دولت بحرین به انحای مختلف دست به اقداماتی مخالف حقوق بین الملل زده است. از شکنجه مردم تا قتل و سلب تابعیت شخصیت های مهم مردمی. از سوی دیگر نظام حاکم در این کشور باید بداند که هر اقدامی بدون پاسخ نخواهد ماند.

 نمایی از آینده پیش‌روی بحرین

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدرضا فرهادی در یادداشتی برای تسنیم با عنوان «پیام سردار سلیمانی و آینده پیش روی بحرین» نوشت:

دولت بحرین قصد داشت، در طرحی گام به گام ابتدا با سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم و سپس کوچ اجباری وی به کشوری ثالث، در مرحله دوم راه را برای سایر اقدامات خود همچون سرکوب مبارزین و شخصیت‎های انقلابی مثل شیخ علی سلمان راه را برای تمام کردن کار مبارزین فراهم کند. بنابراین بیانیه سردار به نوعی پیشگیری قبل از درمان بود.

بیانیه سردار سلیمانی که در رسانه های مختلف داخلی و مخصوصاً خارجی بازتاب های فراوانی داشت، این سناریو را ناکام گذاشته است. البته در ورای بازتاب های این بیانیه، پرداختن به این موضوع مهم است که نمای  آینده بحرین چگونه خواهد بود؟ در این باره گفتنی است:

1) در ورای بازتاب‌ بیانیه سردار سلیمانی برخی از رسانه‌ها و تحلیل‌گران ادعای تشدید فشار بر مردم بحرین مطرح می‌کنند، این ادعا نادرست است زیرا اولاً در خود بیانیه به صراحت اشاره شده است که هرگونه فشار بر رهبر شیعیان بحرین، به منزله نابودی رژیم آل خلیفه  خواهد بود. ثانیا در شرایط کنونی و به ویژه پس از صدور این بیانیه ، رژیم بحرین بیش از این نمی‎خواهد خود را با مردم دچار چالش کند. در نتیجه افزایش فشار بر مردم بحرین ادعایی بیش نیست.

2) برخی از تحلیلگران نیز از احتمال فشار بیشتر بر رهبر شیعیان این کشور سخن می‌گویند که در نادرستی این ادعا نیز همین نکته بس که  بیانیه سردار سلیمانی به صراحت به عدم تجاوز و فشار بیشتر بر شیخ عیسی قاسم اشاره می کند. همچنین ماهیت وجودی این بیانیه برای جلوگیری از فشار بیشتر دولت بحرین بر ایشان استوار است.

3) احتمال شروع اقدامات مسلحانه مردم علیه نظام حاکم،  این ادعا بسیار محتمل است. قریب به پنج سال از تظاهرات مسالمت آمیز مردمی در بحرین می گذرد، اما بر اثر تشدید فشار داخلی و سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم، این امر امکان پذیر است که مردم رویکردی مسلحانه در پیش بگیرند. شاهد مثال نیز بیانیه اخیر سردار سلیمانی مبنی بر مقاومت مسلحانه مردم در برابر تعدی به شیخ عیسی قاسم و سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار خانواده های شهدای مدافع حرم است که   فرمودند:
« شیخ عیسی قاسم فردی است که تا وقتی می‌توانست با مردم بحرین حرف بزند، آنها را از حرکات تند و مسلحانه منع می کرد، اما حاکمان بحرین متوجه نیستند که تعرض به این عالم مجاهد، به معنای برداشتن مانع از مقابل جوانان حماسی و پرشور بحرین برای انجام هر اقدامی در مقابل حکومت است.»

گفتنی است دولت بحرین در طول پنج سال گذشته به انحای مختلف دست به اقداماتی مخالف حقوق بین الملل زده است. از شکنجه مردم تا قتل و سلب تابعیت شخصیت های مهم مردمی. از سوی دیگر نظام حاکم در این کشور باید بداند که هر اقدامی بدون پاسخ نخواهد ماند و دوران ظلم وستم به سر می‌رسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.