قدس آنلاین/ طیبه مروت : هشتمین جلسه علنی مجلس دهم روز گذشته به ریاست علی لاریجانی و با حضور دو وزیر دولت یازدهم در بهارستان برگزار شد.

  آقای آخوندی!  جایگزین مسکن مهر به کجا رسید؟

 آمارهای «آخوندی» از توسعه ناوگان حمل و نقل
وزیر راه و شهر سازی که میهمان بهارستان بود، گزارشی از وزارتخانه متبوع خود ارایه و بزرگ‌ترین سیاست حمل و نقل دولت را قرار دادن مجدد ایران در کانون شبکه ارتباطی و دالان‌های بین‌المللی عنوان کرد.
عباس آخوندی گفت: نوسازی و به روز رسانی ناوگان حمل و نقل زمینه ساز تحقق این مهم است.
وی افزود: باید به دنیا اطمینان دهیم عبور از ایران امنیت بالایی دارد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نوسازی سامانه ناوبری ایران دومین سیاست ماست، اظهارداشت: در حال حاضر پروازهای ورودی دو برابرشده است.
آخوندی به تأثیر مذاکرات هسته ای در نوسازی ناوگان هوایی کشور اشاره کرد و ادامه داد: ناوگان هوایی ایران برای کسب رقابت‌پذیری در منطقه به 400 فروند هواپیمای میان‌برد و دوربرد و 100 فروند هواپیمای کوتاه‌برد نیاز دارد، رقبا و منتقدان ما این موضوع را آرزو می‌دانستند و می‌گفتند تأمین این همه منابع ناممکن به نظر می‌‌رسد، ولی ما توانستیم به موفقیت دست پیدا کنیم. این موضوع به مفهوم استفاده از موقعیت ایران در سطح بازارهای بین‌المللی و به نفع ایران است.
وی با بیان اینکه ما دست تمام واسطه‌ها و دلال‌ها را از این معاملات قطع کردیم، گفت: اگر بخواهید بدانید درباره چه رقم دلالی صحبت می‌کنم باید بگویم آخرین توافقی که پیش از من برای خرید 6 فروند هواپیمای A320 انجام شد با رقم بین 5 تا 7 میلیون دلار متفاوت بود، بنابراین ما می‌دانیم چه می‌کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سالانه بین 3 تا 4 میلیارد دلار هزینه خرید بلیت‌های ایرانی از شرکت‌های خارجی است،‌ گفت: ما 400 میلیون دلار از صندوق توسعه برای چابهار تأمین اعتبار کردیم، بیش از 100 میلیون یورو برای تجهیز فاز دو بندر شهید رجایی هزینه کردیم، ما نیاز داریم تمام خطوطی که در بخش ریلی به کلانشهرها منتقل می‌شود را یا دو خطه، یا سه خطه یا 4 خطه کنیم، هم‌اکنون پروژه‌های بزرگی در بخش راه‌آهن در دست اقدام است.
آخوندی با اشاره به آلودگی هوای شهر تهران، گفت: روزانه 450 هزار خودرو وارد تهران شده و از تهران خارج می‌شود، بنابراین برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران باید راه‌آهن حومه‌ای را راه‌اندازی کنیم. در سال 93 فقط 5 هزار کیلومتر روکش جدید جاده داشتیم، این رقم در سال 94 به6 هزار کیلومتر افزایش یافت.

 خبر بد وزیر از مشهد
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آزادراه تهران- شمال گفت: امیدواریم بهار سال 96 قطعه اول این آزادراه به طول 32 کیلومتر به بهره‌برداری برسد، در حوزه شهرسازی بزرگ‌ترین مشکل، شهر‌فروشی در کشور است، یک عده سوداگر پیش از این می توانستند در هر لحظه و در هر جا ساختمان‌سازی کنند، در مشهد مقدس 300 پروانه غیرقانونی برای ساخت و ساز اطراف حرم امام رضا(ع) صادر شده است، در حالی که ما در شهرسازی نیازمند انضباط شهری هستیم، نتیجه شهرفروشی این است که در تهران هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده، اما دو هفته هوای سالم در طول سال در تهران نداریم، این چه سرمایه‌گذاری است؟

