یک روزنامه سوئیسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را ضعفی آشکار برای این اتحادیه دانسته و از وحشت بروکسل درباره شکل گیری دومینوی خروج در این اتحادیه بعد از خداحافظی لندن از اروپا خبر داد.

خداحافظی انگلیس ضعف آشکاری برای اروپاست/ وحشت بروکسل از شکل گیری دومینوی خروج

به گزارش قدس آنلاین به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه سوئیسی "نویه زوریخه سایتونگ" در مطلبی به مسئله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و عواقب آن برای بروکسل پرداخته و نوشت: اتحادیه اروپا به کار کردن در دوران بحران عادت کرده است. با این حال بروکسل با نگرانی و استرس زیادی به مسئله همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که در 23 ژوئن( سوم تیر) برگزار می شود می نگرد.
یک دیپلمات اتحادیه اروپا اخیرا در اظهار نظری گفته است: بحران بدهی ها را با وام های جدید می توان پوشش داد، بحران پناهندگان نیز قابل حل است اگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا روی پذیرش منظم و تقسیم پناهندگان توافق کنند. اما رای انگلیسی ها به خروج از اتحادیه اروپا می تواند یک بحران موجودیت بی سابقه ایجاد کند که برای غلبه بر آن اتحادیه اروپا هیچ نوشدارویی ندارد. مسائل برجسته زیادی اعم از جزئیات مذاکرات خروج با لندن، آینده اسکاتلندی های دوست با اتحادیه اروپا تا به وجود آمدن شتاب در نیروهای گریز از مرکز در اتحادیه اروپا وجود دارد.
از این رو اتحادیه اروپا می خواهد از خروج انگلیس که آن را وارد چالش سختی می کند جلوگیری کند. از یک طرف دولت انگلیس درخواست کرده است که هیچ حرفی زده نشده و اقدامی انجام نشود که در مبارزات انتخاباتی بتواند موجی ایجاد کند. بر این اساس در مقر اتحادیه اروپا درباره مسائل و عواقب خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سکوت حکمفرما است. از طرف دیگر اتحادیه اروپا نمی خواهد این تصور را ایجاد کند که خروج انگلیس بدون عواقب است و این مسئله باید برای انگلیسی ها کم و بیش تفهیم شود.

به این ترتیب صدر اعظم آلمان اخیرا به انگلیسی ها درباره عواقب خروج از اتحادیه اروپا هشدار داده است. رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم در اظهار نظری تاکید کرده است که انگلیسی ها بعد از رای به خروج در مذاکرات درباره دسترسی بیشتر به بازار واحد اروپا نمی توانند انتظار تقدم و اولویت را داشته باشند. فراریان دیگر با آغوش باز پذیرفته نمی شوند. حمایت کنندگان از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا امیدوارند که کمیسیون و کشورهای عضو این اتحادیه در مذاکرات خروج بیشتر هزینه های اقتصادی این مسئله را مد نظر قرار دهند. نویسنده در بخش دیگری از این مطلب از ترس و نگرانی بروکسل دربره تاثیرات دومینویی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نوشته و تصریح کرد: بنابراین اینکه همه پرسی خروج یک تاثیر دومینویی ایجاد کرده و به زنجیره ای از تهدیدها برای خروج و برگزاری همه پرسی در سراسر اتحادیه اروپا بیانجامد در بروکسل به عنوان بزرگترین خطر مطرح است. کشورهای هلند، دانمارک یا فنلاند از جمله کشورهایی هستند که در آن مشکوکان و مخالفان با اتحادیه اروپا می توانند برگزاری چنین همه پرسی را رقم بزنند. در فرانسه نیز جبهه ملی با ریاست "مارین لپن" می تواند چنین درخواستی را ارائه دهد. در پشت صحنه درباره واکنش ها به تصمیم انگلیس در همه پرسی خروج پرداخته می شود. به منظور محدود کردن آشفتگی های سیاسی و اقتصادی پس از این همه پرسی ، ارتباطات در روزهای بعد از همه پرسی و اجلاس سران اتحادیه اروپا در اواخر ژوئن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گزارش های رسانه ای نشان می دهد که در میان شرکای اتحادیه اروپا دو مکتب فکری وجود دارد. مثلا کشور هلند این نظر را دارد که اتحادیه اروپا باید در واکنش به رای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا  به  رعایت جانب احتیاط در سیاست یکپارچه سازی در این باره تن دهد. این در حالی است که برلین، رم و پاریس به نظر می رسد حمله را بهترین دفاع می بینند برای اینکه نشان دهند اتحادیه اروپا بعد از یک خروج در پایان راه نیست. البته وزیر دارایی آلمان اخیرا درباره تعمیق اتحادیه اروپا به عنوان واکنشی به خروج انگلیس از این اتحادیه هشدار داده و در عین حال طرح ها و ابتکاراتی برای یک هماهنگی بیشتر در زمینه اتحادیه ارزی یا مبارزه با ترور و در سیاست دفاعی و امنیتی را قابل تصور دانست.

بحث های اصلاحی نیز در صورت ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا ایجاد می شود. در این صورت توافقی که اتحادیه اروپا با دوت انگلیس در این باره منعقد کرده است به اجرا در خواهد آمد. البته دامنه این اصلاحات محدود است اما می تواند جرقه ای برای تغییرات میان مدت در قوانین اولیه را ایجاد کند. برخی کارشناسان بر این عقیده اند که اتحادیه اروپا بدون انگلیس البته بهتر می تواند برای آینده تجهیز شود. یکی از خبرنگاران با سابقه لیبراسیون در این باره اظهار داشته است که لندن در صورت باقی ماندن در اتحادیه اروپا امتیازات زیادی درخواست کرده و از هماهنگی سیاسی عمیق تر در این اتحادیه جلوگیری می کند. این روزنامه سوئیسی در بخش دیگری از این مطلب نوشت: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از نظر سیاست خارجی، این اتحادیه را ضعیف می کند. در کنار پاریس در اتحادیه اروپا تنها لندن است که می تواند و تمایل دارد نیروهای قابل توجهی را برای ماموریت های خارجی در دسترس قرار دهد. انگلیس همراه با فرانسه و آلمان وزنه های سنگین سیاست خارجی در اتحادیه اروپا بوده ، یک قدرت دارنده حق وتو در شورای امنیت و ضامن شراکت با آمریکا است.
خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پایان این اتحادیه نیست، اما احتمالا در اروپا یک روند پایدار عدم همانگی را ایجاد می کند. در دوران جهانی سازی که از آمریکا گرفته تا روسیه و آسیا در آن قرار دارند خروج انگلیس ضعف آشکاری برای اتحادیه اروپا معنی می دهد و چنین نتیجه ای یک سیگنال دیگر بیگانگی بین ملت و بروکسل خواهد بود. در این صورت برای اینکه کشتی اتحادیه اروپا را در آّبهای آرام هدایت کنیم باید 27 عضو باقی مانده این اتحادیه وحدت و عزم و اراده از خود نشان دهند. اما این مسئله جای سوال دارد که آیا آن ها بعد از بحران یورو و بحران پناهندگان اراده و قدرت این کار را دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.