گروه «جامعه» قدس آنلاین/ رضایی- حسینی راد: اتوبوس که به دره مرگ افتاد، خبرش مثل همه خبرهای دیگری که در این سال‌ها شنیده‌ایم، منتشر شد؛ باز هم خبر کشته و مجروح شدن تعدادی از هموطنان و آه و افسوسی که از نهاد مردم برخاست. اما خیلی زود معلوم شد، سرنشینان اتوبوس مرگ، این بار سربازان مظلومی بودند که برای رسیدن به خانه با هزار امید و اشتیاق سوار اتوبوسی شده بودند که راننده بی‌وجدانش برای اینکه زودتر به پول حرام برسد، فشار بیشتری بر پدال گاز و اتوبوس سنگین از کالا و انسانِ قاچاق، وارد می‌آورد.

سربازها قربانیان اتوبوس بی‌مسؤولیتی!

اتوبوس سنگین، پیچ و خم جاده و سرعت زیاد را تاب نیاورد و راننده 70 ساله و شاگردش، برای نجات جان خودشان از اتوبوس بیرون پریدند. اتوبوس با همه 45 سرنشینش که بیشترشان سربازان پادگان صفر 5 کرمان بودند، به دره مرگ سقوط کرد و یک بار دیگر، مردم ایران را در اندوه و عزا نشاند.

* کدام مسؤولان کوتاهی کرده‌اند؟

پرسش مهم این است که چرا باید دو اتوبوس پر از جوانانی که به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، بیشترشان کارشناس رشته‌های عمران و الکترونیک و از سرمایه‌های این کشور بودند، با راننده 70 ساله و اجناس و مسافران قاچاق، راهی جاده‌های پر پیچ و خم و خطرناک جنوب شوند؟

چه کسانی و کدام مسؤولان در چنین حادثه تأسفباری کوتاهی کرده‌اند؟ بی‌شک از مسؤولان محلی نیروی زمینی ارتش که وظیفه بررسی اتوبوس و راننده را بدرستی انجام نداده‌اند تا مسؤولان وزارت راه، مسکن و شهرسازی و حتی پلیس راه نیروی انتظامی، هر کدام به اندازه خود در این حادثه سهیم هستند.

درست است که راننده یکی از این دو اتوبوس و شاید هر دو، افراد بدون صلاحیت و حتی شاید مجرم بوده‌اند، اما در این میان وظیفه سازمان‌های نظارتی چه می‌شود؟

آیا این اتوبوس‌ها و رانندگانشان از سوی سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها مورد  نظارت و بازرسی لازم قرار گرفته بودند؟ این حادثه تلخ، حوادث پیشین یعنی کشته شدن شمار زیادی از دانش‌آموزان در بازگشت از سفر راهیان نور و نیز دانش ‌آموزان المپیادی در سال‌های گذشته را زنده کرد و موجب شد، همگان بفهمند که در این کشور، راننده قاچاقچی، مجرم و متخلف براحتی فعالیت می‌کند و برای پوشش کارش از جان ده‌ها سرباز بی‌گناه هم مایه می‌گذارد، بدون اینکه تا پیش از رخ دادن حادثه کسی جلوی او را بگیرد و مانع ادامه کارش شود!

* سرباز تسلیت!

یکی از هموطنان به نام دکتر عباس شیری در کانال تلگرامی «سرباز تسلیت» که یک پویش مردمی در برابر اندوه این حادثه است، می‌گوید: ملت آزمون خوبي در اين قضيه پس داد. كودكان روستايي به محل رفتند و با دستان كوچك و پاك خود نشان دادند که شعورشان از مقامات اين كشور خيلي بيشتر است و قدردان تأمين كنندگان امنيت خويش هستند. در شبكه‌هاي مجازي هزاران عكس و ميليون‌ها پيام و شعر رد و بدل شد. اين موج عظيم اجتماعي نشان از حيات معنوي ملتي دارد كه به اولويت‌هايش اهميت داده نمي‌شود.

