وزیر خارجه امروز میهمان بهارستان‌نشینان بود و گزارشی از روند اجرای برجام به وکلای ملت ارائه کرد.

از قوانین «منقضی» شده تا گزارش «برجامی» ظریف

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز ( یکشنبه  23 خرداد) رأس ساعت 9 و 5 دقیقه به ریاست  علی لاریجانی و با حضور  بیش از دو سوم وکلای ملت  آغاز شد.

گزارش «برجامی» ظریف به وکلای ملت

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، عضو هیئت رئیسه مجلس، دستور کار جلسه علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

گزارش شعبه پنجم در مورد بررسی اعتبارنامه برخی از نمایندگان.

گزارش محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در مورد سرمایه‌گذاری خارجی، اقتصاد مقاومتی (وضع موجود، چالش ها و پیشنهادها)

 مجلس امروز غایب غیرموجه نداشت

عضو هیئت رئیسه مجلس در ابتدای جلسه علنی  اعلام کرد:‌ که امروز مجلس غایب غیرموجه نداشت که این مسئله با تقدیر علی لاریجانی رئیس پارلمان  همراه بود.

تجمع بازنشستگان نیروهای مسلح مقابل مجلس

جمعی از بازنشستگان نیروهای مسلح صبح امروز در اعتراض به پایین بودن حقوق خود  مقابل درب شمال‌شرقی قوه مقننه تجمع کردند.

تصویب اعتبارنامه 4 نماینده تبریز

اعتبارنامه محمدحسین فرهنگی، شهاب‌الدین بی‌مقدار، محمداسماعیل سعیدی و زهرا ساعی 4 منتخب حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر در جلسه علنی امروز  با ارائه گزارش سلمان خدادادی سخنگوی شعبه 5 پارلمان تصویب شد.

شمول قوانین تنقیح‌نشده بسیار است؛ از مقرری میرزاحسن‌خان تا 787 معاهده بین‌المللی

امیدوار رضایی میرقائد در نشست علنی امروز گزارش معاونت قوانین مجلس درخصوص تنقیح قوانین در مجلس را قرائت کرد و اظهار داشت: مجلس موظف است براساس سیاستهای کلی و ابلاغ  آن از سوی مقام معظم رهبری، این سیاستها را به صورت قانون تصویب کند.

وی با اشاره به تاکیدات رهبرانقلاب در دیدار با نمایندگان مبنی بر تدوین قوانین مستحکم و باثبات افزود: برخی از قوانین در مجلس باید حذف شده و برخی قوانین جدید تصویب شود. رهبری همچنین بر تصویب قوانین بدون تعارض با قوانین دیگر و به صورت همه جانبه‌نگر منطبق بر سیاستهای بالادستی ضدفساد برگرفته از نظرات کارشناسی بدنه دولت و خارج از دولت تاکید کردند.

معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال 1381 بر تنقیح قوانین و حذف قوانین زائد تاکید کردند،گفت: قوانین، مقررات و بودجه‌های سالانه باید حسب سیاستهای کلی مرتبط با آن تنظیم شود.

رضایی میر قائد با بیان اینکه اولین قانون تنقیح به سال 1350 مربوط می‌شود، افزود: در سال 1389 کلیه دستگاه‌های اجرایی و نیز قوه قضائیه موظف شدند کلیه قوانین مرتبط با حوزه خود را تنقیح کنند و بالاترین مقام دستگاه خود باید دلایل تنقیح را بیان کرده و به معاونت قوانین مجلس گزارش دهد که متاسفانه هیچکدام از این دستگاه‌ها، هیچ پیشهادی را به معاونت قوانین نداده‌اند.

وی تصریح کرد: تنقیح قوانین در معنای لغوی یعنی پاک و پاکیزه کردن از موارد زائد و در قانون نیز به معنای مجموعه اقدامات برای پالایش و طبقه بندی قوانین است.

معاونت قوانین مجلس با بیان اینکه مراجع تنقیح، دستگاه‌های اجرایی و قوه قضائیه هستند، بیان داشت: دستگاه‌ها کارهای کارشناسی خود را به معاونت قوانین ارائه می‌دهند که پس از آن در معاونت قوانین و صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.

رضایی میرقائد با اشاره به اینکه از وظایف این معاونت، تعیین اصول تنقیح و ابلاغ به دستگاه‌های مسئول است، تصریح کرد: تهیه عناوین کدهای تنقیحی از وظایف معاونت قوانین و شورای عالی تنقیح که رئیس آن، رئیس مجلس شورای اسلامی است، بود که این کدها تهیه و تصویب شد تا براساس آن دستگاه‌ها کار خود را براساس این عناوین و کدها انجام دهند.

وی با بیان اینکه 20 اقدام و 20 قدم در مراحل تنقیح مشخص شده است، یادآور شد: تکالیف دستگاه‌های اجرایی با جزییات مشخص شده و به دستگاه‌ها ارسال شده و مشخص شده هر دستگاه اجرایی در خصوص تنقیح و کدگذاری چه اقداماتی باید انجام دهد.

معاونت قوانین مجلس افزود: به دلیل اینکه دولتها، گزارشهای پیشنهادات خود را به معاونت قوانین ارائه نکردند، با دستور رئیس مجلس کار کارشناسی به دانشگاه‌ها، مراکز علمی و نخبگان جامعه درخصوص تنقیح واگذار شد که دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، وزارت دفاع و دانشگاه آزاد در این‌خصوص همکاری کردند.

رضایی میرقائد تصریح کرد: بسیاری از قوانین مدت‌دار و نامشخص، قوانین منتفی شده و قوانینی که یک قانون جامع دیگر آن را پوشش می‌دهد، تنقیح می‌شود تا از حجم قوانین کاسته شود.

وی افزود: اولین اقدام برای تنقیح، نسخ صریح است که در این راستا باید برای نسخ صریح و نسخ ضمنی تعریف صحیحی آورده شود و نمایندگان به این تعریف دقت کامل داشته باشند.

معاونت قوانین مجلس با بیان اینکه طرحهای تنقیح قوانین در اختیار نمایندگان گذاشته شده است، تصریح کرد: اولین طرح مربوط به اولین قانونگذاری از سال 1285 تا 1309 است که حدود 25 سال قانونگذاری دراولین مجلس ایران انجام شده که 1034 قانون تصویب شده و از این تعداد قانون تعداد 114 قانون نسخ صریح شده، 260 عدد مدت منقضی بوده و 584 پیشنهاد نسخ صریح و حذف از سوی ما صورت گرفته است که نمایندگان در این رابطه باید تصمیم‌گیری کنند.

معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 787 معاهده بین‌المللی پس از انقلاب وجود دارد که هیچکدام از آنها تنقیح نشده است، اظهار کرد: وزارت خارجه موظف است که قوانین مرتبط با خود را تنقیح کرده و به معاونت قوانین تحویل دهد.

