تنها ۳ روز پس از قرارگرفتن نام ائتلاف جنگ‌افروزان عرب به‌سرکردگی آل‌سعود در فهرست سیاه سازمان ملل، بان کی مون تحت فشارها و دلارهای سعودی‌ها و حامیان منطقه‌ای آنها نام ائتلاف را از این فهرست خارج کرد.

حراج حقوق بشر در سازمان ملل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، سازمان ملل پنجشنبه دوم ژوئن (13 خرداد) در گزارشی با انتقاد شدید از ائتلاف نظامی تحت رهبری سعودی علیه یمن، آن را در فهرست سیاه خود قرار داد و تصریح کرد: ائتلاف سعودی، مسئول کشتار و زخمی کردن 60 درصد از کودکان در یمن در سال گذشته است. طبق این گزارش، در سال گذشته در حملات ائتلاف سعودی 510 کودک کشته و 667 کودک زخمی شده‌اند.

تنها 3 روز پس از انتشار این گزارش، دبیرکل سازمان ملل تحت فشارها و تهدیدهای سعودی‌ها و حامیان منطقه‌ای آنها، نام ائتلاف سعودی را از این فهرست خارج کرد. حکومت سعودی تهدید کرده بود در صورت حذف نشدن نامش از این فهرست، نه‌تنها کمک‌های خود به برنامه موسوم به حمایت از فلسطینی‌ها را قطع خواهد کرد که درباره کمک‌های مالی به دیگر برنامه‌های سازمان ملل تجدیدنظر خواهد کرد. این تهدید نشان داد که سعودی‌ها ارزشی برای فلسطینی‌ها قائل نیستند و به‌خاطر ماجراجویی‌های نظامی خود حاضرند با نام فلسطینی‌ها هم تجارت کنند و کمک‌های مالی آنها هم صرفاً تلاشی برای القای ژست حمایت از ملت فلسطین است، در حالی که آل سعود گام‌های بالایی برای عادی‌سازی روابط با اشغالگران سرزمین ملت فلسطین برداشته است.

«استفان دوگاریک» سخنگوی بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، عصر دوشنبه 17 خرداد در توجیه این عقب‌نشینی اعلام کرد: «دبیرکل سازمان ملل با پیشنهاد عربستان سعودی برای بررسی مشترک اسناد و مدارک مورد استناد در گزارش درباره کشتار کودکان یمن موافقت کرده است. تا نتیجه این تحقیقات اعلام شود، اسم ائتلاف از پیوست گزارش حذف می‌شود».

گزارش‌ها حاکی است که «عبدالله المعلمی» نماینده دائم عربستان در سازمان ملل، روز دوشنبه 17 خرداد با استقبال از این تغییر گفته است، حذف نام ائتلاف از فهرست «نهایی و بدون قید و شرط» است.

این در حالی است که پیشتر المعلمی به‌شدت از این گزارش انتقاد کرده و گفته بود، این گزارش باید تغییر کند تا اتهامی متوجه ائتلاف و به‌خصوص عربستان نشود.

المعلمی هشدار داده بود، قرار دادن اسم ائتلاف در فهرست سیاه سازمان ملل به اهداف مذاکرات صلح یمن آسیب وارد کند.

هیئت سعودی در سازمان ملل به‌ریاست المعلمی

روز یکشنبه 16 خرداد نیز کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ــ نهادی که کاملاً تحت سلطه آل سعود است ــ خواستار برگزاری نشستی فوری با دبیرکل سازمان ملل برای تصحیح گزارش سازمان ملل درباره یمن شده بودند.

در واکنش به حذف نام ائتلاف سعودی از فهرست سیاه سازمان ملل، معاون سازمان دیده‌بان حقوق بشر اظهار داشت: این تصمیم سازمان ملل، به‌مثابۀ سطح تازه‌ای از انحطاط در این سازمان است، این سازمان تسلیم فشارها شد و نقض حقوق کودکان یمنی توسط عربستان را نادیده گرفت و این در حالی است که عربستان، بی‎هیچ شکی، در صدر این فهرست ننگین است.

 محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله در واکنش به خارج کردن نام ائتلاف عربستان از لیست سیاه سازمان ملل تأکید کرد: اگرچه اسم این جنایتکاران از فهرست سازمان ملل خارج شود ولی ملت یمن این جنایت‌ها را فراموش نخواهد کرد.

