۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 384422

قدس آنلاین/ یاسمین مشرف: به دنبال یکی از شدیدترین «ال نینو»‌های به ثبت رسیده، دانشمندان هواشناسی اعلام کردند، جهان بزودی آغوش خود را به روی پدیده «لا نینا» خواهد گشود.

جهان به روی «لانینا» آغوش می‌گشاید

به گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی میل»، اطلاعات جدید نشان می‌دهند، 75 درصد احتمال می‌رود الگوهای جهانی هواشناسی تا پاییز سال جاری دستخوش تحول شوند. براساس این گزارش، انتظار می‌رود دمای سطح آب اقیانوس آرام، بیش از 0.5 درجه سانتی گراد به پایین‌تر از سطح متوسط خود در منطقه استوایی برسد. یک پویانمایی سه بعدی که بتازگی توسط «اداره ملی اقیانوس‌ها و هواشناسی» آمریکا منتشر شد، آب‌های سرد و عمیقی را نشان می‌دهد که به سمت شرق در حرکت هستند. دانشمندان معتقدند، این «موج کُند» می‌تواند نشان دهنده در راه بودن پدیده لانینا باشد. پیش بینی‌های کارشناسان حاکی از آن است که حرکت آب‌های سرد و عمیق در اقیانوس آرام احتمالاً نا آرامی‌های آب و هوایی را در فصل پاییز در پی خواهدداشت.
به گفته دانشمندان، پدیده لانینا- که قدرت تخریب کمتری نسبت به ال نینو دارد- پایین آمدن غیرمعمول دمای اقیانوس آرام را در منطقه استوایی این اقیانوس به دنبال خواهدداشت. براساس گزارش دیلی میل، پویانمایی منتشر شده با نمایش دادن نقاطی در اقیانوس آرام استوایی که سردتر یا گرم‌تر از دمای متوسط این آب‌ها هستند، نشان می‌دهد که چگونه شرایط مطلوب برای پیشروی لانینا در حال گسترش است.«ربکا لیندسی» از اداره ملی هواشناسی آمریکا در این زمینه می‌نویسد: با گذشت هفته‌ها، لایه آب گرم در سطح اقیانوس، در آب‌های میانی اقیانوس ادغام شده و بسیار کم عمق می‌شود. این نشانه آن است که ال نینو درحال رفتن است.
وی ادامه می‌دهد: پویانمایی سه بعدی نشان می‌دهد که آب سرد درحال رخنه کردن به سطح آب‌های اقیانوس آرام شرقی در جنوب آمریکاست.
به گفته لیندسی، الگوی هواشناسی جدید تحت تأثیر پدیده لانینا، در قسمت مرکزی- شرقی اقیانوس آرام در منطقه استوایی، نوسانات طبیعی ایجاد می‌کند و این می‌تواند بر آب و هوای سراسر جهان، بادها، فشار هوا و باران‌ها تأثیرگذار باشد.
درحالی که الگوی هواشناسی ال نینو، الگوی ایجادکننده شرایط گرم و بارانی شناخته می‌شود، پدیده لانینا، الگویی است که شرایط سردتر و خشک تری ایجاد می‌کند. به گزارش دیلی میل، لانینا که دارای رابطه «الاکلنگی» با پدیده ال نینوست، می‌تواند طوفان‌های فصلی فعال تری را در اقیانوس اطلس و فعالیت کمتری را در اقیانوس آرام به دنبال داشته باشد.
کارشناسان معتقدند، لانینا احتمالاً شانس وقوع زمستان‌های خشک را در کالیفرنیای آمریکا و باران‌های بیشتر را در جنوب شرق آسیا افزایش خواهدداد. با این حال مرکز علمی- خبریClimate Central، اشاره می‌کند که پیش بینی الگوها بویژه در این موقع از سال مشکل است و هنوز نمی توان آنچه را که اتفاق خواهد افتاد، به طور دقیق پیش بینی کرد. «کاترین گانتر»، کارشناس ارشد هواشناسی از دفتر هواشناسی استرالیا به Climate Central گفت:
 پیش بینی قدرت حوادثی که اتفاق خواهند افتاد مشکل است. آنچه که بر این مشکل می‌افزاید، این است که به هنگام از بین رفتن یک پدیده، تغییرات بسیار سریع اتفاق می‌افتند.
به گزارش دیلی میل، اوایل سال جاری میلادی محققان هشدار دادند که اقیانوس آرام استوایی، به شکل بسیار شدیدی درحال حرکات نوسانی است. دانشمندان می‌گویند، چرخه‌های طبیعی نظیر پدیده‌های ال نینو و لانینا سبب ایجاد این سطح از نوسانات، در اقیانوس آرام، نزدیک آسیا از یک سو و اقیانوس آرام مجاور آمریکا از سوی دیگر می‌شوند. مطالعات ناسا نشان می‌دهد، تأثیرات دو چرخه آب و هوایی متفاوت ال نینو و لانینا سبب تشدید این نوسانات طی 30 سال گذشته شده و بالاتر از عامل بالا آمدن سطح آب اقیانوس‌ها به دلیل آب شدن لایه‌های یخی و گرم شدن اقیانوس‌ها قرار گرفته است.
به گفته دانشمندان، ال نینو که به از بین بردن محصولات کشاورزی مرتبط دانسته می‌شود، احتمالاً تا اواخر بهار یا اوایل تابستانِ نیمکره شمالی، از بین خواهد رفت. پدیده لانینا که جایگزین ال نینو خواهد شد، به شکلی غیر قابل پیش بینی، هر دو تا هفت سال اتفاق افتاده و الگوهای جهانی هواشناسی را تحت تأثیر قرار خواهدداد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.