 مسکن مهر، تأثیری در «بدمسکن»‌ها ایجاد نکرد
وزیر راه و شهرسازی به موضوع مسکن مهر نیز اشاره کرد و گفت: طرح فاجعه‌آمیز مسکن مهر که بیش از 100 هزار میلیارد تومان برای آن هزینه شد، تأثیری در 19 میلیون بد مسکن ایجاد نکرده است، با وجود این حجم سرمایه‌گذاری، ما با 19 میلیون بد مسکن مواجه هستیم، بدین معنا که این افراد در حاشیه شهرها یا مکان‌های نامناسب زندگی می‌کنند. البته ما پیش از این هم به خریداران مسکن مهر گفته‌ایم که نسبت به آنان متعهدیم و به تعهداتمان عمل می‌کنیم.
آخوندی با بیان اینکه 49 هزار واحد از پروژه مسکن مهر در مکان‌هایی ساخته شده که دارای مشکلات حقوقی در دادگاه‌ها هستند، تصریح کرد: 117 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی است.
پس از گزارش عباس آخوندی، نماینده مردم کاشان در مجلس خطاب به وی گفت: شما درباره تعهدات مسکن مهر خود را پاسخگو اعلام کردید، اما نبود خدمات عمومی، دینی، نبود فضای سبز، اماکن بهداشتی، آموزشی و تفریحی مسکن مهر را به اقامتگاه‌هایی با مطلوبیت اندکی برای زندگی تبدیل کرده است.
سیدجواد ساداتی‌نژاد اظهارداشت: آقای وزیر! بفرمایید طرح جایگزین شما با عنوان «مسکن اجتماعی» به کجا رسیده است؟ جوان ما پس از اشتغال و ازدواج مهم‌ترین دغدغه‌اش مسکن است. در این باره چه کار انجام داده‌اید؟

 انتقاد نماینده آباده
از شرکت داری آخوندی
نماینده مردم آباده در مجلس هم پس از گزارش آخوندی با اشاره به اینکه درآمد 300 میلیارد تومانی سال گذشته از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) 20 میلیارد تومان اثر داشته است، گفت: جناب عالی و معاونان شما همه در هیأت ‌مدیره شرکت‌ها، شرکت‌داری می‌کنید و شما یک مدیر سرمایه‌گذاری منصوب کرده‌اید که اکنون عضو کمیسیون مناقصات است و بیرون شرکت دارد.
رحیم زارع افزود: شرکت توسعه و زیرساخت شما بیش از سه ماه نباید پاداش می‌داده است، در حالی‌که 6 ماه پاداش داده است.
وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شما 11 مشاور دارید که بیشترشان بازنشسته هستند، این‌ها را کنار بگذارید، این‌ها همه بیرون شرکت دارند.
اما زارع تنها نماینده ای نبود که به تخلفات وزارت راه ایراد گرفت. انصاری نماینده داراب نیز با اشاره به اینکه اختصاص منابع بیشتر بر اساس لابی و قدرت و مذاکرات افراد صورت می‌گیرد، خطاب به آخوندی گفت: برخی پروژه‌ها در جاده‌های حادثه‌خیز همچون جاده داراب ـ زرین‌شهر که از مجلس هشتم اعتبار به آن اختصاص یافته است، درحد 20 درصد پیشرفت داشته است.
نماینده مردم مرند در مجلس نیز با انتقاد از انتقادهای پیاپی وزیر خطاب به آخوندی گفت: سخنان امروز شما مرا به یاد سه سال پیش و به یاد رأی اعتماد انداخت.
حسن‌نژاد افزود: شما اکنون سه سال است وزیر هستید و حق انتقاد از مشکلات را ندارید و باید در خصوص مشکلات بخش راه و مسکن پاسخگو باشید.
وی با اشاره به پایان نیافتن پروژه خط آهن تبریز - بازرگان و توقف خط آهن تبریز - جلفا به علت درگیری‌های قره‌باغ اظهارداشت: در عمل ایران از مسیر حمل و نقل ریلی دنیا خارج شده است. در بخش حمل و نقل هوایی هم در فرودگاه امام(ره) اتفاق خاصی نیفتاده است.