عبدالباری عطوان تحلیلگر مطرح عرب در این باره در مقاله‌ای نوشت دبیرکل سازمان ملل با خارج کردن نام ائتلاف سعودی از فهرست سیاه مربوط به قتل کودکان در یمن، به‌شیوه شرم‌آوری در برابر این ائتلاف عقب‌نشینی کرد و جانب فشارهای قدرتمندان را به‌ضرر خون کودکان و بی‌گناهان گرفت و با این اقدام آسیب زیادی به اعتبار این سازمان جهانی و وجهه‌اش زد و نیز نشان داد که این سازمان در جنگ‌هایی که بی‌گناهان را هدف قرار می‌دهد، تبانی دارد و به معیارهای حقوق بشری پایبند نیست.

عطوان در مطلب دیگری نوشت: بحران‌هایی که به‌صورت متوالی به عربستان سعودی و هم‌پیمانانش وارد می‌شود، به‌دلیل «توفان قاطعیت» است که هواپیماهایش ملت فقیر و بیچاره یمن را از یک سال و 3 ماه پیش بی‌وقفه و بی‌رحمانه بمباران می‌کنند.

روزنامه انگلیسی در واکنش به اقدام بان کی مون نوشت سازمان ملل به سعودی‌ها برای کشتار کودکان یمن کارت رایگان داد.

تلاش برای مقدس جلوه‌دادن کشتار و ویرانگری در فقیرترین کشور عربی منطقه

هنگامی که پادشاهی آل سعود، جنگ ویرانگر علیه یمن را با عنوان «توفان قاطعیت» در پایان مارس 2015 (ششم فروردین 1394) آغاز کرد، برای همه این حقیقت آشکار شد که فصل جدیدی از مصایب و رنج‌های بی‌پایانی انتظار مردم کشور عربی فقیر یمن را می‌کشد. امپراتور رسانه‌های عربی حامی ائتلاف جنگ‌افروزان عرب به‌سرکردگی عربستان با استفاده از واژه‌های فریب‌دهنده‌ای همچون بازگرداندن مشروعیت در رویارویی با کودتا و تقدس‌بخشی به جنگ با تکیه بر مفتیان و شیوخ درباری تلاش کرد با توجیه افکار عمومی، آنها را برای حمایت از کشتار و ویرانگری در یمن همراه کند.

همچنان مهمترین سؤال یمنی‌ها در راهروهای سازمان ملل این است که؛ چه‌کسی، چه‌کسی را می‌کُشد و چگونه؟ دیگر پرسش‌ها درباره تلاش برای دستیابی به توافق منطقه‌ای کافی برای حل سیاسی با نظارت سازمان ملل مطرح نیست، سؤال خیلی ساده و شفاف است، چه‌کسی سهواً نام ائتلاف عربی را از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان حذف کرد؟

البته شاید بان کی مون هدفش از حذف نام ائتلاف متجاوزان عرب از فهرست سیاه سازمان ملل این باشد که می‌خواهد منتظر بماند تا بررسی شود آیا تصاویر کودکان مربوط به قربانیان جنگ یمن، واقعی است یا ساختگی، شاید حتی کار به بررسی این مسئله برسد که؛ آیا کودکی در یمن وجود دارد یا خیر؟

دست بان کی مون برای توجیه این اقدام خود در برابر سیل انتقادهای سرازیر شده به‌سمت ساختمان معروف نیویورک بسته است و البته وی و دیگر همکارانش، کار سختی برای اعاده اعتبار سازمان ملل پس از خدشه‌دار شدن وجهه‌اش دارند، البته وجهه این سازمان چندین دهه است به‌سبب تبدیل شدن به ابزار صرف قدرت‌های سلطه‌گری همچون آمریکا، انگلیس و فرانسه برای پیشبرد سیاست‌های جنگ‌افروزانه و استعماری آنها از دست رفته و ملت‌های جهان مدت‌هاست از این نهاد به‌اصطلاح بین المللی قطع امید کرده‌اند.

