قدس آنلاین/ طیبه مروت: پنجمین نشست علنی مجلس دهم، روزگذشته به ریاست علی لاریجانی برگزار شد. در این نشست موضوع آسیب­های اجتماعی با قرائت گزارش وزیر کشور پررنگ تر ازهمیشه مورد توجه وکلای ملت قرار گرفت و تازه واردهای بهارستان را به واکنش واداشت.

 دولت لایحه «آسیب های اجتماعی» را به مجلس بدهد

به گزارش خبرنگار قدس، عبدالرضا رحمانی فضلی که در دقایق اولیه آغاز صحن علنی به جمع نمایندگان تازه نفس مجلس پیوسته بود، به قرائت گزارش خود از آسیب های اجتماعی پرداخت و ازچالش ها و راهکارهای پیش رو سخن گفت.

 آمارهای تکان دهنده وزیر کشـور
از آسیب های اجتماعی
وزیر کشور با بیان اینکه در شش ماه گذشته سه بار با رهبر معظم انقلاب در این خصوص دیدار داشته است، گفت: در هر جلسه ای که با رهبر معظم انقلاب داشتم سه ساعت موضوع را با همه ابعاد آن با حضور سران قوا و مسؤولان حوزه‌های اجتماعی بررسی کرده و نهایتاً دستوراتی را صادر فرمودند.
رحمانی فضلی در تبیین چالشها و
آسیب‏های اجتماعی اظهار کرد: نظام باید در حوزه مسایل اجتماعی مسأله تغییرات اجتماعی را با توجه به رشد تکنولوژی و سواد و ارتباطات رصد کند. وی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب به مسأله تغییرات اجتماعی بیان کرد: رهبری در سفر به استان سمنان بحث مفصلی را در خصوص تغییرات اجتماعی و لزوم هدایت آن داشتند. وزیر کشور با تأکید براینکه سبک زندگی بر اثر تغییرات اجتماعی تغییر می‌کند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری درباره سبک زندگی تاکید دارند که «باید متناسب با الگوهای ایرانی ـ اسلامی، سبک زندگی تعریف شود». رحمانی‌فضلی، نظام بودجه‌ریزی را از بسترهای آسیب‌های اجتماعی خواند و گفت: تخصیص بودجه در کشور ما مبتنی بر فعالیت‌ها و جمعیت است که در نهایت منجر به ایجاد مراکزی مثل تهران است که ۵۲ درصد منابع را به خود جذب می‌کند و مناطقی مثل سیستان، ایلام و لرستان محروم هستند.

 اعتیاد عامل 50 درصد طلاق‏­ها
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسأله حاشیه نشینی شهرها نیز اشاره کرد و بزهکاری را نتیجه آن دانست و اظهارکرد:
 در کشور ما ۱۱ میلیون نفر حاشیه‌نشین در 2700 محله وجود دارد که از این میزان سه میلیون نفر در اطراف شهرهای تهران، مشهد و اهواز زندگی می‌کنند که نیاز به مراقبت، کنترل و ارایه خدمات دارد.
رحمانی فضلی در ادامه به مسأله بیکاری پرداخت و آمار بیکاری در کشور را ۳.۵ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: این آمار به صورت نرمال توزیع نشده و مناطقی وجود دارد که بیش از ۶۰ درصد بیکار داشته البته مناطقی که بیش از ۵۰ درصد بیکار دارند، خیلی زیاد هستند. وزیر کشور با بیان اینکه در طبق آمار رسمی 1.5میلیون نفر به مواد مخدر وجود دارد، گفت: ۵۰ درصد طلاق‌ها و ۴۶ درصد سرقت‌ها به خاطر اعتیاد است.
 وی همچنین از آمار زنان سرپرست خانوار پرده برداشت و اظهار کرد: 5/2 میلیون نفر زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد. رحمانی فضلی در ادامه ارایه آمار مربوط به آسیبهای اجتماعی اعلام کرد: در برخی مناطق تا ۳۶ درصد ازدواج‌ها منجر به طلاق شده است.