رضایی میرقائد افزود: مقرری میرزاحسن‌خان که در زمان جنگ پایش گلوله خورده، یک قانون است که تنقیح نشده؛ لذا باید تنقیح این دسته از قوانین زائد انجام شود.

وی با بیان اینکه در سالهای بعد از دوره اول قانونگذاری نیز بسیاری از قوانین باید تنقیح شوند، گفت: گزارش این قوانین آماده شده که نمایندگان باید در این‌خصوص تصمیم بگیرند.

معاونت قوانین مجلس با بیان اینکه یکی از طرحهای تنقیح قوانین، تنقیح مالیات است، تصریح کرد: 779 قانون راجع به مالیات دارد که 199 مورد نسخ صریح شده، 189 مورد مدت منقضی شده و 104 قانون با کمک کارشناسان امور مالیاتی تنقیح شده است.

رضایی میر قائد افزود: بسیاری از قوانین مالیاتی بی‌ربط در قانون مالیات کشور وجود داشته که با کمک سازمان امور مالیاتی تنقیح شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با تورم قوانین روبرو هستیم، تصریح کرد: البته می‌توان گفت که هم تورم قوانین داریم و هم نداریم؛ زیرا در برخی موارد که هم قانون اساسی و هم سیاستهای کلی تکلیف کرده، قانون ندارد. همانند بند 3 اقتصاد مقاومتی که تاکید کرده ایجاد بستر مناسب برای رقابت بین مناطق و استان‌ها براساس جغرافیای مزیت استانها که متاسفانه بر این اساس اختیاری به استانها داده نشده است.

معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی از سیاستها که برای آن قانون تصویب نشده است، افزود: یکی از چالشها نبود سیاست کلی برای قانونگذاری است، ‌البته خوشبختانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال تصویب سیاستهای کلی است.

وی با بیان اینکه به سرعت باید تکلیف قوانین مشخص شود، تصریح کرد: کمیسیون آیین‌نامه باید پس از تشکیل سریعاً تکلیف طرحهای تنقیح قوانین را مشخص کند، همچنین نهادهای دولتی تنقیح قوانین خود را به معاونت قوانین ارائه دهند که پیشنهاد می‌شود آیین‌نامه داخلی مجلس برای تنقیح قوانین در نظر گرفته شود.

معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی  گفت: این از اختیارات کمیسیونها است که دستگاه‌هایی که به قانون به وی‍ژه قوانین تنقیحی عمل نمی‌کنند، بازخواست کرده و از آنها توضیح بخواهند

لزوم تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس به منظور تسریع در تنقیح قوانین

علی لاریجانی پس از قرائت گزارش معاونت قوانین مجلس گفت: دستگاه‌های مختلف اجرایی باید با معاونت قوانین مجلس همکاری کنند تا تنقیح آنها همانند تنقیح قوانین مالیاتی آماده شود.

وی با بیان اینکه باید فرمولی برای تصویب تنقیح در مجلس آماده و تصویب شود، افزود: تنقیحاتی که نص صریح و ضمنی شده باید در مجلس تعیین تکلیف شود که در این راستا پیشنهاد شده آیین‌نامه داخلی مجلس تغییر کند؛ اما تغییر آن در آیین‌نامه داخلی مجلس نیازمند تشکیل کمیسیون آیین‌نامه داخلی است که در حال حاضر امکانپذیر نیست و پس از تشکیل آن صورت می‌گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر این طرح را باید به کمیسیون تخصصی ارجاع داد، تصریح کرد: کمیسیون تخصصی باید درخصوص این طرح نظر دهد و در صحن علنی تصمیم بگیریم و تا زمانی که آیین‌نامه تغییر نکرده، طرح‌ها به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع می‌شود و پس از تغییر آیین‌نامه، کارها سریع‌تر دنبال می‌شود.

به برکت نیروهای مسلح و امنیتی آرام‌ترین کشور منطقه هستیم

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه صبح امروز یکشنبه (23 خرداد)‌ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی از عملکرد و برنامه‌های وزارت خارجه پرداخت.

وی با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی باعث شد تا طرفهای بین‌المللی که همواره جمهوری اسلامی را یک مانع جهت رسیدن به اهدافشان تلقی می‌کردند از فشار و تحریم دست بردارند، اظهار کرد: مقاومت و حضور مردم در صحنه این فرصت را از آنها گرفت که با اعمال فشار بین دولت و مردم و حاکمیت و مردم جدایی بیندازند.

وزیر امور خارجه افزود: ما توانستیم موانعی که به اسم برنامه هسته‌ای بر مردم تحمیل شده بود برداریم.

ظریف در تحلیل خود از وضعیت پسابرجام گفت: در یک حوزه مشخص تهدیدهایی که باعث شده بود یک فضای منفی علیه جمهوری اسلامی ایجاد شود از طرفهای غربی گرفتیم اما این به معنای پایان خصومت و دشمنیهای کسانی که جمهوری اسلامی را مانع رسیدن به اهدافشان می‌دانستند، نیست.

وی افزود: ما همواره همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند بر اساس  اعتماد به مقاومت مردم و از همه بالاتر اعتماد به خدای بزرگ تلاش کردیم تا توانستیم حق خود را از آنها بگیریم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه از زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات به دنبال پیگیری حقوق ملت ایران بودیم، خاطر نشان کرد: اولین دستاورد برجام این است که فکر کنیم اگر برجام نبود شرایط اقتصادی در چه وضعی بود؟

ظریف با اشاره به اینکه قرار بود تحریمها افزوده شود، تاکید کرد: در طول سالهای گذشته سال و ماهی نبود که تحریمی علیه جمهوری اسلامی وضع نشود. اگر تحریمها علیه فروش نفت ادامه می‌یافت فروش نفت ما به صفر می‌رسید.

وی با اشاره به اینکه در سال 92 فروش نفت ما از دو میلیون بشکه به 850 هزار تا 900 هزار بشکه رسید، اظهار کرد: قرار بود روند کاهش فروش نفت ایران به زیر 3 هزار بشکه در روز ادامه یابد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه به برکت مقاومت مردم روندکاهش فروش نفت متوقف شد، خاطرنشان کرد: تولید نفت و صادرات آن علیرغم بازار بد فروش به بالاتر از دو میلیون بشکه در روز رسیده است.

ظریف افزود: همواره باید شکران نعمت هدایت رهبری، شکران نعمت مقاومت مردم را به جا آوریم و توان گرفتن حقوق مردم را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه دولت و گروه مذاکره کننده خوشحالند که پیشرفتها و دستاوردهای هسته‌ای در این 3 سال باعث شد تا دوستان ما فراموش کنند 3 سال قبل چه فشارها و تحریمهایی بر مردم تحمیل می‌شد، گفت: مردم به برکت خون شهدا مقاومت کردند که در این محیط پردغدغه به سمت اهداف اقتصاد مقاومتی پیش برویم.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه رفع موانع فشار و تحریم به عنوان دستاوردهای حوزه عملی باید در نظر گرفته شود، افزود: حذف برنامه PMD مبنای تحریمها را از بین برد و از لحاظ حقوقی لغو قطعنامه‌های شورای امنیت، قطعنامه‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تصمیمات مبانی حقوقی را از بین برد.