بله! میلیون‌ها پیام تسلیت، ابراز همدردی و آرزوی مغفرت برای حادثه دیدگان و بازماندگان این حادثه تلخ در حالی در شبکه‌های مجازی رد و بدل شد که تا این لحظه، مسؤولان قضایی و انتظامی کشور به صدور پیام‌های تسلیت اکتفا کرده‌اند. صدور پیام تسلیت خوب و ضروری است، اما کافی نیست، زیرا اگر عوامل چنین حادثه هولناکی شناسایی نشوند، بزودی باز هم شاهد تکرار فاجعه خواهیم بود، همچنانکه تاکنون بوده‌ایم.

* آقای رئیس جمهور؛ با سلام!

یکی دیگر از هموطنان به بهانه جان باختن سربازان ارتش در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری نوشته است:

بسمه تعالی

جناب حجت الاسلام روحانی/ ریاست محترم جمهور

سلام علیکم

حادثه دلخراش جان باختن 19 تن از سربازان ارتش جمهوری اسلامی ایران در سانحه جاده ای، دوباره این پرسش اساسی را پیش کشیده است که برنامه دولت محترم برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی چیست. استحضار دارید که 90 درصد جابجایی بار و مسافر در کشور از طریق جاده ها صورت می گیرد و طبق برآورد خود دولت، سالانه حدود 10 هزار میلیارد تومان اعتبار برای این حوزه مورد نیاز است.

روا نیست دولت 52 میلیارد دلار یعنی حدود 18 برابر اعتبار مورد نیاز برای حوزه راهداری کشور را صرف خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس کند و ما شاهد مرگ سالانه 27 هزار نفر از هموطنان عزیزمان در جاده ها باشیم.

* اتوبوس مرگ بدون راننده کمکی

سرهنگ عطاءا...  صدری کارشناس تصادفات جاده ای و ترافیک به خبرنگار ما می گوید: بر اساس گزارش‌های منتشر شده، وسیله نقلیه مورد استفاده سربازان تولید سال 82 بوده است، ولی معاینه فنی و کارت سلامت راننده نیاز به بررسی دارد. همچنین طبق اعلام شاهدان سانحه این اتوبوس بدون راننده کمکی در جاده تردد می کرده است. وی می افزاید: در بحث حوادث جاده ای فرآیندهایی هستند که باید طبق استاندارد انجام شوند، اما در این وسیله این گونه نبوده است. مثلاً نداشتن ترمز مطمئن و نبود نظارت بر وضعیت فنی این خودرو می تواند از دلایل سقوط آن به دره محسوب شود. البته مشکل دیگر در ناوگان بار و مسافربری ایران  این است که 90 درصد اتوبوس‌ها خودمالک هستند، بنابراین تلاش زیادی برای ایمنی خودرو نمی شود.

وی درباره تجهیزات  ناوبری بین جاده ای اتوبوس‌ها و نظارت پلیس بر این سامانه می گوید: تمامی جی‌پی‌اس‌های اتوبوس‌ها به صورت آفلاین هستند و در موارد معمولی همه کنترل‌ها نیز به صورت موردی صورت می گیرد، برای همین این سامانه نمی‌تواند، پاسخگوی نیاز ایمنی مسافران در جاده ها باشد.

❄ چرا ایست و بازرسی اجازه عبور داد؟

عباسعلي نورا، استاد دانشگاه و نماينده سابق مجلس در این باره به خبرنگار ما می گوید: این اتوبوس علاوه بر اینکه تعداد اضافی سرباز در صندلی‌های داخل کابین سوار کرده بود دارای مسافر قاچاق و کالای قاچاق در قسمت بار و کنار باک سوخت بوده است. بنابراین باید پرسید، چرا اصولاً ایست و بازرسی به این وسیله اجازه عبور داده است؟ وی با اشاره به اینکه محور نیریز- کرمان دارای نقاط حادثه خیز و خطرآفرین است، یادآور می شود: اینکه مشکلات جاده ای در کشورمان همه ساله قربانی می گیرد و محور فوق نیز دارای گردنه های خطرناک است یک واقعیت است، اما با توجه به قانون تصویب شده در مجلس و نیز تأکید برنامه توسعه، باید این موارد هر چه سریع‌تر رفع شود و فقط زمان وقوع حوادث برخورد مقطعی و احساسی با مسأله نداشته باشیم.