 20 سال در پرداختن به آسیب های اجتماعی عقب هستیم
رحمانی فضلی در ادامه به تشریح دستورات رهبری برای برخورد با آسیب های اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند ما ۲۰ سال در بررسی و پرداختن به آسیب های اجتماعی عقب هستیم. این
آسیب‏دیدگان اجتماعی به عنوان عائله مسؤولان هستند و نباید با آنها به عنوان مجرم برخورد شود. وزیر کشور ادامه داد: اعتیاد اولویت اول، حاشیه نشینی اولویت دوم، طلاق اولویت سوم، بزهکاری اولویت چهارم و مناطق خاص اولویت پنجم به عنوان
اولویت‏های آسیب های اجتماعی تعیین شدند. رحمانی فضلی در رابطه با مسایلی همچون گشت ارشاد گفت: تلاش داریم تا هزینه های اجتماعی این برنامه ها را کاهش دهیم. وی ادمه داد: در سال ۹۳، ۲۳۰ هزار نفر در حوزه آسیب‏های اجتماعی مورد تذکر قرار گرفته اند و حتی به کلانتری ها هدایت شده‏اند؛ وقتی این عدد را در آمار خانواده ها ضرب می کنیم، عدد بالایی به دست می آید که باید ملاحظات آن را مدنظر داشته بایم.
وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در جلسه اخیر به ما دستور داده اند که تا ۶ ماه دیگر یعنی آبان ماه باید مجددا باید در محضر ایشان حاضر شویم و گزارش عملکرد خودمان را بیاوریم؛ آقا گفتند که برای من گزارش اقدامات جاری خود را نیاورید، گزارش کارهای فوق العاده را بیاورید که ما نیز همین را از دستگاه ها خواسته ایم.

 مجلس در انتظار لایحه «آسیب های اجتماعی»  
رئیس مجلس پس از استماع سخنان وزیر کشور با بیان اینکه حل مشکلات مربوط به آسیب‌های اجتماعی نیازمند عزم ملی است، گفت: اگر دولت پیشنهاداتش در حوزه آسیب‌های اجتماعی را در قالب لایحه برنامه ششم توسعه و یا در لایحه‌ای جداگانه تقدیم مجلس کند، نمایندگان حتماً این مسیر را هموار و به دولت کمک خواهد کرد. علی لاریجانی افزود: بحث آسیب‌های اجتماعی یک موضوع بسیار مهم و حساس در کشور است. وی ادامه داد: مسأله بیکاری که امروز به امری فراگیر در کشور تبدیل شده است، موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود، همچنین مسایل طلاق و اعتیاد نیز باید به نحو خاصی مورد توجه قرار گیرند.

 برخورد جزیره ای ممنوع!
پس از سخنان لاریجانی نمایندگان نیز به بیان دیدگاه های خود در این رابطه پرداختند و دغدغه های رهبر معظم انقلاب را در حوزه مسایل بغرنج اجتماعی مورد بررسی قرار دادند. کاظم جلالی یکی از نمایندگانی بود که به ارایه دیدگاه خود در این رابطه پرداخت. نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در حوزه آسیب های اجتماعی متولی مشخصی نداریم. وی با انتقاد از نبود بانک اطلاعاتی مناسب در حوزه آسیب‌دیدگان اجتماعی اظهار کرد: یکی از اقدامات خوب فعلی دولت این است که مقوله آسیب‌های اجتماعی را از پستوخانه‌ها بیرون آورده تا آشکارتر شوند و بتوان درباره رفع آن نظرات را بیان کرد.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه نهادهای متولی آسیب‌های اجتماعی در کشور ما بسیار زیاد و متنوع هستند، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب هم بیش از این خواستار تشکیل یک نهاد متولی برای آسیب‌های اجتماعی شدند. وی افزود:  در داخل کشور ما 122 شورای عالی وجود دارد که بالای 50 شورای عالی، کارشان سیاست‌گذاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی است که این عدد قابل توجهی است و حتما باید رسیدگی شود.
جلالی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی زنجیره‌ای هستند، تصریح کرد: دغدغه سیاست‌گذاری در مسایل اجتماعی را نداریم و وقتی سیاست درستی نداریم، کارهایی انجام می‌دهیم که بعدا می‌فهمیم اشتباه بوده است.  
نماینده تهران در مجلس با تأکید براینکه خیلی از آسیب‌های اجتماعی معلول هستند، خاطرنشان کرد: ما باید در حوزه آسیب‌های اجتماعی از جزیره‌ای برخورد کردن پرهیز کنیم. وی با تاکید بر لزوم تدوین سیاست‌های اجتماعی دقیق و درست، گفت: باید در مسایل اجتماعی قضازدایی کنیم، فراگیر کردن آموزش مهارت‌های زندگی و مقابله با مشکلات با رویکرد دینی در جامعه از دیگر راهکارهای موجود در این زمینه است.