ظریف تصریح کرد: لغو تصمیمهای اتحادیه اروپا و دستورات اجرایی برای عدم اجرای بسیاری از مصوبات کنگره آمریکا نیز در حذف مبانی تحریمها موثر بوده است.

وی بیان کرد: از لحاظ روانی  سرازیر شدن هیئتهای خارجی به ایران نشان دهنده این واقعیت است که دنیا ایران را محلی امن برای همکاری می‌بیند. باید به دنیا اعلام کنیم که ایران بیش از همه برای مردم و البته برای سرمایه‌گذاران خارجی و گردشگران خارجی امن‌ترین محیط در منطقه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی دستاوردهای عملی برجام را  را یادآور شد و گفت: از زمانی که برجام و حتی قبل از آن توافق ژنو شروع به اجرایی‌شدن کرد یعنی از آذرماه سال 92 دست کشور برای دستیابی به منابع مالی خود باز شد، از این رو ماهیانه 700 میلیون دلار وارد خزانه کشور به صورت نقد شد البته نمی‌خواهم سیاه‌نمایی کنم  اما در آن شرایط خزانه کشور، پول نقد بسیاری نداشت.

ظریف یادآور شد: در مرحله بعد، وجوه مسکوت شده ایران براساس برجام آزاد شد از این رو توانستیم به منابع مالی خود در خارج دسترسی پیدا کنیم. بانکهای روز افزونی به شکل فزاینده با ایران، با بانکهای مرکزی و خصوصی ارتباطات بانکی ایجاد کردند. البته در این حوزه همواره موانعی با موذی‌گریهایی بخشهای دولتی و غیر دولتی آمریکا ایجاد شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی گشایش اعتبارات اسنادی یا ال سی‌ها را از دیگر دستاوردهای برجام دانست و بیان کرد: این اعتبارات تا روز 11 خردادماه سال جاری به 4 هزار و 172 مورد می رسد که روزانه رو به افزایش است. بانکهای متعددی نیز در اروپا، ژاپن و کره عواید نفتی ایران را از شرکت نفت دریافت کرده‌اند.

ظریف به وصول مطالبات نفتی دیگری اشاره کرد و افزود: مطالبات نفتی جمهوری اسلامی ایران که سالها خارج از دسترس بود به کشور بازگشته و در این زمینه 5 میلیارد دلار بدهی شرکت «اینوک» امارات به ایران برگشته، همچنین بیش از 2 میلیون دلار بدهی شرکت شل به ایران نیز به کشور بازگشته، 6 میلیارد دلار وجوه جمهوری اسلامی ایران نزد هند به تدریج به کشور برمی‌گردد که تاکنون یک میلیارد از آن براساس توافق برگشته است.

وی تسویه بدهیهای نفتی با یونان را نیز از دیگر مطالبات وصولی جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: این مباحث در فضای پسابرجام، کمتر مطرح شده و بیشتر به مشکلات پرداخته می‌شود، در واقع موانع هیچ کدام پس از برجام ایجاد نشده است بلکه موانعی است که سالهای گذشته ایجاد و انباشته شده است و مشکلاتی برای بخش  خصوصی  و دولتی  ایجاد کرده است.

وزیر امورخارجه  ضمن تاکید بر اینکه نباید فضای روانی تشدید شود، گفت: دشمنان و مخالفان ایران، صهیونیستها، رژیم سعودی و سایر دشمنان تمام تلاش خود را می‌کنند تا سرمایه‌گذاری در ایران را ناامن قلمداد کنند لذا ما باید تلاش کنیم دنیا واقعیات ایران را ببیند و مطمئن شود ایران امن‌ترین، پرسودترین کشور برای برقراری ارتباطات معقول است.

ظریف  افزود: ایران کشوری امن برای برقراری ارتباطات معقول در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی است لذا نباید بلندگوی تبلیغات گروه‌های مخالف ایران باشیم. در واقع باید قوت قلب بانکهایی باشیم که اقدام به سرمایه‌گذاری در کشور کردند.

وی ضمن تاکید بر آنکه موانع تحریم از بین رفته است، تصریح کرد: ایران هراسی که مبنای تحریم بوده از بین رفته است، بنابراین بر همه ماست که از تمام توان برای استفاده از شرایط کنونی و پیشرفت اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.

وزیر امورخارجه یادآور شد: بیمه‌های صادراتی برقرار شده، به زودی نیز اختلافات با بیمه «هرمس» حل و فصل خواهد شد. خطوط اعتباری توسط کشورها و بانکهای مختلف در اختیار ایران قرار گرفته که ما به دلیل وسواس دولت از دو جهت نخست عدم ایجاد تعهدات بی‌جا برای کشور و دوم هدایت تعهدات در حوزه اولویتهای جمهوری اسلامی ایران نسبت به مذاکره خطوط اعتباری دقتهای لازم را صرف کرده‌ایم.

ظریف با بیان اینکه در طول 38 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی تنها 60 توافق حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در ایران انجام شد، گفت: از این 60 توافق، 7 توافق در طول 5 ماه گذشته صورت گرفته است و این واقعیتی است که باید به رخ دنیا کشیده شود.

وی افزود: 3.6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در طول چند ماه گذشته ثبت شده است ضمن آنکه پس از توافق هسته‌ای نفت‌کشهای ایران بیمه شدند که البته مشکلات کوچکی نیز وجود دارد و باید حل شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: در حوزه انرژی تلاش شد که تحریمهایی که آنها به نام تحریم فلج کننده در حوزه صادرات نفت می خواندند به صفر برسد و کشورهای غربی تلاش کردند که صادرات نفت را به دست رقبای ما بسپارند، کما اینکه این اتفاق در طول ماه‌های گذشته رخ داد و سعودیها با تمام سفاکی خود به مقدار زیادی از بازار نفتی ما را بلعیدند.

ظریف با تأکید بر اینکه در حال حاضر صادرات نفت از زیر 900 هزار بشکه به 2 میلیون بشکه رسیده است، تصریح کرد: شرکتهای معتبر بین المللی همه به سمت ایران سرازیر شدند و امروز نمایندگان خارجی از جمله شرکت نرم‌افزاری ماکروسافت در ایران حضور دارد و این ما هستیم که امروز رقابت را ایجاد کردیم.