بان کی مون به‌شکل غیرمنطقی برای ایجاد برابری میان قدرت آتش‌افروزی سعودی‌ها و متحدانشان و امکانات و تجهیزات بسیار پیشرفته آنها و توان رزمی مشترک ارتش و کمیته‌های مرمی یمن که تنها بر بعد رویارویی زمینی با متجاوزان متکی است و از امکان تقابل هوایی با متجاوزان محروم است، تلاش کرده است.

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای حفظ جان غیرنظامیان، محدوده درگیری با مزدوران و دفاع از شهرها را به ده‌ها کیلومتر دورتر از اماکن مسکونی منتقل کرده‌اند در حالی که جنگنده‌های سعودی و متحدانش عملاً شهرها و مناطق مسکونی، بیمارستان‌ها، مدارس، بازارها و به‌طور کلی زیرساخت‌های یمن را هدف قرار می‌دهند.

کودکان یمنی چگونه کشته می‌شوند؟

27 مارس 2016، وزارت بهداشت یمن آمار قربانیان جنگ در اولین سالگرد آن را اعلام کرد. بر اساس این آمار، از ابتدای جنگ در 26 مارس 2015 (6 فروردین 94) تا 26 مارس 2016، 25 هزار و 742 یمنی شهید، زخمی و یا دچار نقص عضو شده‌اند.

بر اساس این گزارش، تعداد شهدا در طول اولین سال جنگ، هفت هزار و 305 شهید شامل 1601 کودک، 1176 زن و 75 شهید از کادر پزشکی بوده‌اند.

تعداد مجروحان در همین مدت به 16 هزار و 787 نفر رسیده که 2258 نفر کودک،‌ 1768 نفر زن و 212 نفر کادر پزشکی و تعداد کسانی که در حملات جنگنده‌های سعودی و مزدورانشان دچار نقص عضو شده‌‌اند، 1650 نفر بوده‌‌‌اند.

آواره شدن دو میلیون و 300 هزار یمنی در اولین سال جنگ، محروم شدن یک‌میلیون و 800 هزار کودک از ادامه تحصیل به‌سبب بمباران مستمر شهرها و روستاهایشان، محرومیت 14 میلیون و 400 هزار کودک از تغذیه مناسب به‌سبب تجاوزات و محاصره از دیگر ارقام تکان دهنده جنگ یمن است.

همچنین در اولین سال جنگ، 412 مرکز بهداشتی شامل بیمارستان و مرکز بهداشت و 232 درمانگاه و 61 دستگاه آمبولانس آسیب دیده است.

میزان خسارت‌‌های وارده به بخش بهداشت یمن،‌ 99 میلیارد و 207 میلیون و 24 هزار ریال یمنی اعلام شده است.

به گزارش تسنیم،‌ وزارت بهداشت یمن به کمبود شدید داروها و اتمام داروهای بیماری‌های قلبی،‌ سرطان، کلیه، دیابت و غذاهای مخصوص کودکان در اولین سالگرد جنگ‌‌افروزی سعودی‌ها و متحدانشان اشاره کرده است.

افزایش میانگین بیماری‌های واگیردار از جمله تب دانگ، مالاریا، سل و سرخک از هفت هزار تا یک‌میلیون و 800 هزار مورد، افزایش تعداد مبتلایان به سوء‌تغذیه شدید به 320 هزار نفر، سوء‌تغذیه وخیم به 537 هزار نفر و سوء‌تغذیه متوسط به یک‌میلیون و 293 هزار و 500 نفر و به‌جا ماندن 14 هزار و 67 مورد ابتلا به بیماری‌‌های روانی در نتیجه تجاوزات محور سعودی آمریکایی به یمن از دیگر نتایج اولین سالگرد این جنگ‌افروزی است.

کشتار کودکان یمن با بمب‌های ممنوعه

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی از استفاده متجاوزان سعودی از بمب‌های ممنوعه در بمباران شهرها و مناطق مختلف یمن خبر داده بود.

جنگنده‌های سعودی بارها بمب‌های خوشه‌‌ای را بر سر مردم یمن به‌ویژه کودکان پرتاب کرده‌‌اند، بمب‌هایی که اهدایی کشورهای غربی به‌ویژه انگلیس است.