به گفته وی باید بپذیریم که این سربازان طیف نخبگان جامعه بوده‌اند و باید با وسیله ای که ایمنی لازم را داشته باشد، تردد کنند و اینکه زمان حادثه راننده و شاگرد خودشان را به بیرون پرت کرده‌اند و اتوبوس ظرفیت بیش حد داشته، نشان دهنده بی مسؤولیتی در انتقال این عزیزان بوده است که متوجه وزارت راه و شهرسازی، پلیس راه ، پایانه و تعاونی مربوطه است. دیگر نمی‌توان تنها خطای انسانی را عامل حادثه معرفی کرد.

این نماینده مجلس نهم درباره وضعیت شهید محسوب شدن این عزیزان خاطرنشان می کند: در این زمینه مجلس مصوبه ای داشته  که باید برای مصداق‌های شهادت شواهد و ادله مستند سوانح منجر به کشته شدن سربازان عزیز توسط کمیته ای متشکل از نیروی زمینی، ستاد کل نیروهای مسلح، بنیاد شهید و ایثارگران بررسی شود که تأیید آن بستگی به زمان سانحه حین مأموریت یا خارج از کار مربوط دارد.

* راننده 70 ساله و مجرم!

بر اساس اعلام پزشکی قانونی فارس یکی از مصدومان واژگونی اتوبوس حامل سربازان نیز به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد و شمار قربانیان به ۲۰ نفر رسید. حال شماری نیز وخیم است.

دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در این باره در شبکه خبر سیما گفت: در این سانحه تصادف رانندگی طی حدود 6 دقیقه، آمبولانس ها بر سر صحنه تصادف حضور داشتند و 26 آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس نیز به سر صحنه رفتند. وی با بیان اینکه من با خانواده های این سربازان گریستم افزود: راننده  از ترس گزارش داده شدن حمل کالا و مسافر قاچاق، اجازه پیاده شدن به کسی نداده است و سرشیفت این عزیزان که الآن در i.c.u است، می‌گوید، ما به این اعمال مشکوک و غیر قانونی اعتراض کردیم، اما راننده که یک پیر مرد 70 ساله بوده و سرعت غیرمجاز داشت، تقاضای کاهش سرعت را با توهین کردن به ما نپذیرفت.

به گفته حریرچی، پس از افطار، این اتوبوس در سه نقطه توقف داشته که کالای قاچاق مانند سیگار و انبه و میوه ها گرمسیری و حتی بر اساس ادعاهایی مواد مخدر توسط این اتوبوس بارگیری شده تا همراه سربازان انتقال داده شود که یک ماشین شاسی بلند و یک پژو نیز آن‌ها را همراهی می کرده است.

❄ رسیدگی به حادثه دیدگان و برخورد با خاطیان

با دستور وزیر دفاع، جانشین و رئیس بازرسی وزارت دفاع، به همراه هیأت نظارتی و حقیقت یاب ویژه ای به منطقه‌ای که حادثه واژگونی اتوبوس سربازان رخ داده است، اعزام ‌شدند. امیرسرتیپ پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز در مراسم تشییع پیکر سرباز وظیفه امین انصاری در دارالرحمه شیراز و همچنین مراسم ترحیم سرباز وظیفه علی کریمی در مسجد النبی شیراز گفت، مقرر شد که تمامی آسیب دیدگان حادثه اتوبوس مسافربری حامل سربازان پس از درمان، از حق و حقوق بیمه به طور کامل برخوردار شوند.

وی با حضور در بیمارستان شهید رجایی شیراز از نزدیک با مصدومین حادثه دیدار و خاطرنشان کرد: کهولت سن راننده و فرسودگی اتوبوس دلیل بروز حادثه برای سربازان بود، اما دستورات لازم برای معافیت سربازان عزیز حادثه دیده بر اساس میزان مصدومیت نیز صادر شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.