وی با اشاره به اینکه تمام این موفقیتها در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری و مقاومت مردم حاصل شد، گفت: در حوزه حمل و نقل ناوگان هوایی، کشتیرانی و ریلی نیز مشکلات در حال حل شدن است، نباید این نکته را فراموش کرد که مذاکرات و انعقادها در هر حوزه‌ای حداقل چند سال طول می‌کشد که به عنوان نمونه قرارداد فولاد مبارکه 5 سال طول کشید اما در ظرف چند ماه گذشته بسیاری از قراردادها به مرحله خوبی رسید.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما موانع، مخالفتها، کارشکنیها و شیطنتهای کشورهای غربی را فراموش نکرده ایم، افزود: قرارمان نبود که اختلافهای مبنایی را حل کنیم ما اعتقاد داشتیم که قدرت ایران براساس حفظ آرمانها، دیدگاه‌ها و مبانی انقلاب و پیام امام و دستورات رهبری است و ما قصد مذاکره در این حوزه‌ها را نداشتیم البته آمادگی گفت‌وگو نیز وجود نداشت.

ظریف با اشاره به اینکه در این حوزه‌ها اختلافات همچنان باقی می ماند، گفت: نباید بهانه تراشی کرد و باید بهانه‌ها را از میان برداشت، اقتصاد مقاومتی فضای بی نظیری برای پرش و دعوت از سرمایه گذاریهای خارجی و افزایش تولید و اشتغال در فضای آرام به برکت حضور نیروهای مسلح و امنیتی ایجاد می‌کند و ما نباید این فضا را دستخوش اختلافات جناحی قرار دهیم.

وی با تأکید بر اینکه قرار بود به مداخلات غیر قانونی آمریکاییها در ارتباط ایران با کشورهای دیگر پایان دهیم، افزود: این نکته را نباید فراموش کرد که در حال حاضر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا می گوید ما تلاش می‌کنیم تحریمها را برداریم، این افتخار دستاورد خون شهدا، تلاش و مقاومت مردم است و از این دستاورد باید به عنوان پایگاه برای به دست آوردن امکانات بیشتر استفاده کنیم.

وی در ادامه حضور خود در صحن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر رفتار برخی بانکهای بزرگ است در عدم همکاری با ایران، گفت: در این باره دو موضوع وجود دارد، اولاً که بانکهای بزرگ ایران حدود 10 سال مورد تحریم بوده و جریمه شده‌اند که این یک فضای روانی منفی برای بانکهای دیگر ایجاد کرده که ما باید آن را بشکنیم و از چندین جهت می‌توان این کار را انجام داد. ضمن آنکه اکنون به آمریکاییها و اروپاییها فشار آورده‌ایم تا بانکها را راضی کنند اما آنها عنوان می‌کنند که این بانکها برای بخش خصوصی هستند.

ظریف افزود: ما نیز اعلام کرده‌ایم که به هرحال این بانکها از شما می‌ترسند و شما باید آنها را برای سرمایه‌گذاری آماده کنید. باز کردن راه با سایر بانکها از دیگر مسیرهای پیش روی ماست که اکنون بسیاری از بانکهای دنیا یکی پس از دیگری به سمت ایران می‌آیند از این رو ما در حال تصمیم‌گیری هستیم که با کدام یک همکاری کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور تاکید کرد: ایجاد فضای رقابت مسیر دیگری است که پیش روی ما قرار دارد و باید کاری کنیم بانکهایی که از این قافله عقب مانده‌اند احساس نکنند که تصمیم درستی گرفته‌اند زیرا در حال حاضر تحریم علیه ایران در زمینه همکاری بانکها وجود ندارد لذا نباید خودمان باعث تبلیغ تحریمها شویم. متاسفانه برخی از دوستان  در داخل علیه تحریم تبلیغ می‌کنند.

وی مهمترین عامل در حوزه سرمایه‌گذاری را ایجاد فضای امن و بی‌تنش عنوان کرد و گفت: باید در این حوزه بیش از پیش تلاش و اقدام کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، لاریجانی در سوال دیگری از ظریف مبنی بر اینکه بعد از توافق هسته‌ای در امریکا قانونی درباره روادید به تصویب رسید که این قانون با روح برجام مغایرت دارد، وزارت امور خارجه چه اقداماتی را در این باره انجام داده است، افزود: همان روزی که متوجه این موضوع شدیم با آقای جان کری تماس گرفتم و اعلام کردم این موضوع خلاف قانون است و وی نیز متعهد شد نسبت به این موضوع وارد عمل شود.

وزیر امور خارجه افزود: البته در یک حوزه اقدام صورت گرفت و آنچه که به اطلاع ما رسیده آن است که این موضوع مانعی ایجاد نمی‌کند.البته معتقدیم که ممکن است در ارتباطات مردمی و توریست مشکلاتی ایجاد شود که در این زمینه نیز مذاکرات خود را ادامه دادیم و در تلاش هستیم تا این موانع را برطرف شود.

وی تصریح کرد: طرفهای آمریکایی نیز می‌دانند اگر این قانون منجر به ایجاد مانع در روابط اقتصادی با ایران شود، نقض برجام بوده و نباید این کار انجام شود.

رئیس مجلس در سوال دیگر خود از وزیر امورخارجه به ایجاد تحریم علیه اشخاص اشاره کرد و گفت: بعد از توافق هسته‌ای تحریمهایی علیه اشخاص اضافه شده است که با این توافق هسته‌ای منافات دارد، وزارت امور خارجه چگونه آن را پیگیری خواهد کرد که ظریف درباره این پرسش پاسخ داد: تحریم در حوزه هسته‌ای و غیر هسته‌ای حتی یک مورد هم اضافه نشده، بلکه افراد جدیدی وارد فهرست شده است که پیش‌تر هم تنها در حوزه موشکی بود که ما هم پاسخ آن را داده‌ایم.

ظریف اظهار کرد: در حوزه موشکی با طرف غربی مذاکره نکرده‌ایم، در گفت‌وگویی که بین نمایندگان مجلس آمریکا بود، آنها به نمایندگان وزارت امور خارجه این کشور می‌گویند که شما یک ممنوعیت قطعی بر برنامه موشکی ایران را به یک برنامه آبکی تبدیل کرده‌اید و دست ایران را برای تبدیل شدن به یک قدرت موشکی باز گذاشته‌اید و از ایرانیها رو دست خورده‌اید.

وزیر امور خارجه با تاکید براینکه نمایندگان وزارت خارجه  در برابر صحبتهای نمایندگان مجلس آمریکا هیچ جوابی نداشت که بدهد، تصریح کرد:  امروز باید به جمهوری اسلامی ایران و مقاومت مردم افتخار کرد. آنها برای آرام کردن افکار عمومی خود به همان فهرست تحریمهای قبلی، افرادی را اضافه می‌کنند که ما نیز گفته‌ایم پاسخ ما به این اقدامات آمریکا، تقویت توان موشکی جمهوری اسلامی ایران است که توان دفاعی برای جلوگیری از تعدی و چشم داشتی به منافع جمهوری اسلامی ایران خواهد بود که نیروهای مسلح ما اجازه چنین چشم داشتی نخواهند داد.

