قدس آنلاین/ حسین پورحسین: این روزها، روزهای پرتب و تابی برای نام‌نویسی دانش‌آموزان به شمار می‌آید و مدیران مدارس هم موظف به اجرای بخشنامه‌های صادره از سوی وزارت آموزش و پرورش هستند، اما با همه نظارت‌های انجام شده باز هم اولیای بعضی از دانش‌آموزان مدعی هستند هزینه‌هایی خارج از آنچه در بخشنامه‌ها و اطلاعیه‌های آموزش و پرورش اعلام شده از آن‌ها مطالبه می‌شود.

 ریز و درشت ثبت نام در مدارس

هزینه‌هایی مانند بیمه حوادث و خرید کتاب رقمی را شامل نمی‌شود که مورد اعتراض باشد، اما هزینه‌های جانبی مانند پرداخت وجه برای مجلات رشد، پیوند، لباس ورزشی، ایاب و ذهاب و حتی خدمات کلاس‌های هوشمند و در مواردی اجاره سالن ورزشی از جمله مسایلی است که از سوی بعضی اولیا در زمان نام‌نویسی عنوان می‌شود. برای پاسخگویی به این قبیل گفته‌ها به سراغ رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و دبیر ستاد نظارت بر ثبت‌نام مدارس خراسان رضوی رفتیم.
وی در این رابطه گفت: اگر خلاف دستورالعمل و بخشنامه وجهی از اولیا در هر کدام از مدارس دولتی، غیردولتی، شاهد و دیگر مدارس آموزش و پرورش استان دریافت شود و اولیای دانش‌آموز شکایت کنند، با ثبت‌نام کننده برخورد قانونی خواهد شد.
سیدمهدی قوامی با تأکید بر اینکه سهم شهریه همه مدارس دولتی، غیردولتی، هیأت امنایی و شاهد مشخص است، گفت: ما مدیر آموزشگاه را مسؤول ثبت‌نام می‌دانیم و مسؤولان آموزشگاه‌ها موظف به نصب شرایط تعیین شده برای ثبت‌نام با میزان سهمی که برای دریافت کتاب و حق بیمه و دیگر مسایلی که در بخشنامه آمده است هستند، و اگر بجز موارد اعلام شده که شامل بهای هر دوره کتاب‌های درسی است و حق بیمه حوادث که رقم 7500 تومان است مبلغی مطالبه شود، ولی دانش‌آموز مراتب را به ادارات آموزش و پرورش ستاد نظارت بر ثبت‌نام مدارس استان گزارش دهد تا اقدام لازم معمول گردد.
رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با اعلام اینکه ثبت‌نام همه دانش‌آموزان شاهد و غیرشاهد ورودی سال 96-95 به صورت اینترنتی و در سامانه «سجا» انجام می‌شود، گفت: ثبت‌نام دانش‌آموزان میان پایه در مدارس شاهد به شیوه سال‌های قبل به صورت امتیازبندی انجام می‌شود و نظر به اهمیت حضور حداکثری دانش‌آموزان شاهد، جامعه هدف و جامعه ایثارگری، استفاده از امکانات آموزشی و پرورشی این مدارس باید به گونه‌ای باشد که تا 75 درصد از کل آمار دانش‌آموزان مدارس شاهد از جامعه ایثارگری بویژه شاهد جامعه هدف باشند.
وی برگزاری هرگونه مصاحبه و آزمون و شرط معدل در مدارس شاهد را ممنوع دانست و گفت: نام‌نویسی در هنرستان‌ها هم براساس تبصره 3 از بند 1 شرایط ثبت‌نام و شیوه نامه وزارتی بدون لحاظ محدوده جغرافیایی انجام خواهد شد.