 به استان ها توجه کنید
نماینده مردم اردبیل نیز در واکنش به سخنان وزیر کشور گفت: نگاه ملی به توسعه باید جای خود را به نگاه منطقه‌ای بدهد.
 محمد فیضی افزود: باید با مزیت‌های استان‌ها آنها را به سمت توسعه ببریم تا دیگر شاهد معضلات اجتماعی نباشیم.
نماینده مردم اردبیل همچنین به برنامه ششم توسعه نیز اشاره کرد و افزود: در برنامه ششم بحث تغییر اساسنامه صندوق توسعه ملی باید مدنظر قرار گیرد، به این مبنا که صندوق توسعه ملی هیچ برشی برای استان‌ها ندارد و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد. وی تاکید کرد: توجه به استان‌ها باعث کاهش معضلات اجتماعی می‌شود.

 ایران، تهران نیست
اما ماجرای ضرورت داشتن نگاه ملی و توسعه وسعت دید مدیران کلان کشور از تهران به شهرستان ها مورد توجه نماینده مردم شبستر نیز قرار گرفت. معصومه آقاپورعلی شاهی با بیان اینکه ایران، تهران نیست، گفت: تبعیض مردم شهرستان‌ها را آزار می‌دهد. نماینده مردم شبستر در مجلس تصریح کرد: محوریت مجلس دهم باید تغییر کند، از شعارزدگی دور شویم و به سمت توسعه اقتصادی برویم. مجلس دهم دیگر مجلس سیاسی نیست، این شکاف‌ها باید به حداقل رسیده و گودال‌ها پر شوند. او با بیان اینکه«خواهش می کنم به معضلات شهرستان ها توجه کنید» اظهار کرد: مردم شهرستان در کمبودها و حداقل‌ها زندگی می‌کنند، بیایید عادلانه و منصفانه در شاخه بودجه و اعتبارات تصمیم بگیرید.
آقاپورعلی شاهی در ادامه تصریح کرد: مرکز ثروت کشور روستاها و شهرهای کوچک است. در شهرهای کوچک بسیاری از افراد به دانشگاه‌ها راه پیدا کردند اما به جای اینکه از دانشگاه‌ها به محل کار بروند به خانه‌ها باز می‌گردند. بیکاران فرهیخته گران‌قیمت این کشور سرمایه‌های ملی هستند.