ظریف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در مصوبه مجلس در مورد توافق هسته‌ای هرگونه تحریم به هر عنوانی پس از توافق اگر انجام شود باید اقدامات متقابلی صورت گیرد، وزارت امور خارجه در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟، گفت: ما در شورای عالی امنیت ملی کشور، چارچوبی را به عنوان اقدام متقابل در برابر اقدامات طرف مقابل که ممکن است نقض محسوب شده یا تخطی به شمار آید، تعریف کرده‌ایم و بر اساس آن، اقداماتی را انجام خواهیم داد و چارچوبی که در این شورا تصویب شده، مسئولیتها را مشخص می‌کند.

وی افزود: وزارت امور خارجه و دستگاه‌های دیگر به کمیته نظارت شورای عالی امنیت ملی گزارش می‌دهند و آن کمیته تعیین مصداق می‌کند که این تخطی، نقض مفاد اصلی برجام است یا تحمیل تحریمهای جدید یا اینکه در درون برجام شکل‌گرفته است، که بر اساس اقدام متقابل شکل خواهد گرفت و تاکنون نیز به دستور رئیس‌جمهور در حوزه موشکی اقدام متقابل شکل‌گرفته است.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره زمان لغو قانون تحریم ایران مشهور به داماتو، گفت: قانون داماتو وجود ندارد بلکه قانونی به اسم ایسا در این زمینه وجود دارد که این قانون در پایان سال 2016 مدت آن تمام می‌شود و گروهی از سناتورها و نمایندگان مجلس آمریکا به دنبال تمدید آن هستند، ما هم به دولت امریکا این تذکر دادیم که باید برجام رعایت شود و تمدید این قانون خلاف برجام است.

ظریف در پاسخ به سوال دیگر لاریجانی مبنی بر اینکه با توجه به تحولات در منطقه ایجاب می‌کند تا روابط تجاری ما با روسیه قوی‌تر انجام شود رویکرد وزارت امور خارجه برای مایحتاجی که آنها نیاز دارند، چیست؟، افزود: یکی از گسترده‌ترین مذاکرات اقتصادی ما با روسیه و طبیعتاً با چین است زیرا چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است و با روسیه یک فاینانس 2.2 میلیارد دلاری بانکی داریم و بحثی داریم برای یک فاینانس در سقف 5 میلیارد دلار پروژه‌های دولتی که آنها را دنبال می‌کنیم.

صحبت‌های نمایندگان در واکنش به گزارش ظریف

مرتضی صفاری نخستین نماینده‌ای بود که به سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال آن بسترهایی را می‌طلبد. یک وجه آن بسترهای سیاسی است که ما تجربه‌ آن را داشته‌ایم. به دلیل تحریمها و محدودیتهایی که علیه ایران وضع شده بود انتقال سرمایه با مشکل مواجه شد. این مساله پس از برجام تا حدودی رفع شد و بسترهای سیاسی ایجاد شده که سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در کشور علاقه نشان می‌دهند.

وی  افزود: اما در کنار بستر سیاسی بستر اقتصادی نیز باید مطلوب باشد. سرمایه خارجی به صورت دستوری منتقل نمی‌شود. مواردی باید در نظر گرفته شود از جمله این که سرمایه گذاری باید بازگشت مطمئن و سودآور داشته باشد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: سرمایه گذار باید فضای مناسبی داشته باشد و هر روز برایش مزاحمت ایجاد نشود ما حتی شاهد هستیم که برای سرمایه‌های داخلی نیز که از آنها دعوت کرده‌ایم مزاحمتهایی ایجاد می‌شود. از سویی دیگر سرمایه گذاری خارجی سیستم بانکی کارآمد می‌‌خواهد اما یکی از مشکلات ما بعد از برجام نداشتن زیرساخت مطمئن بانکی است. به علاوه در نگاه به گردشگری و جذب سرمایه‌های خارجی نیز باید این مساله را توجه داشته باشیم که گردشگری هم به لحاظ اقتصادی  و هم به لحاظ تنویر افکار عمومی می‌تواند موثر باشد.

برجام هیچ دستاوردی برای ملت نداشت/وضعیت اقتصادی خراب است

احمد سالک سخنان خود را با آیاتی از قرآن درباره‌ی لزوم رفتار متقابل با کفار آغاز کرد و گفت: اصل 43 قانون اساسی بر جلوگیری از سلطه اقتصادی بیگانه بر اقتصاد کشور تاکید می‌کند.

وی افزود: گفتمان انقلاب اسلامی در بیانات حضرت امام، رهبری و قانون اساسی مبتنی بر ظلم ستیزی و استکبار ستیزی است و با توجه به ظلم آمریکا بحث مذاکره معنا پیدا نمی‌کند. در مذاکرات چه مقدار به نفع کشور پیش رفتیم و در مقابل ظلم ایستادیم؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم یادآور شد:‌ در جنگ تحمیلی برخی بحث مذاکره را مطرح کردند، امام گفتند مساله جنگ را در میدان جنگ حل می‌کنیم نه پای میز مذاکره. در اقتصادمقاومتی نیز باید در میدان عمل متوجه آن بود نه پای میز مذاکره.

سالک گفت: در جریان برجام و پسابرجام چه چیزی به نظام و مردم آمده است؟ تعهد شما در ارتباط با این موضوعات مورد تایید است. رهبری نیز گفتندکه تیم مذاکره را تشویق می‌کنند. اما در حال حاضر گرفتار مدیریت نیابتی و رکود  هستیم . اقتصاد تعطیل شده است. استکبار ستیزی در وزارت امور خارجه در کجا قرار داد؟ کشوری مثل جیبوتی ما را تهدید کرده و عربستان در مقابل ما ایستاده است. آیا این نتیجه دیپلماسی خنده و مسائل دیگر نیست؟

وی خطاب به ظریف گفت:‌ چرا خطوط قرمز را اعمال نکردید؟ رهبری در ابتدای امسال گفتند که آقای ظریف به دیدارشان آمده و گفتند برخی خطوط قرمز رعایت نشده است. اگر خطوط قرمز رعایت شده بود دچار افزایش تحریمها نمی‌شدیم.

سالک سوالات دیگری را مطرح و عنوان کرد: آمار ورود هیاتهای سرمایه گذاری خارجی چه نتیجه‌ای داشته است؟ چه قدر از پول‌های بلوکه شده برگشته است؟ آمریکا چه میزان به تعهدات خود عمل کرده است؟ حضرت آقا فرمودند برجام یک تجربه شده ولی ما چه استفاده‌ای کردیم؟

وزارت خارجه درخصوص ارائه گزارش برجام به کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم بی‌توجه بود

 حاجی دلیگانی گفت: اصل مذاکره اراده نظام بود و کسی مخالف مذاکره نبوده و نیست. در نوع مبادله و داد و ستد سوالاتی مطرح است از جمله این که نمی‌توان به دشمن اعتماد کرد. داده‌های ما نقد و داده‌های آنها نسیه است.

وی افزود: قرار بود به کمیسیون امنیت ملی گزارش داده شود اما چه در مجلس نهم و چه در مجلس دهم گزارش شفافی به دست ما نرسید. مطالبی که ارائه شده کلی بوده، این در حالی است که مردم دقیق و شفاف سوال می‌کنند که چه چیزهایی دادیم و چه چیزهایی گرفتیم. گزارش ، حق مردم است.

