی تأمین تجهیزات و امکانات اطفاء حریق را ضرورتی اجتناب ناپذیر برشمرد و تأکید کرد: با وجود محدودیت های مالی ناشی از تحریم ها و پیامدهای آن، تا کنون ناوگان های اطفای حریق گروهی و انفرادی در حد توان تجهیز و 226 خودرو مجهز به تجهیزات اطفای حریق نیز خریداری شده و در اختیار استان ها قرار گرفته است.

خداکرم جلالی با اشاره به اینکه امروزه بروز آتش سوزی در عرصه های طبیعی، جنگل ها و مراتع به یک چالش بزرگ ملی تبدیل شده است، گفت: اقدامات پیشگیرانه خوبی مانند آتش بر، گشت و مراقبت، احداث برجک های دیده بانی در عرصه های طبیعی ایجاد شده است و امیدواریم در سال جاری آتش سوزی های بزرگ و خسارت زا نداشته باشیم و آتش در همان مراحل اولیه سریعاً خاموش گردد.

وی مراقبت از عرصه های ملی را وظیفه ذاتی و اصلی سازمان و مسئولان کشوری و استانی ارزیابی کرد و اظهار داشت:  تا کنون کانون های بحرانی مستعد آتش سوزی در عرصه های طبیعی شناسایی شده اند و اقدامات پیشگیرانه خوبی هم به عمل آمده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به راه اندازی سامانه ماهواره ای رصد عرصه های طبیعی کشور در سازمان جنگل ها اشاره کرد و افزود: این ماهواره می تواند وقوع آتش سوزی های بزرگ، بروز پدیده گرد و غبار و نیز تغییرات گیاهی و جنگلی را به خوبی رصد و گزارش نماید.

خداکرم جلالی با بیان اینکه همه مردم ایلام و سایر نقاط کشور می‌توانند از طریق سامانه 1504 منابع طبیعی را از وقوع آتش‌سوزی در جنگل و مرتع، تخریب و تصرف اراضی ملی و ساخت و ساز غیر مجاز در عرصه‌های جنگلی و مرتعی آگاه نمایند، بیان داشت: تلاش ها، زحمات و اقدامات ارزشمند مردم استان ایلام در حفاظت از جنگل ها و اطفاء حریق در سال گذشته، شایسته تقدیر و ستودنی است.

 وی یکی از نیازهای اصلی سازمان را بهره گیری از ناوگان اطفای حریق هوایی در مواقع آتش سوزی ارزیابی کرد و یادآور شد: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به علت نبود امکانات و منابع مالی، با ستاد کل نیروهای مسلح و مدیریت بحران کشور توافق نامه ای امضاء کرده است و در مواقع بروز آتش سوزی، هرینه استفاده از بالگردها از سوی ستاد بحران کشور تأمین خواهد شد.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به ایجاد و راه اندازی 6 پایگاه هوایی اطفاء حریق در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از این پایگاه ها با استقرار یک فروند بالگرد در استان ایلام راه اندازی می شود که در مواقع اضطرار و بروز آتش سوزی های گسترده، استفاده از این بالگرد و دسترسی به مناطق صعب العبور این استان ممکن خواهد شد.

 خداکرم جلالی با بیان اینکه استاندار ایلام در بین استانداران کشور در زمینه مدیریت، حمایت و حفاظت از جنگل ها، نمونه و زحمات ایشان شایسته تقدیر است، تأکید کرد: مهندس مروارید تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا ما بتوانیم در زمینه مهار و کنترل آتش سوزی جنگل ها به درستی عمل نماییم.

گفتنی است در این جلسه که در سالن جلسات استانداری ایلام برگزار گردید، معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها و مراتع، استاندار و معاونین ایشان، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور، مدیرکل دفتر جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، فرمانداران استان و برخی از مدیران عضو ستاد بحران، گروه های مردم نهاد و جمعی از خبرنگاران رسانه های دیداری و شنیداری، حضور داشتند.

لازم به ذکر است، در این نشست، استاندار ایلام، مدیرکل ستاد بحران استانداری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، معاون سیاسی امنیتی استانداری، معاون عمرانی استانداری، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری، فرمانده انتظامی استان، معاون اجرایی سپاه استان، فرماندار ایوان، فرماندار آبدانان، فرماندار دره شهر، فرماندار ملکشاهی، مدیرکل صدا و سیمای مرکز ایلام، نماینده گروه های مردم نهاد و برخی دیگر از مدعوین، نظرات، راهکارها، انتقادات و دیدگاه های خود را ابراز داشتند و بر هرگونه همکاری برای حفاظت و حراست از عرصه های منابع طبیعی تأکید کردند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.