آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه با استناد به تصاویر ماهواره ای ، از احتمال فعال شدن مجدد تاسیساتی برای بازفراوری پلوتونیوم برای مصارف نظامی در کره شمالی خبر داد.

آژانس انرژی اتمی از فعالیت احتمالی مرتبط با بمب هسته ای در کره شمالی خبر داد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه از وین ، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد : شواهدی از فعالیت های مرتبط با رآکتور پنج مگاواتی ، توسعه تاسیسات غنی سازی و همچنین فعالیت های مرتبط با بازفراوری پلوتونیوم ، به دست آورده ایم. 
آمانو در یک کنفرانس خبری در وین افزود: اما از آنجا که بازرسان ما در کره شمالی حضور ندارند ما تنها از طریق تصاویر ماهواره ای نظارت می کنیم و با اطمینان کامل نمی توانیم موضوعی را اعلام کنیم. 
پلوتونیوم مورد نیاز برای ساخت بمب هسته ای معمولا از سوخت مصرف شده رآکتور هسته ای استخراج می شود. کره شمالی فعالیت رآکتور «یونگبیون» را در سال 2007 در چهارچوب توافق کمک در برابر خلع سلاح ، متوقف کرد اما پس از سومین آزمایش هسته ای در سال 2013 شروع به فعال سازی مجدد آن کرد. 
«جیمز کلاپر» مدیر اطلاعات ملی آمریکا در ماه فوریه گفته بود که کره شمالی می تواند ظرف مدت چند هفته یا چند ماه تولید پلوتونیوم از سوخت مصرفی این رآکتور را آغاز کند. 
پیش از این در فروردین ماه سال جاری نیز یک اندیشکده آمریکایی اعلام کرده بود تصاویر جدید ماهواره ای از تاسیسات هسته ای کره شمالی در یونگبیون، فعالیت های مشکوکی را نشان می دهد که می تواند با بازفراوری پلوتونیوم برای ساخت بمب های هسته ای بیشتر مرتبط باشد.
شورای امنیت سازمان ملل متحد اواسط اسفند ماه به اتفاق آراء شدیدترین تحریم ها علیه کره شمالی را در 20 سال اخیر تصویب کرد. این قطعنامه تحریم های پیشین سازمان ملل علیه کره شمالی را در واکنش به آزمایش هسته ای 6 ژانویه (16 دی ) این کشور تا حد زیادی گسترش داد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.