این نماینده مجلس همچنین متذکر شد بر اساس ماده 3 قانون اقدام متقابل تثبیت شده بود که اگر آنها خطایی کردند ما باید کارخانه‌ها را راه بیندازیم اما ما چه کار کردیم؟ مردم چه زمانی باید نتیجه این اقدامات را سر سفر خود ببینند؟ آیا از دین مردم خبر دارید؟ آیا از کارخانه‌های تعطیل شده اطلاع دارید؟ آیا از کارخانه‌های تعطیل شده و افرادی که درآمدشان را ازدست داده‌اند خبر دارید؟ آیا می‌دانید چه تعداد دختران عقد شده هستند که منتظر چندمیلیون پول برای تامین جهیزیه‌‌هایشان هستند؟ آمریکاییها دو میلیارد دلار از ما سرقت کردند چرا جواب یاوه‌گوییهای آنها را نمی‌دهیم.

وزارت خارجه به مستند بی بی سی و حمایت عربستان از تروریسم واکنش نشان دهد

 

کواکبیان خطاب به سایر نمایندگان گفت:‌دستاوردهای برجام خیلی بیشتر

از چیزی است که شما می‌گویید. گویا آقای ظریف قرار بوده جهیزیه دختران را تامین کند. ایشان قرار بود در عرصه‌ی بین‌المللی تحریمها را بردارند که در کار خود تا حدود زیادی موفق بوده‌اند. اما از طرف آمریکاییها عهد شکنیهایی می‌بینیم. کلینتون و ترامپ نیز شعارهایی می‌دهند که مصرف انتخاباتی دارد. به آنها توصیه می‌کنم ابتدا حقوق بین‌الملل را یاد بگیرند و بعد از این گونه شعارها بدهند.

این نماینده مردم تهران با اشاره به میزان سرمایه گذاری خارجی عنوان کرد: سرمایه گذاری خارجی و واردات بی رویه با هم فرق دارند در مورد واردات برخی کالاها باید دقت شود که من به مجموعه دولت و وزارت امور خارجه متذکر می‌شوم. او از ظریف خواست تا در مقابل عربستان بعد از فاجعه خونین منا ، جلوگیری از حج و افشاء لیست سیاه کودک‌کشی آنها در یمن و کمکهای داعش در فلوجه اقدامات متناسبی نسبت به آنها انجام دهد.

کواکبیان با اشاره به اسناد بی بی سی در مورد انقلاب اسلامی نیز گفت: من ندیدم که وزارت امور خارجه واکنش مناسبی نسبت به این مساله داشته باشد.

جذب سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور در دستور کار وزارت خارجه باشد

 مهرداد لاهوتی آخرین نماینده‌ای بود که پس از صحبت‌های ظریف سخنانی را مطرح کرد . او گفت به عنوان یک ایرانی از زحمات شما ممنونم. لاهوتی ادامه داد: سرمایه گذاران ایرانی در خارج از کشور ظرفیت بزرگی هستند که ما می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

او همچنین خواستار رسیدگی به به وضعیت گردشگری شد و تصریح کرد:‌صنعت  گردشگری بعد از نفت و خودرو سومین صنعت دنیا است. ما نیز جزو 10 کشور برتردنیا هستیم اما متاسفانه درآمد گردشگری ما  زیر یک میلیارد دلار است. یکی از اقداماتی که می‌توانیم انجام دهیم ، حذف روادید با حدود 40 کشور است.

لاهوتی در پایان با اشاره به بلوکه شدن دو میلیارد دلار از اموال ایران و آمریکا گفت: به جای این که به دنبال راه حل باشیم  ذره بین برداشته‌ایم تا ببینیم این مساله در کدام دولت اتفاق افتاده.

او سپس از ظریف خواست با تبلیغهای خود اجازه ندهند بار دیگر چنین اتفاقی برای حسابهای ایران در خارج رخ دهد.

تعهدات طرف مقابل در برجام را تا «مثقال آخر» می‌گیریم/لغو یک‌طرفه روادید نداریم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه  پس از اظهارات نمایندگان مجلس در پاسخ به سوال آنها گفت: امروز حدود 5 ماه از اجرای برجام می‌گذرد و ما در این 5 ماه سرمایه‌گذاریهای خارجی در کشور داشته‌ایم. سؤال من این است که در 5 ماه شما از هر شرکتی که قبول دارید بپرسید که کدام قرارداد در این مدت به نتیجه می‌رسد؟

وی با بیان اینکه ما هیچ‌گاه به امریکا اعتماد نداریم و مبنای قدرت ما سلطه‌ستیزی است، اظهار کرد: بنده از مسئولان مذاکرات 598 در زمان حضرت امام بودم که با تایید ایشان این مذاکرات صورت گرفت و امروز هم مذاکرات هسته‌ای به دستور و نظارت رهبر معظم انقلاب شکل گرفته و با همان شکل دارد ادامه پیدا می‌کند.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ما مذاکرات هسته‌ای را اقتدار جمهوری اسلامی ایران و گرفتن بهانه از امریکاییها می‌دانیم، افزود: علت اینکه عربستان و اسرائیل علیه ایران  تلاش می‌کنند، استکبارستیزی و مقاومت ملت ماست که اینها سرمایه‌های انقلاب هستند که ما آنها را در ازای دلار از دست نمی‌دهیم؛ ما از اصول و مبانی انقلاب و امام کوتاه نمی‌آییم و مبانی و اصول ما در مبارزه تغییر نمی‌کند.

وی افزود: ما مسلمات نظام را مورد خدشه قرار نمی‌دهیم و در جمهوری اسلامی ایران کسی جرأت تخطی از اصول امام و انقلاب را تاکنون نداشته و ندارد.

ظریف گفت: ما 3 ماه پس از اجرایی شدن برجام یعنی 27 فروردین گزارشی را به مجلس ارائه کردیم که اگر معتقدید که شفاف نبود باید در جلسه مطرح کنید و انشاءالله گزارش بعدی  برجام را نیز در 27 تیر ارائه خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: همه موارد را در اجرای برجام از سوی طرف مقابل به دقت رصد می‌کنیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر اینکه سازمان ملل به دلیل گرفتن پول از عربستان فجایع این کشور در یمن و دیگر کشورهای اسلامی را نادیده می‌گیرد، گفت: فضاحتی که عربستان پیدا کرده باعث شرمندگی سازمان ملل است که نتوانست با این کشور برخورد کند این فضاحت سالها ادامه داشت اما در پشت غبار ایران‌هراسی و ایران ستیزی پنهان شده بود.

ظریف افزود: تلاشهای عربستان به دلیل حضور مقتدر و صلح‌طلب ایران در منطقه است  و از ایران نگرانی دارند اما ما معتقدیم که این نگرانی بیهوده است؛ اگر آنها نخواهند مردم یمن را به خاک و خون بکشند و از تروریستهایی که آتش آن روزی گریبان خودشان را خواهد گرفت، حمایت کنند ایران با آنها مشکلی ندارد.

