فقدان مدیریت و ضعف در اداره بنگاه های تولیدی یکی از علل اصلی تعطیلی اکثر واحدهای صنعتی در کشور است. اگر بانک ها توان اداره یک کارخانه را ندارند، به جای اینکه آن را به ورشکسته کردن و تعطیلی بکشنانند، بهتر است، آن را به بخش خصوصی و افرادی که توانایی فنی و مالی آن را دارند واگذار کنند.

ای کاش بانک ملی «ارج» را با آبروریزی تعطیل نمی کرد

کارخانه «ارج» از جمله برندهای تماما ایرانی بود که نزدیک به هشتاد سال در صنعت لوازم خانگی ایران به تولید پرداخت. تصاویر و شواهد حاکی از تعطیلی کارخانه و اصرار مدیرعامل این شرکت بر توقف تولید به دلیل «اورهال» نمودن خط تولید است. اما موضوع فقط به تعطیلی یک کارخانه هرچند مهم مختومه نمی شود.
به گزارش قدس آنلاین به نقل از اعتدال، مهمترین موضوع نهفته در این مساله، بزرگترین بانک کشور نتوانسته در مدت بیش از یک دهه سیستم این کارخانه را به گونه ای تعبیه کند که حداقل با آبروریزی این کارخانه از گروه توسعه ملی جدا نشود. لذا از آنجا که موضوع تعطیلی «ارج»صرفا از زوایای مختلف باید مورد بررسی قرار گیرد تا از تکرار و تداوم رویه های ناصواب جلوگیری شود، سایت اعتدال، تصمیم دارد در سلسله مباحثی به کنکاو چرایی این موضوع بپردازد.
محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تعطیلی این بخش از تولید ملی در سال اقتصاد مقاومتی، به خبرنگار اعتدال، گفت: متاسفانه باید گفت که قالب صنایع حال و روز خوبی ندارند و رکود به شکل آزار دهنده ای همه آنها را تحت تاثیر قرار داده است. کارخانه هایی که مشابه کارخانه ارج هستند نیاز به بهسازی و بازسازی دارند و در صورتی که متولی های فعلی آنها توان اداره آن را نداشته باشند باید ان را در ردیف واگذاری ها قرار دهند.
ای کاش بانک ملی «ارج» را با آبروریزی تعطیل نمی کردفرهنگی با بیان اینکه فقدان مدیریت و ضعف در اداره بنگاه های تولیدی یکی از علل اصلی تعطیلی اکثر واحدهای صنعتی در کشور است، گفت: اگر بانک ها توان اداره یک کارخانه را ندارند، به جای اینکه آن را به ورشکسته کردن و تعطیلی بکشنانند، بهتر است آن را به بخش خصوصی و افرادی که توانایی فنی و مالی آن را دارند واگذار کنند.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: یکی از آفت‌های اقتصاد ایران، ورود بانک ها به حیطه های غیر تخصصی است و طبق فرمایش مقام معظم رهبری بانک ها از بنگاه داری باید حذر نمایند. عدم توجه به این توصیه عملا می بینیم سبب شده است تا کارخانه های تولیدی که در اختیار بانک ها هستند، یکی پس از دیگری ورشکسته شوند و برای دولت حاشیه ها ساخته شود.
این عضو هیئت رئیسه مجلس نهم در ادامه اظهار داشت: حداقل انتظارات این بود که یک بانک دولتی مثل بانک ملی که از توان مالی و پشتوانه پولی برخوردار است نگذارد تعطیلی کارخانه ارج با آبروزی در داخل و خارج همراه شود و باعث ناراحتی میلیون ها مردمی شود که با برند «ارج» سالها خو کرده بودند.
البته بانک ملی و زیر گروه قدرتمند آن «گروه توسعه ملی» با هزاران میلیارد پول و پرداخت ماهانه میلیاردها تومان حقوق به مدیران مربوطه، عملا با شرکت های کوچک و متوسط رقیب نتوانسته رقابت کند. امری که بیش از کمبود منابع مالی یا سایر موارد مادی، به مشکل ضعف نیروی انسانی و نداشتن برنامه ریزی اقتصادی برای بنگاه های دولتی برمی‌گردد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.