 خبرهای اقتصادی دولت برای مجلس
دومین میهمان «بهارستان» که از «پاستور» به میهمانی مجلسی ها آمده بود، وزیر اقتصاد بود. علی طیب نیا در اولین حضورش در بین وکلای مردم در مجلس به بیان اقدامات دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و از 12 برنامه دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی برای سال ۹۵ رونمایی کرد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه با بیان اینکه اجرای جدی سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط ستاد فرماندهی دولت در دست پیگیری است، افزود: ۱۲ برنامه ملی در این حوزه در دست طراحی و اقدام است که از جمله آنها می توان به عدالت محوری، شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد کشور، توسعه اقتصادی دانش بنیان، هدفمندسازی یارانه ها، مردمی کردن اقتصاد و سیاست های پولی و ارزی اشاره کرد. وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ زمینه ساز تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی خواهیم بود.
 وی با اعلام رشد مثبت اقتصادی گفت: سال گذشته توانستیم ثبات بازار ارز را حفظ کنیم.
طیب نیا با تأکید براینکه سال ۹۵ نقطه عطفی برای رشد اقتصادی کشور خواهد بود، تصریح کرد: ورود به دوره پسابرجام و
گشایش‏های تجاری و مالی با پایان یافتن تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، فضای آرامش در بازار اقتصادی، عزم دولت برای رعایت انضباط مالی و پولی در چارچوب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، همگی نویدبخش نرخ های بالاتری از رشد و رونق در سال ۹۵ است. وی افزود: دولت تحقق نرخ رشد اقتصادی حداقل ۵ درصدی را برای سال جاری هدف گذاری کرده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه چالش اصلی اقتصاد وابستگی به نفت است، اظهارداشت: تلاش ما باید کاهش وابستگی به نفت و کاهش آسیب پذیری اقتصادی کشور باشد.

 فرمانده اقتصادی کیست؟
پس از سخنان طیب نیا، نماینده ارومیه در تذکری گفت: معاون اول، رئیس دفتر، برادر، برخی وزرا، رئیس بانک مرکزی هر کدام ادعای فرماندهی اقتصاد دولت را دارند اما ما تنها شما (طیب‌نیا) را به عنوان مسؤول اقتصاد دولت می‌شناسیم.
نادرقاضی‌پور افزود: آقای طیب‌نیا! چرا اعلام کردید که دولت فرمانده واحد اقتصادی ندارد؟ فرمانده اقتصادی دولت باید شما باشید و نمایندگان محترم تنها از شما می‌تواند در مسایل اقتصادی سؤال کند.

 با تعارف نمی‌شود مملکت را اداره کرد
نماینده مردم سیرجان در مجلس نیزدر واکنش به گزارش طیب نیا با بیان اینکه مشاوران رئیس‌جمهور به وی آدرس غلط می‌دهند، اظهار کرد: رکود کشور را با چالش جدی مواجه کرده و نیازمند است تا دولت در این باره تدبیر اساسی بیندیشد.
شهباز حسن‌پور بیگلری در نطق میان دستور خود گفت: رکود، کشور را با چالش جدی مواجه کرده و نیازمند است تا دولت در این باره تدبیر اساسی بیندیشد و گام‌های اساسی در حل معضلات و مشکلات جدی کشور بردارد. وی افزود: با تعارف نمی‌شود مملکت را اداره کرد. مقام عظمای ولایت به زیبایی جایگاه مجلس را ترسیم کردند.
آقای رئیس حالا دیگر وقت آن رسیده که معاونت نظارت و دیوان محاسبات با قوت و قدرت با متخلفان برخورد و پیگیری‌های لازم را داشته باشند. حسن‌پور در پایان گفت: آقای رئیس‌جمهور و اعضای هیأت وزیران، آیا جمله دردمندانه مقام معظم رهبری را شنیدید که فرمودند وقتی جوان تحصیل‌کرده‌ای با دست خالی به خانه بازمی‌گردد، من خجالت می‌کشم. آیا بهتر نبود بعد از فرمایشات صریح و دردمندانه ایشان در دو سال اخیر تدبیری می‌اندیشیدید تا کار به اینجا کشیده نشود و حالا چه خواهید کرد. آیا باز هم با تعارف هر کسی توپ را به زمین دیگری خواهد انداخت، یا برای هر شهر و بخشی یک فرمانده اقتصاد مقاومتی انتخاب خواهید کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.