وی همچنین درباره تعیین تکلیف وضعیت اعزام حجاج ایرانی به عربستان گفت: ما عزت ملت ایران را حفظ خواهیم کرد. رهبر انقلاب و رئیس جمهور به حفظ عزت ملت ایران تاکید دارند که آن را ما حفظ خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه وزارت خارجه اهداف اقتصاد مقاومتی را با جدیت دنبال می‌کند، اظهار کرد: لازمه این کار احساس امنیت برای هر ایرانی به جهت حضور در کشور خودش است، جامعه ایرانی خارج از کشور باید این احساس را داشته باشد که هر وقت خواست به ایران بازگردد و هر زمان که خواستند سرمایه‌گذاری کند.

ظریف همچنین به برداشت 2 میلیارد دلار از اموال ایران با حکم دادگاهی از آمریکا گفت: ما اقدامات لازم را برای برخورد با دست‌اندازی به اموال ایران انجام داده‌ایم.

وی در واکنش به برخی اظهارات مبنی براینکه دولت باید به‌جای گشتن دنبال مقصر بلوکه شدن اموال ایران در امریکا، اجازه تکرار چنین اتفاقی را ندهد، ابراز کرد: امروز تحقیرها تمام شده و مربوط به دوران دیگری بوده اما همه ما به عنوان یک مجموعه منسجم در برابر یک گروه قانون‌شکن متجاوز قرار گرفته‌ایم که باید این هدف را دنبال کنیم.

وزیر امور خارجه افزود: ما قانون‌شکنی امریکاییها را به دنیا نشان خواهیم داد و این امکان را خواهیم داشت که با فراغت از حقوق ایران دفاع کنیم.

ظریف درباره نحوه نظارت بر اجرای برجام، در مجامع بین‌المللی گفت: زیرکمیسیونهای کمیته مشترک در حوزه رفع مشکلات در راستای اجرای برجام تشکیل شده و ما تقریبا هر روز این اقدامات را پیگیری می‌کنیم، لذا معتقدم که نگرانی در این زمینه وجود ندارد و ما تعهد طرف مقابل در برجام را تا مثقال آخر خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه ما مخالف لغو یک‌طرفه روادید برای شهروندان خارجی هستیم، تصریح کرد: ما در فرودگاههای ایران به شهروندان اکثر کشورها ویزای یک‌طرفه می‌دهیم و با هیچ کشوری یک‌طرفه لغو روادید نمی‌کنیم.  اگر کشوری حاضر نیست شهروندان بزرگ ایران بدون ویزا به کشورش بروند ما هم چنین اجازه‌ای نخواهیم داد. ما نمی‌توانیم بپذیریم که لغو روادید یک جانبه باشد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه چارچوبهای نظارت بر برجام در شورای امنیت وجود دارد که آن را پیگیری می‌کنیم، افزود: از مجلس می‌خواهیم که با تصویب کنوانسیونهای خارجی وزارت خارجه را در گسترش روابط دیپلماتیک همراهی کند.

کنگره درصدد ایجاد رخنه در مقررات برجام است/اقدام متقابل صورت گیرد

علی لاریجانی رئیس جلسه  پس از پاسخ ظریف  به سؤالات نمایندگان گفت: یکسری سؤالات در مورد مسائل منطقه مطرح شده که نیازمند جلسه اختصاصی است چون مسائل منطقه ما متنوع، داغ و حاد است و آقای ظریف هم روزه هستند و صدایشان هم گرفته؛ باید یک بار دیگر به مجلس بیایند تا در این خصوص صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای پیچیده، سخت و چندجانبه بود، افزود: آقای ظریف و همکارانشان زحمت کشیدند و من شاهد بودم چقدر تلاش می‌کنند تا از حقوق ملت ایران دفاع کنند که البته تلاششان در قسمت اعظم کار موفق بود.

رئیس مجلس با تاکید بر لزوم رصد با دقت موضع‌گیریهای خارجی تصریح کرد: برآیند صحبتهای ما دو نکته است؛ اول مجلس، دولت و شورای نظارت بر اجرای برجام باید با دقت جلوی زیاده‌خواهیهای آمریکا را بگیرد.

نماینده مردم قم در مجلس دهم افزود: کنگره آمریکا مرتب تلاش می‌کند در چارچوب مقررات برجام رخنه ایجاد کند که باید جلوی زیاده‌خواهیهای آمریکا گرفته شود.

لاریجانی گفت: شواهد نشان می‌دهد آنها دارند ترغیب می‌شوند فشارهایی را در سایر شئون علیه ایران ایجاد کنند.

وی  با اشاره به تصویب قانون «الزام دولت به اقدام متقابل» در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق این قانون اگر در سایر شئون توسط غرب فشاری ایجاد شود، باید اقداماتی متقابل از سوی ایران انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح دومین نکته گفت: برجام امروز به قانون تبدیل شده و هدف ما از تصویب آن، ایجاد فضای مناسب سرمایه‌گذاری و اقتصاد پویا بود که نیازمند دیپلماسی اقتصادی است.

لاریجانی تصریح کرد: شنیده‌ام آقای ظریف اصل کارشان را در دیپلماسی اقتصادی قرار داده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه فضای کشور برای ترغیب سرمایه‌گذاری باید آرام باشد، گفت: باید طرفهای خارجی و داخلی به سرمایه‌گذاری ترغیب شوند و فضای کسب و کار تسهیل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تلاش وزارت خارجه برای حل مشکل بانکهای بزرگ، افزود: سرمایه‌گذاریهای بزرگ از طریق بانکهای بزرگ انجام می‌شود به همین دلیل باید هر چه زودتر مشکلات آنها حل شود.

لاریجانی تصریح کرد: نیازمند اهتمام ملی برای استفاده از این فضا هستیم؛ امیدواریم اراده ملی در کشور برای بهترین استفاده از توافق هسته‌ای در جهت سرمایه‌گذاری شکل بگیرد.

3 هزار فرزند شهید کار ندارند/دولت برای کرمان هیچ کاری نکرده است

احمد حمزه‌ای نماینده مردم کهنوج در صحن علنی پارلمان با انتقاد از  افزایش نرخ بیکاری در کشور، گفت: 3000 فرزند شهید بیکار در کشور وجود دارد که  برای اشتغال آنها باید برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

حمزه‌ای با اشاره به توسعه نامتوازن در کشور  از عدم فعالیتهای عمرانی دولت در کرمان انتقاد کرد و گفت: دولت تقریبا هیچ فعالیتی در کرمان انجام نداده است.

وی افزود: در کرمان فقط یک معدن «تیتانیوم» وجود دارد که بیش از25  سال از عمر آن می‌گذرد اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است و  همچنین دو پروژه آبرسانی که قرار بود بهره‌برداری شود ولی همچنان نیمه‌تمام است.

