قدس آنلاین/ آرش‏ خلیل‏ خانه : حادثه تروریستی اخیر در اورلاندو و آشکارشدن این واقعیت که داعش یا هریک از گروه‌های تروریستی‌که امروز در غرب آسیا پرورش داده شده‌اند، مثل اسلاف خود چون القاعده می‌توانند به‎راحتی در قلب آمریکا دست به هر عملیاتی بزنند، یک‌بار دیگر مردم این کشور را شوکه کرده است.

 تروریســم  بومی  درآمریکا

 تروریست‌های متولد غرب
این یک واقعیت آشکار است که گروه‌های تروریستی هیچ نیازی به اعزام تروریست به آمریکا ندارند، همان‌طورکه حوادث اخیر در فرانسه و بلژیک نیز همین موضوع را در مورد کشورهای اروپایی به اثبات رساند. این گروه‌ها ایدئولوژی و تفکرات خود را به‌راحتی تا مرکز جهان غرب گسترش داده‌اند. همه عوامل رخدادهای تروریستی یادشده، تبعه همین کشورهای غربی بوده‌اند که در فرهنگ اروپایی یا آمریکایی بزرگ شده یا سال‌ها در این کشورها زندگی کرده بودند. هسته و کانون بیشتر گروه‌های افراطی مرتبط با این حملات هم در خود این کشورها بوده و فرمان هیچ‌کدام از این عملیات‌های تروریستی مثلاً از سوریه، عراق یا افغانستان صادر نشده بود.
نگاهی به سلسله حوادث تروریستی این سال‌ها این تحلیل «سی‌ان‌ان» را تأیید می‌کند. برادران «تسارنایف» که انفجار در مسابقه ماراتن بوستون را در سال 2013 مرتکب شدند، «نضال مالک‌حسن» سرگرد آمریکایی که چهارسال پیش از آن، 13 نفر را در پایگاه نظامی «فورت هود» واقع در تگزاس کشت، «رضوان فاروق» و «تاشفین مالک» زوج پاکستانی‌الاصل که با حمله به یک مرکز خدمات اجتماعی در سن‌برناردینو 14 نفر را با گلوله کشتند و حالا «عمر متین» افغانی‌الاصل و بزرگ‌شده آمریکا که عامل حمله به کلوپی در اورلاندو بود، همه اتباع و شهروند آمریکایی بودند.

 ناتوانی دستگاه امنیتی آمریکا
از بداقبالی دولتمردان آمریکایی اینکه آخرین مورد این حوادث تروریستی یعنی ماجرای اورلاندو درست زمانی صورت گرفت که رئیس سازمان سیا برای جلب‌نظر سعودی‌ها در آستانه سفر پسر پادشاه عربستان به آمریکا، دست به تطهیر سران این کشور متحجر و منشأ تبلیغ و گسترش تفکرات سلفی و تکفیری، از حادثه 11 سپتامبر زد و اعلام کرد بازبینی در اسناد تحقیقات سنا هیچ ردی از ارتباط این کشور را با 11 سپتامبر نشان ‌نمی‌دهد؛ ادعایی‌که آنقدرگوشه‌اش باز است و بوی معامله می‌دهد که کسی آن را نه در آمریکا باور می‌کند و نه در هیچ نقطه دیگر از جهان.
رشد تهدیدهای تروریستی داخلی در این شرایط به مشکلی بغرنج برای نیروهای امنیتی آمریکا تبدیل شده؛ چراکه به‌گفته «سی‌ان‌ان»، آن‌ها به‌طور انفرادی عمل می‌کنند و هیچ‌گونه ارتباط ایمیلی و یا تلفنی با سازمان‌های تروریستی خارجی ندارند تا سازمان‌های اطلاعاتی درنهایت قادر به رهگیری آن‌ها شوند، و در عمل همه عملیات‌های آن‌ها موفقیت‌آمیز بوده است.
و این واقعیتی است که امروز وحشت و ترسی گسترده را در جامعه آمریکا به‌وجود آورده؛ زیرا دیگر همه می‌دانند که بزرگ‌ترین قدرت نظامی جهان که در همه دنیا با مخالفانش می‌جنگد و داعیه مبارزه با تروریسم را دارد، خودش هیچ سپر دفاعی در مقابل آن‌ها ندارد.
 یک کارشناس مسایل بین‌الملل درباره این بحران جدید در غرب و به‌ویژه جامعه آمریکا با بیان اینکه لیبرالیسم و ولنگاری موجود در جامعه غربی و خاصه آمریکا به همان اندازه که می‌تواند حقوق جامعه را تأمین کند، مستعد ایجاد ناامنی و هرج‌ومرج است می‌گوید: این سبب شده تا برخلاف ادعای آن‌ها، جامعه آمریکا جامعه‌ای ناامن باشد. دکتر بخشایش اردستانی با بیان اینکه امروز قرار نیست کشوری یا گروهی به کشور دیگر تروریست صادر کند می‌افزاید: این سیاست‌های آمریکا و کشورهای غربی است که تروریست پروری می‌کنند و اتباع این کشورها یا کشورهای دیگر را به گروه‌های افراطی و مخالف غرب گرایش می‌دهند.

 نژادپرستی  تروریست می‌پرورد
 به‌گفته وی سیاست‌های آمریکا در حمایت از دیکتاتورها، اسلام‌هراسی، برخوردهای دوگانه با مسایل، ایجاد جنگ‌ها برای حفظ منافع خود و پایمال‌کردن حقوق دیگر ملت‌هاست که باعث یأس و شکل‌گیری تفکرات افراطی و تروریستی‌ می‌شود و البته خیلی از این گروه‌ها هم برای استفاده ابزاری توسط همین کشورها به‌وجود می‌آیند، اما پس از مدتی که تاریخ مصرفشان مثل داعش و القاعده تمام می‌شود، روی دست آن‌ها می‌مانند و به معضلی امنیتی برای غربی‌ها بدل می‌شوند که نمی‌توانند از آن مصون بمانند و درکنار این استانداردهای دوگانه آن‌ها در مورد تروریسم و تقسیم‌بندی کشورها در این دسته‌بندی برمبنای تعریف و منافع خودشان، به این موضوع دامن می‌زنند.
بخشایش اردستانی با تأکید بر اینکه تفکرات نژادپرستانه و تحقیر ملت‌ها در فرهنگ و جامعه غرب و آمریکا هنوز وجود دارد و این مسأله اقلیت‌ها را به واکنش و افراط‌گرایی سوق می‌دهد، می‌گوید: وقتی شخصی چون ترامپ با شعار بیرون‌کردن مهاجران و مسلمانان و لاتین‌تبارها اقبال گسترده‌ای در میان آمریکایی‌ها پیدا می‌کند، طبیعی است که این نژادپرستی با پاسخ‌هایی هم روبه‌رو شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.