این روزنامه به نقل از سازمان عفو بین الملل نوشته بود: ائتلاف عربی به‌فرماندهی سعودی از بمب‌های خوشه‌‌ای از نوع «BL-755″» در یمن استفاده می‌کند. یک نمونه از این بمب‌ها که هنوز منفجر نشده بود در جریان بازرسی بازرسان این سازمان در یک روستای یمنی در شمال یمن کشف شد که به درختی چسبیده بود. این بمب طوری طراحی شده که بعداً منفجر می‌شود.

 

ایندیپندنت افزود: جنگنده‌های تورنادوی انگلیسی مورد استفاده ائتلاف عربی، این بمب‌ها را علیه یمنی‌ها به کار گرفته‌اند.

سازمان عفو بین الملل درباره خطرات بمب‌های خوشه‌ای که جنگنده‌های سعودی بر سر مردم یمن می‌ریزند، هشدار داده و تأکید کرده است کودکان و دیگر غیرنظامیان در نتیجه این بمب‌ها کشته و یا دچار نقص عضو می‌شوند.

بر اساس برآورد کارشناسان، انگلیس مقادیر زیادی از این نوع بمب را طی سال‌های اخیر به عربستان و امارات فروخته است.

شمار زیادی از غیرنظامیان که بیشتر آنها زن و کودک بوده‌اند بر اثر انفجار بمب‌های خوشه‌ای در استان‌های مختلف یمن به‌ویژه مناطق مرزی به شهادت رسیده‌اند.

 

 

بمب‌های خوشه‌ای از کُشنده‌ترین سلاح‌‌های تاریخ جنگ‌هاست و بیش از 100 کشور استفاده از آن را ممنوع اعلام کرده‌اند، ماهیت این بمب‌ها به‌گونه‌ای است که هنگام پرتاب سبب کشتار زیاد می‌شود،‌ چرا که بسیاری از بمب‌های خوشه‌ای هنگام پرتاب منفجر نمی‌شود، بلکه همانند مین‌ها به‌روی زمین باقی می‌ماند و ممکن است پس از چند سال منفجر شود.

مطالعات و تحقیقات سازمان عفو بین الملل و دیده‌بان حقوق بشر و سازمان ملل و گفت‌وگوهایی که با شاهدان و قربانیان انجام شده و تصاویر و فیلم‌های متعدد، استفاده متجاوزان سعودی از بمب‌های خوشه‌ای در یمن را مورد تأکید قرار می‌دهد.

دیده‌بان حقوق بشر تأکید کرده است ائتلاف سعودی مسئولیت تمام حملات با بمب‌های خوشه‌ای را به‌عهده دارد، زیرا تنها طرفی است که جنگنده‌ها و سکوهایی را که قادر به شلیک پنج نوع از شش نوع بمب‌ها یا موشک‌های خوشه‌ای را در جنگ علیه یمنی‌ها در اختیار دارد.

کودکان ناقص‌الخلقه و دچار نقص عضو واقعیت تلخ جنگ‌افروزی سعودی‌‌ها 

هر روز که از جنگ افروزی سعودی‌ها علیه مردم یمن می‌گذرد، تبعات و تأثیرات سلاح‌های مورد استفاده متجاوزان بیشتر آشکار می‌شود به‌طوری که گزارش‌های پزشکی از افزایش بیماری‌هایی حکایت می‌کند که شهروندان یمنی درنتیجه سلاح‌های ممنوعه‌ای که عربستان و متحدانش علیه آنها استفاده می‌کنند، به آن مبتلا شده‌اند، علاوه بر آن باید به افزایش تولد کودکان ناقص‌الخلقه به‌سبب جنگ اشاره کرد.

به‌طور مثال در جنایت جنگی که عربستان صبح روز 20 آوریل 2015 با بمباران منطقه مسکونی فج عطان صنعا مرتکب شد و در نتیجه آن 84 غیرنظامی شهید و حدود 800 نفر دیگر زخمی شدند، متجاوزان از سلاح‌های ممنوعه استفاده کردند. پس از مدتی رسانه‌ها تصویر نوزاد ناقص‌الخلقه را منتشر کردند که پدر این نوزاد به‌نقل از پزشکان یمنی چنین گفته بود: مادر این نوزاد در آن حمله سعودی‌ها، گاز‌های سمی را استنشاق کرده بود که سبب بروز این اختلال شده است.

