پایگاه اینترنتی فارن پالیسی فاش کرد تصمیم سازمان ملل در حذف نام ائتلاف عربی از لیست سیاه متجاوزان، در پی تهدید ریاض به خروج صدها میلیون دلار اعتباراتش از برنامه‌های سازمان ملل اتخاذ شده است

فارن پالسی: اخاذی از سازمان ملل پشت پرده خروج عربستان از لیست سیاه
به گزارش قدس آنلاین به نقل از سایت فارن پالیسی، براساس این گزارش، عربستان طی روزهای گذشته به دنبال اقدام سازمان ملل در قراردادن نام ریاض وهم پیمانانش در لیست سیاه ناقضان حقوق کودک تهدید کرده که روابطش با سازمان ملل را قطع کرده و صدها میلیون اعتباری که صرف برنامه‌های امداد رسانی و مبارزه با تروریسم این سازمان می‌کند را خارج خواهد کرد.

ظاهرا این تهدید که تا پیش از این گزارش فاش نشده بود موثر افتاده و سازمان ملل با تسلیم شدن در مقابل ریاض، نام عربستانی ها را از فهرست بدترین ناقضان حقوق کودکان در مناطق جنگی خارج کرده است.

دیپلمات‌های عربستانی در هشدار روز دوشنبه خود به مقام‌های ارشد سازمان ملل گفته بودند ریاض از نفوذ خود برای متقاعد کردن دیگر دولت‌های عربی و همچنین سازمان‌ همکاری‌ اسلامی استفاده خواهد کرد تا آنها روابطشان با سازمان ملل را قطع کنند. 

براساس گفته مقام‌های مستقر در سازمان ملل این تهدیدهای عربستان در صحبت‌های مطرح شده از سوی مقام‌های بلند پایه عربستانی شامل عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در ریاض  عنوان شده‌اند.

هیات عربستانی در سازمان ملل هیچ اظهار نظری در خصوص این گزارش نکرده است.

چند روز پیش ریاض شدیدا از اقدام بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در قرار دادن نام ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان در فهرست کشورها، جنبش‌های شورشی و سازمان‌های تروریستی عامل کشتار، قطع عضو و سوء‌استفاده از کودکان در جنگ انتقاد کرد.

در گزارش 40 صفحه‌ای که عمدتا از سوی لیلا زروقی، نماینده ویژه کودکان و جنگ دبیرکل سازمان ملل تالیف شد، تاکید شده عربستان مسبب و مسئول 60 درصد از مجموع 1953 مورد قتل و جراحت کودکان در یمن از سال گشته میلادی تاکنون است.

بان کی مون روز دوشنبه گذشته در اقدامی به منظور خوش خدمتی به عربستانی‌ها در بیانیه‌ای گفت که نام ائتلاف تحت رهبری عربستان را از این فهرست حذف خواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.