دبیر ستاد نظارت بر ثبت‌نام مدارس استان با تأکید بر این نکته که اولیای دانش‌آموزان چنانچه با مشکل ثبت‌نام در رابطه با دریافت وجوه اضافی روبه رو شدند، شکایت خود را در این رابطه به ستاد نظارت بر ثبت‌نام تسلیم نمایند، گفت: در سال تحصیلی قبل 13 مورد توبیخ کتبی و درج در پرونده برای مدیرانی که خارج از دستورالعمل و بخشنامه مبادرت به ثبت‌نام و دریافت وجه اضافه کرده‌اند داشته‌ایم و اولیای دانش‌آموزان بدانند سلامت ثبت‌نام از اولویت‌های آموزش و پرورش خراسان رضوی است و به هیچ عنوان معدل در مدارس دولتی و هیأت امنایی شرط ثبت‌نام نیست و هیچ عذری را از طرف مدیران مدارس در این رابطه نخواهیم پذیرفت و با متخلفان و کسانی که از این ضابطه تخطی کنند، برخورد قانونی خواهد شد.
وی همچنین گفت: پایگاه‌های سنجش سلامت در همه مناطق و نواحی آماده پذیرش دانش‌آموزان هستند و نظر به اهمیت پوشش 100 درصدی دانش‌آموزان واجد شرایط پایه اول ابتدایی به منظور انسداد بی‌سوادی با اخذ اطلاعات از خانه‌ها و مراکز بهداشت و ادارات ثبت احوال نسبت به شناسایی و ثبت‌نام دانش‌آموزان لازم التعلیم اقدام خواهد شد.
سیدمهدی قوامی با اعلام اینکه با توجه به استقرار پایه دهم در سال تحصیلی جدید، همه واحدهای آموزشی متوسطه دوم اعم از مدارس دولتی عادی و خاص و همچنین مدارس غیردولتی تا قبل از اتمام فرایند هدایت تحصیلی و اعلام ضوابط ثبت‌نام پایه دهم به هیچ وجه مجاز به ثبت‌نام یا پیش ثبت‌نام دانش‌آموزان در این پایه نیستند بر این نکته مهم تأکید کرد که مسؤولیت مستقیم پیامدهای رعایت نکردن مفاد این بند برعهده مدیر واحد آموزشی خواهد بود.
وی درباره دریافت نرخ جدید شهریه مدارس غیردولتی هم گفت: این مدارس همانند مصوبه سال گذشته به صورت علی الحساب از اولیای دانش‌آموزان وجه دریافت نمایند.
قوامی درباره دستورالعمل وزارتی درباره دریافت وجه در زمان ثبت‌نام گفت: با عنایت به مفاد «قسمت د» وزارتی، هر گونه وجه بجز حق بیمه حوادث دانش آموزی و کتاب‌های درسی در هنگام ثبت‌نام در همه مدارس دولتی ممنوع بوده و اخذ درخواست از اولیا برای اجرای کلاس‌های فوق برنامه از پایان مهرماه به بعد و کاملاً به صورت اختیاری وفق مقررات مربوطه خواهد بود.
رئیس اداره شاهد و امور ایثارگران آموزش و پرورش خراسان رضوی هم در رابطه با مطلبی تحت عنوان افزایش 100 درصدی شهریه در مدارس شاهد کاشمر در تاریخ 19 خرداد 95 در روزنامه قدس گفت: مبنا قرار دادن رقم 420 هزار تومان و شهریه 780 هزار تومانی از سوی مدیر مدرسه‌ای در کاشمر قابل پیگیری است.
رضا رمضانی با اعلام اینکه به استناد بخشنامه 24913/200 ستاد مرکزی شاهد و امور ایثارگران وزارت آموزش و پرورش، همه ساله جدول خدمات آموزش و پرورش و کمک سرانه فوق برنامه اعلام و براساس آن از اولیا هزینه دریافت می‌شود، افزود: ایثارگران جامعه هدف از پرداخت این کمک سرانه معاف هستند و همکاران فرهنگی 40 درصد تخفیف و جانبازان مشمول 25 تا 49 درصد تخفیف هستند.
رئیس امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش خراسان رضوی، افزایش 100 درصدی را تکذیب و در این رابطه عنوان کرد: افزایش‌ها در حداقل و حداکثر 10 درصد است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.