کشور در رکود به سر می‌برد/مناسبات اقتصادی دچار تنزل شده است

لزوم تشکیل کمیته‌ای برای انتقال پایتخت

مصطفی کواکبیان در تذکر شفاهی، گفت: تهران مشکلاتی همچون حاشیه‌نشینی، آلودگی هوا، تخریب محیط زیست، ترافیک، کارتن‌خوابها، کودکان کار و آلودگی صوتی دارد که باید برای رسیدگی به این وضعیت اقداماتی انجام شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی، بحث انتقال پایتخت سیاسی مطرح شد که برای رسیدن به این مهم باید سدها را از میان برداشت؛ لذا استانداری تهران باید با همکاری دستگاه‌ها کمیته‌ای را برای انتقال پایتخت سیاسی، اداری و تجاری تهران در نظر گیرد.

تصویب اولین مصوبه مجلس دهم

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز یک فوریت طرح نسخ برخی قوانین در حوزه مالیات را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.وکلای ملت با 137 رأی موافق، 72 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از 253 نماینده حاضر در صحن علنی، یک فوریت این طرح را مصوب کردند.

بر این اساس نمایندگان در کمیسیون تخصصی به بررسی قوانین مزاحم مالیاتی می‌پردازند تا برخی قوانین را حذف کنند.

گفتنی است این اولین مصوبه مجلس دهم بود و نمایندگان با نحوه رأی دادن و اعلام نظر موافق یا مخالف‌شان خیلی آشنایی نداشتند، به همین دلیل مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس که در غیاب علی لاریجانی اداره صحن علنی را بر عهده داشت، خطاب به وکلای ملت گفت: اگر نظرتان نسبت به یک فوریت این طرح مثبت است دکمه موافق و اگر منفی است دکمه مخالف را فشار دهید، اگر هم نظری ندارید دکمه ممتنع را فشار دهید.

بررسی طرح نسخ برخی قوانین در حوزه ورزش به صورت عادی

نمایندگان در نشست علنی امروز، با 114 رأی موافق، 103 رأی مخالف و 15 رأی ممتنع از 260 نماینده حاضر در جلسه، یک فوریت طرح نسخ برخی قوانین ورزش و اصلاح و دائمی کردن برخی دیگر را به تصویب نرساندند و با آن مخالفت کردند.

 در جریان بررسی یک فوریت طرح نسخ برخی قوانین ورزش بر اصلاح و دائمی کردن برخی دیگر، نادر قاضی‌پور به عنوان مخالف یک فوریت این طرح گفت: در فدراسیون فوتبال میلیاردها تومان جابه‌جا  و حیف و میل می‌شود لذا اجازه ندهید یک فوریت این طرح رأی بیاورد و باید برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی ارجاع شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بررسی فوریت به معنای تعجیل در بررسی است، افزود: باید نظرات کارشناسی سازمان ها و نهادهای مرتبط دریافت شود و براساس کار کارشناسی طرح‌ها بررسی شود. این طرح هیچ فوریتی نداشته و فوریت باید در مسائل اشتغال، بیکاری و رکود در نظر گرفته شود.

 سید حسین نقوی حسینی به عنوان موافق یک فوریت طرح نسخ برخی قوانین ورزش بر اصلاح و دائمی کردن برخی دیگر گفت: مجلس دهم در ابتدای کار باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارد، یکی از گام‌ها در حوزه قانونگذاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی اصلاح قوانین است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید قوانین منسوخ را نسخ کرد، قوانین منسوخ فساد آور بوده و سبب ایجاد مشکلات در جامعه می‌شود.

مخالفت مجلس با یک فوریت طرح اعلام نسخ برخی از قوانین و مصوبات مجلس از سال 1310 تا 1328

نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان بررسی یک فوریت طرح اعلام نسخ برخی از قوانین و مصوبات مجلس از سال 1310 تا 1328 ، با یک فوریت آن مخالفت کردند.

گفتنی است نمایندگان با 130 رأی موافق، 89 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از مجموع 261 نماینده حاضر در مجلس با بررسی یک فوریتی این طرح مخالفت کردند؛ لذا این طرح به صورت عادی در دستور کار قرار می‌گیرد.

جهانبخش محبی‌نیا در مخالفت با یک فوریت این طرح گفت: فوریت برای آن است که نیاز جامعه را به سرعت بررسی کرده و درصدد رفع آن برآییم. این در حالی است که امروزه مسائل بزرگی مانند بیکاری و اشتغال وجود دارد که نیاز به فوریت دارد.

احمد سالک در موافقت با فوریت طرح مذکور گفت: ما هم قائل هستیم که باید معیشت اقتصاد مقاومتی در اولویت باشد، اما در مورد این قوانین مشکلاتی در اجرا برای ادارات به وجود آمده که باید هر چه سریع‌تر پالایش شود.

دولت از حقوق نجومی مدیران بکاهد تا بتواند پاداش فرهنگیان را پرداخت کند/ تعطیلی زنجیره‌‌ای کارخانه‌های تولیدی

سید حسین نقوی حسینی  در تذکر شفاهی خود به رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش گفت: پاداش پایان خدمت فرهنگیان با این مشکلات سخت معیشتی، پرداخت نمی‌شود و برخی فرهنگیان حدود یک سال تا 9 ماه بازنشسته شده‌اند اما پاداش آنها پرداخت نشده است. دولت کمی از حقوق نجومی مدیران کم کند تا پاداش فرهنگیان پرداخت شود.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعطیلی کارخانه‌های ارج و قند ورامین و همچنین اخراج شدن 400 کارگر کارخانه کاله افزود: سلسله تعطیلی زنجیره‌‌ای کارخانه‌ها در جریان است و بارها در خصوص کارخانه قند ورامین از تریبون مجلس تذکر داده شد اما هیچ‌کس از دولت تماس نگرفت که موضوع چیست و چرا این کارخانه تعطیل شده است.

نقوی حسینی تصریح کرد: انتظار این بود که وزیر صنعت موضوع تعطیلی کارخانه را از نماینده پیگیری کند اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت : اراده‌ای برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی وجود ندارد و بسیاری از کارگران شغل خود را از دست داده‌اند.

پزشکیان در پاسخ به تذکر شفاهی نقوی حسینی گفت: روال این است که تذکرات از صحن علنی مجلس داده شود و مسئولان اجرایی این تذکرات را بشنوند اما گاها این تذکرات شنیده نمی‌شود؛ لذا در هیئت رئیسه تلاش خواهد شد که تذکرات نمایندگان به مسئولان اجرایی پیگیری ‌شود و نتایج نیز خدمت نمایندگان اعلام ‌شود.

هفتمین جلسه علنی مجلس پایان یافت/جلسه بعدی فردا صبح

مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس پیش از به صدا در آوردن زنگ پایان جلسه علنی امروز در ساعت 13  اعلام کرد که جلسه بعدی مجلس فردا دوشنبه (24 خرداد) و با ادامه دستور کار جلسات برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.