 پیش بینی حجتی
 از خودکفایی در تولید گندم
وزیر جهادکشاورزی وزیر دیگری بود که در صحن حاضر شد و به ارایه گزارش پرداخت. محمود حجتی با انتقاد از سیاست‌های تجاری در حوزه محصولات کشاورزی گفت: باید در رابطه با سیاست‌های بازرگانی روشی دنبال شود که به تولید محصولات کشاورزی ضربه نزند.
وی در ادامه به خرید تضمینی گندم اشاره کرد و افزود: در سال ۹۴، هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد و در سال ۹۵ پیش‌بینی می‌کنیم ۱۰ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کنیم که نیازمند نقدینگی ۱۳ هزار میلیارد تومانی است؛ با این خرید یک بار دیگر کشور به مرحله خودکفایی می‌رسد.

 برنجکاران نگران نباشند
وی درباره تولید برنج نیز تصریح کرد: در مورد برنج معتقدیم فقط باید در گیلان و مازندران کشت شود و در مناطق دیگر کشت برنج به دلیل کاهش منابع آبی، مقرون به صرفه نیست.  
وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای برنج سیاست‌های بازرگانی خوبی وضع شد، تعرفه واردات برنج ۴۰ درصد است و محدودیت زمان در خصوص واردات وجود دارد.
وی تصریح کرد: نگرانی برای تولیدکنندگان درباره واردات برنج وجود ندارد.

ماجراهای2 سیب!
وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با محصول سیب‌زمینی کشاورزان اظهارداشت: این محصول سال گذشته 700 هزار تن صادر شد. البته صادر کردن سیب‌زمینی خام به مصلحت کشور نیست، بلکه باید فرآوری و صادر شود و ما در حال برنامه‌ریزی برای این موضوع هستیم.
حجتی درخصوص سیب درختی هم یادآور شد: مصرف سیب درختی ما سالانه 2 میلیون تن است. سال گذشته ما 3 میلیون و 400 هزار تن تولید سیب درختی داشتیم که روی دست تولیدکنندگان مانده بود و نتوانستیم یارانه صادراتی تولیدکنندگان را تأمین کنیم، بنابراین یک روش تجاری را طراحی کرده و به کار گرفتیم و سیب درختی که در سردخانه‌ها مانده بود در فروردین و اردیبهشت ماه خارج شد و دلیل آن این بود که ما واردات موز را با صادرات سیب با یک تعرفه ترجیحی گره زدیم، یعنی واردات موز را دو تعرفه‌ای کردیم و این موجب شد تحریکی در صادرات سیب انجام شود.

 درخواست لاریجانی برای حمایت از بخش کشاورزی
رئیس مجلس پس از سخنان حجتی گفت: باید بخش کشاورزی در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد حمایت قرار گیرد.
علی لاریجانی افزود: آقای حجتی انصافاً در مدتی که بر سر کار آمده اند در راستای خودکفایی محصولات کشاورزی گام‌های خوبی برداشته اند و گزارشی که درباره تولید گندم و برنج ارایه شد، گزارش خوبی بود.
وی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه باید با کمک وزارت جهاد کشاورزی گام‌های مهم‌تری در راستای استفاده بهینه از آب و تغییر نوع کشت برداشته شود.

 قیمت گوشت
پس از گزارش حجتی نماینده مردم مرودشت در مجلس خطاب به وزیر گفت: امروز قیمت یک کیلو دام هشت هزار تومان است، اما گوشت کیلویی 30 تا 40 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می رسد.
محمدمهدی برومندی افزود: عمده سود را در این زمینه دلالان برده و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان زیان می‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بنده خدا IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    آقا رو ببین دولت تمام شده و تازه بفکر نوسازی افتاده است - این آقا با کلی گویی بیشتر خودش رو سر کار گذاشته و فکر می کنه مردم نمی فهمند که هنوز نتونسته وزارت خانه خودش رو جمع و جور کنه تا چه برسه به وضعیت راه ههای کشور - واقعا کسی هست باین آقا بگه از اول وزارت چه کاری کردی ظاهرا تمام طرحها از دولت قبل برات مونده - از همون اول مسکن مهر را می کوبه بدون اینکه جانشینی داشته باشه حتی از اسم مسکن مهر ناراحته و می خواست اون رو به مسکن امید تغییر بده - از قدیم گفتند تو بدم بمیرو بدم