در شهر باجل واقع در استان الحدیده، کودک ناقص‌الخلقه‌ای در منطقه‌ای که در معرض گلوله‌باران شدید کشتی‌های جنگی سعودی مستقر در دریای سرخ قرار داشت، به دنیا آمد. آزمایش‌ها و گزارش‌های پزشکی نشان داد که نقص عضو ناشی از مواد شیمیایی موجود در سلاح‌های ممنوعه بین المللی بوده که متجاوزان سعودی علیه یمنی‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند و به افزایش تعداد نوزادان ناقص‌الخلقه منجر شده است.

با وجود بیانیه‌های ظاهری محکومیت از سوی سازمان‌های عفو بین الملل و حقوق بشر، مدعیان حقوق بشر و در رأس آنها آمریکا به‌عنوان متحد استراتژیک رژیم آل سعود، نه‌تنها هیچ اقدامی علیه متجاوزان انجام نداده،‌ بلکه عملاً آنها را به انواع سلاح‌های پیشرفته و ممنوعه مجهز کرده‌اند.

اما آنچه خطرناک‌تر از کشتار در یمن است، بیانیه‌ها و مواضع مختلف در توجیه کشتار کودکان یمن است، جنگی که علیه یمن به راه افتاده است، همانند جنگی که علیه سوریه و عراق در جریان است، از سوی بلندگوهای رسانه‌های شیوخ حاشیه خلیج فارس و متحدانشان، به جنگ مذهبی و مقدس تبدیل شده تا راحت‌تر بتوانند جوانان عرب را به‌بهانه جهاد و رفتن به بهشت توصیف شده از سوی شیوخ و مفتیان دربار سعودی و دیگران شستشوی مغزی داده و بفریبند، وقتی نیاز به توجیه باشد، شیوخ درباری بدون هرگونه مانع بازدارنده‌ای به‌آسانی به کشتار کودکان مشروعیت می‌بخشند، مدت‌های طولانی است که فتاوای تکفیری در منطقه و جهان قدرت خود را برای ایجاد فجایع و مصایب انسانی نشان داده است.

رسوایی دیگر در جنگ یمن، کشورها و دولت‌هایی هستند که فقر و مشکلات اقتصادی، آنها را وادار به چشم‌پوشی و دست برداشتن از مسائل اخلاقی و مسائل حاکمیتی یعنی استقلال خود کرد، به‌طوری که مشتی دلارهای نفتی آل سعود و آل نهیان و دیگر آل‌ها، سبب شد آنها برای هواپیماهای مرگ، سوت و کف بزنند و کشتار کودکان یمنی را به تماشا بنشینند بدون اینکه مشاهده این صحنه‌های رعب‌آور، وجدان آنها را از خواب عمیق بیدار کند، چرا که دلارهای نفتی چشم و دل آنها را کور کرده است.

از کشورهایی همچون آمریکا هم انتظار نمی‌رود اقدامی علیه آل سعود انجام دهند، چرا که آمریکا متحد استراتژیک آل سعود است و هیچ‌گاه اقدامی علیه این رژیم به‌سبب نقض گسترده حقوق بشر علیه مردم عربستان و جنایات فراوان و تکان‌دهنده‌اش علیه ملت‌های مسلمان از جمله یمن انجام نداده و قطعاً در آینده هم چنین نخواهد کرد و مدعیان آمریکایی از واژه‌های فریبنده‌ای همچون نقض حقوق بشر صرفاً به‌عنوان حربه‌ای علیه کشورهایی استفاده می‌کنند که حاضر نیستند در برابر سیاست‌های سلطه‌گرانه آمریکا سر تعظیم و تسلیم فرود آورند و از رویکرد مستقل خود صرف نظر کنند. با تحول اخیر و با مقایسه جنایات هولناکی که حاکمان حجاز علیه ملت یمن به‌ویژه کودکان آنها مرتکب شدند و جنایات اشغالگران قدس علیه ملت فلسطین به‌ویژه کودکان آنها، رفتار مدیران سازمان ملل در برابر فشارهای سعودی‌ها به کودک‌کُشی ‌آل سعود همانند کودک‌کُشی صهیونیست‌ها مشروعیت بخشید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.