قدس آنلاین/ هنگامه طاهری : «مطالعات لرزه خیزی گسل جنوبی شهر مشهد توسط سازمان نظام مهندسی و دانشگاه فردوسی در دست اقدام است.»

مناطق روی خط زلزله «گسل جنوبی» مشهد اعلام شد

این مطلب را رئیس دفتر منطقه ای شمال شرق مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار ما عنوان کرد و اظهار داشت : در کتاب نقشه پهنه‌بندی خط نسبی زلزله ایران، مشهد به عنوان دومین کلانشهر کشور در پهنه «با خطر نسبی زیاد» قرار گرفته است.
مهندس محمدرضا مهردوست افزود: یکی از الزامات مهم در آیین نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله که در آیین نامه نقشه پهنه‌بندی خط نسبی زلزله ایران مطابق با استاندارد 2800آمده این است که طبق بند 6 - 2 - 5 احداث ساختمان‌هایی با اهمیت بسیار زیاد (مانند مدرسه یا بیمارستان) در پهنه گسلی بویژه گسل‌های اصلی اجتناب شود ودر سایر پهنه‌ها نیز احداث آن‌ها صرفاً با انجام مطالعات و تمهیدات ویژه مجاز است.
 وی خاطر نشان کرد : چنانچه به این نتیجه برسیم که گسل جنوبی فعال است، تمام ساخت و سازهای این منطقه دچار مشکل می‌شوند.
وی بیان داشت: در این خصوص تنها کاری که اکنون می‌توان انجام داد، این است که یا دیگر در این مناطق ساخت و ساز صورت نگیرد، یا در حد امکان ساختمان‌های این مناطق با مطالعه و با ظرفیت مقابله با زلزله‌های احتمالی ناشی از این گسل ساخته شوند.
او یادآور شد: چنانچه تشخیص در خصوص این گسل لرزه زا بودن آن باشد، توصیه می‌شود از این پس احداث ساختمان در این مناطق همراه با مطالعات ویژه و بر اساس استاندارد 2800 صورت بگیرد.
او پیشنهاد داد، ادارات مربوط شامل استانداری، شهرداری، سازمان نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی باید ضوابطی اعلام کنند تا از این پس برای ساختمان‌هایی با اهمیت زیاد و ساختمان‌های بلند مرتبه (بالای 10 سقف) حتماً آنالیز خطر پذیری به صورت خاص انجام شود.
گفتنی است طبق نقشه ای که در اختیار روزنامه قدس گذاشته شده گسل جنوبی در شهر مشهد مناطقی چون صاحب الزمان، المهدی، خیابان بهشتی، کوهسنگی، رضاشهر، هنرستان، شریف و فارغ التحصیلان را در بر می‌گیرد.
عضو کارگروه زمین لرزه و لغزش لایه های زمین ستاد بحران و دبیر کمیته مخاطرات غیرلرزه ای ضمن اعلام تعریف اعتباری 100 میلیونی برای مشخص شدن مستند مسیر گسل جنوبی مشهد اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی استان طی قراردادی  با دانشگاه فردوسی، مسؤولیت تعیین آن را به عهده گرفت.
مهندس شریفی اذعان داشت: به منظور آشنایی عموم و متخصصان با بحث زمین لرزه و گسل ها ، موضوع انتشار عمومی نقشه گسل‌های شهرستان و شهر مشهد در دستور کار کمیته تخصصی مخاطرات استان قرار گرفته است.
وی بیان کرد: بی توجهی به مخاطرات طبیعی اطراف ما در سال‌های گذشته سبب خسارت‌های جانی و مالی زیادی شده است، از این روخوشبختانه توجه به موضوع مخاطرات در زمینه پیشگیری و پیش بینی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.