قدس آنلاین- تبریز: مدیر امور آب شهرستان بناب از بهره‌برداری از ۴ هزار و ۷۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان خبر داد.

بهره‌برداری از ۴۷۰۰ چاه آب غیرمجاز در بناب/ پیشروی آب شور دریاچه ارومیه به سمت چاه آب‌ها

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، یونس آقاپور به مناسبت گرامیداشت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در جمع خبرنگاران با اشاره اینکه طی سال های اخیر بعلت برداشت های بی رویه وضعیت سفره های زیرزمینی به شدت افت کرده است، اظهار داشت: بر اساس استانداردهای جهانی بخش های شرب، صنعت و کشاورزی منابع آبی را شامل می‌شوند که 87 تا 88 درصد منابع آب در بخش کشاورزی، 9 درصد در بخش شرب و چهار درصد نیز در بخش صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: براساس شاخص های جهانی هر کشور و منطقه‌ای سرانه آب دسترسی آن یک هزار و 700 مترمکعب به ازای هر نفر باشد آن منطقه پرآب محسوب می شود و مناطق یک هزار تا یک هزار و 700 مترمکعب به عنوان مناطق کم آب و اگر کمتر از یک هزار مترمکعب باشد مناطق بحرانی محسوب می‌شوند و این بزرگ‌ترین تهدید است.

مدیر امور آب بناب تصریح کرد: اگر بخواهیم از بحران‌ها به دور باشیم نیاز به صرفه‌جویی داریم و اگر در مصرف بهینه آب صرفه‌جویی نکنیم تحت تأثیر بحران‌ها قرار خواهیم گرفت.‌

بنابی‌ها 2 برابر الگوی مصرف آب مصرف می‌کنند

آقاپور اظهار داشت: بر اساس اطلاع‌رسانی امور آب و فاضلاب شهری الگوی مصرف 150 لیتر به ازای هر نفر در شهرستان است که بیش از دو برابر الگوی مصرف استفاده می‌شود و اگر الگوی مصرف در استفاده از آب شرب رعایت نشود، در آینده نزدیک شاهد قطعی آب خواهیم بود.

وی با اشاره به کاهش منابع آبی در منطقه گفت: امروز از تمام ظرفیت‌ها برای تأمین آب استفاده می‌کنیم.

مدیر امور آب شهرستان بناب با بیان اینکه صرفه‌جویی در مصرف بهینه آب باید در تمام فصول سال جزو برنامه‌های زندگی ما باشد و فقط به ایام هفته صرفه‌جویی محدود نشود؛ یادآور شد: صرفه جویی در آب یک فرهنگ است و همه مردم باید این فرهنگ را در خود نهادینه کنند.

آقاپور اضافه کرد: ما باید با تأسی به رفتار ائمه معصومین(ع) و بزرگان دینی خود به صورت عملی و با استفاده صحیح از آب قدردان و شکرگزار این نعمت بزرگ خداوند باشیم.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه و تعدیل بخشی آب‌های زیرزمینی در سطح شهرستان تصریح کرد: به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی و همچنین پیشروی آب دریاچه ارومیه در چاه‌های منطقه تأثیر منفی گذاشته و اگر همین روند ادامه پیدا کند، اکثریت منابع آبی با مشکل مواجه خواهند شد.

مدیر امور آب شهرستان بناب به فعالیت و بهره‌برداری از 4 هزار و 700 حلقه چاه غیرمجاز در بناب اشاره کرد و گفت: در کنار این تعداد چاه غیرمجاز 3 هزار و 240 حلقه چاه مجاز نیز در این شهرستان وجود دارد.

آقایی در بخش دیگری از سخنان خود تشکیل جلسات شورای حفاظت از منابع آب را در برخورد با چاه‌‌های غیرمجاز، احیای دریاچه ارومیه و تغییر الگوی کشت در منطقه مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: یقین داریم تا زمانی که مردم در اجرای این طرح ها مشارکت نکنند هیچ کدام از مصوبات تحقق نخواهد یافت و با این رویکرد وارد میدان شدیم.

مسدود کردن 60 حلقه چاه غیرمجاز

مدیر امور آب بناب اظهار داشت: در ادامه تشکیل جلسات متعدد و صدور اطلاعیه‌های متعدد موفق شدیم کشت محصولات نیاز به آب کم تر را جایگزین کشت پیاز در منطقه کنیم و سال گذشته تعداد 60 حلقه چاه غیرمجاز در سطح شهرستان بناب مسدود شدند و برگزاری جلسات باعث شد تولید پیاز را با فرهنگ سازی در بین مردم کاهش دهیم.

آقاپور ادامه داد: مردم و کشاورزان روستای قره‌چپق بناب ضمن همکاری با اعضای شورای حفاظت از منابع آب شهرستان الگوی کشت را تغییر داده و سطح زیرکشت پیاز را از دو هزار و 500 هکتار در سال های قبل به یک هزار و 700 هکتار  و امسال به 200 هکتار تقلیل دادند که با کاهش سطح زیرکشت پیاز در منطقه 4 میلیون متر مکعب آب در سفره‌ها ذخیره شد.

وی همچنین از افزایش تراز آب‌های زیرزمینی شهرستان بین 30 سانتی‌متر تا یک متر خبر داد و گفت: به خاطر رعایت الگوی کشت روستای قره‌چپق در سطح استان آذربایجان‌شرقی به عنوان روستای پایلوت در اجرای سیاست های طرح احیای دریاچه ارومیه انتخاب شد و اخیراً سفیر ژاپن در تهران نیز از نزدیک از طرح های اجرا شده در این روستا از نزدیک دیدن کرد.

صرفه‌جویی شده ناشی از انسداد چاه‌های غیرمجاز کشاورزی را 550 هزار متر مکعب

مدیر امور آب بناب میزان آب صرفه‌جویی شده ناشی از انسداد چاه‌های غیرمجاز کشاورزی را 550 هزار متر مکعب اعلام و تصریح کرد: انسداد چاه‌های غیرمجاز امسال نیز جزء برنامه‌های ستاد بوده و تمام چاه‌های فاقد پروانه سال 1385 تعیین تکلیف خواهند شد.

وی تعداد این چاه‌ها را 4 هزار و 300 حلقه اعلام و اظهار کرد: مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز جزء اولویت کاری شورای حفاظت از منابع آبی منطقه است.

1800 انشعاب خانه باغ در بناب

مدیر امور آب بناب به برداشت‌های بی‌رویه آب از سوی خانه باغ‌ها نیز اشاره کرد و گفت: نزدیک یک هزار و 800 انشعاب خانه باغ داریم که نزدیک به 90 درصد از منابع آب‌های زیرزمینی استفاده می کنند.

آقاپور تصریح کرد: به این افراد توصیه می کنیم که از منابع آب‌های زیرزمینی استفاده نکنند و اگر این روند ادامه یابد، واحدهایی که سقف برداشت آب را رعایت نکنند نسبت به قطع انشعاب برق آنها اقدام خواهد شد.

وی همچنین از جمع‌آوری 18 دستگاه موتور پمپ دیزلی در سال گذشته خبر داد و گفت: در صورت مشاهده افرادی که به وسیله پمپ‌های دیزلی اقدام به استخراج آب می‌کنند، اگر اصول را رعایت نکنند نسبت به جمع آوری و توقیف آنها نیز اقدام خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.