آزادسازی فلوجه عراق که بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان سیاسی و نظامی غربی همواره آن را امری بسیار دشوار و در دراز مدت محقق می دانستند، در کام رسانه ها غربی همچون فرانس۲۴ و سی ان ان ناخوشایند و تلخ است.

آزادی فلوجه و تلخ کامی رسانه های غربی

از آغاز عملیات آزادسازی شهر فلوجه که در غرب بغداد واقع است و در سال 2014میلادی نخستین شهر درعراق بود که به دست گروه تکفیری – تروریستی داعش افتاد، رسانه های تصویری فرانس24 و سی ان ان به کرات در پوشش خبری خود به بزرگ نمایی حضور غیر نظامیان در این شهر پرداختند و گویی بطور غیرمستقیم مقامات و نیروهای عراقی را گناهکار در انجام این عملیات قلمداد می کردند و آنها را از انجام این مهم برحذر می داشتند.
شبکه تلویزیونی فرانس 24 و 'بن ودمن' خبرنگار میدانی سی ان ان بارها برحضور 50 هزار غیرنظامی در شهر فلوجه تاکید می ورزیدند، حال آنکه این دو رسانه غربی هرگز درگزارش های خبری خود به تجاوز نظامی نامشروع آمریکا به عراق به سال 2001میلادی که بدون مجوزهای قانونی سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفت بود، و اینکه این موضوع خود عامل و بانی تمامی معضلات کنونی در منطقه است، اشاره ای نکرده اند.
هیچ یک از دو رسانه تصویری فوق اصلا د رمورد ظلم و جنایت هولناک گروه تکفیری – تروریستی داعش در عراق و سوریه برسر غیرنظامیان گزارشی علیه گروه ائتلاف غرب که مهمترین پشتیبان نظامی این گروه است منتشر نکرده اند. این درحالی است که 'حسن بن طلال' ولیعهد سابق اردن درمورخ 25آبان 1394 در مصاحبه با فرانس 24 به صراحت در مورد این گروه تکفیری گفت: کشورهای معلوم الحال خلیج فارس داعش را تامین مالی می کنند.
فرانس24 و سی ان ان بارها در پوشش عملیات آزادسازی فلوجه از دست این گروه تکفیری، تنها بر نگرانی از غیرنظامیان تاکید داشتند، اما از اینکه این شهر همچنان دراختیار گروه تکفیری – تروریستی داعش قرار داشته باشد، نگرانی برای آنها وجود نداشت.
مقامات ارشد نظامی آمریکایی بارها مدعی شده بودند که شکست داعش در سوریه و عراق سال های بطول خواهد انجامید اما بیرون راندن این گروه در زمانی کوتاه از یکی از پایگاه های مهم آن درخاک عراق ، که انتظار آن را نداشتند، این ادعای مقامات ارشد نظامی آمریکا را رد کرد.
آمریکایی ها داعش را دستاویزی برای حضور دراز مدت خود در منطقه خاورمیانه می بینند ، آنچنان که در جبهه دیگر در شرق اروپا، هراس آفرینی از مسکو را دستاویزی برای حضور و تقویت پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) مورد پیگیری قرا رمی دهند.
مقامات ارشد روسیه ادامه فعالیت ناتو را که موجودیت آن به دوران جنگ سرد باز می گردد، غیر قابل توجیه می دانند. درحالیکه ائتلاف به اصطلاح ضد داعش به سرکردگی آمریکا با 14کشور عربی و غربی ازژوئن سال 2014میلادی هیچگونه تاثیری بر دفع این گروه تروریستی نداشت ، فلوجه به دست ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی موسوم به 'حشدالشعبی' آزاد شد. 
سی ان ان برای تبلیغات رسانه ای همسو با گروه ائتلاف غربی، پس از این رخداد بلافاصله وارد عمل شد و با قرار دادن دوربین های خود بر روی ناو هواپیما بر 'هری تورمن' در دریای مدیترانه و با گزارش های 'فردریک پلتن' دیگر خبرنگار میدانی خود، بارها تاکید کرد که پیش روی های زمینی نیروهای عراقی در بازپس گیری شهر فلوجه مدیون حملات هوایی صورت گرفته از این ناو آمریکایی است .
هنگامی که 'بن ودمن' خبرنگار سی ان ان 30خردادماه از منطقه 'نزال'، یکی از مناطق مرکز فلوجه گزارش تهیه کرد، ضمن اشاره بر حضور پرشمار قوا و خودورهای نظامی عراقی، رو به دوربین کرد و گفت: اما غیرنظامیان کجا هستند!
سی ان ان سرانجام 6 تیرماه به بازپس گیری و آزادسازی کامل شهر فلوجه که ائتلاف به اصطلاح ضد داعش به سرکردگی آمریکا در دوسال گذشته هیچگونه اقدام موثری انجام نداده بود،اشاره کرد و در خبری با تیتر نوشت: نیروهای عراقی شهر کلیدی را از داعش در 'تهاجم' نظامی به فلوجه بازپس گرفتند. 
سی ان ان عبارت Falluja offensive را که بار معنایی منفی متجاوزگرانه نظامی معنی می دهد، برای آزاد سازی شهری که توسط نیروهای کشورش اقدام ورزیده بود استفاده کرد، که حاکی از تلخ بودن این آزادسازی برای طرف های غربی و حامیان سیاسی و مالی آن ها است.
درحالی شهر فلوجه در50کیلومتری غرب بغداد ، برخلاف تمامی انتظارها و فشارهای رسانه ای غربی ، ششم تیرماه بطورکامل آزاد شد که عملیات بازپس گیری آن از 23ماه می / سوم خرداد آغاز شده بود.
'رابرت اف. ورث' (Robert F. Worth ) ستون نویس مجله آمریکایی نیویورک تایمز چهارم خرداد ماه در مصاحبه ای اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان درحالی که عملیات بازپس گیری فلوجه درجریان بود؛ آزاد سازی فلوجه را توسط نیروهای عراقی و بسیج مردمی امری ناممکن دانست .
ستون نویس نشریه نیویورک تایمز در آن زمان به سی ان ان گفته بود: بازپس گیری فلوجه بسیار دشوار است و بزودی آزاد نمی شود، من بارها در فلوجه بودم، از سال 2003 میلادی و در تمام عملیات های نظامی آمریکایی ها درگرفتن فلوجه در نوامبر 2004 حضور داشتم؛ گرفتن سریع فلوجه بسیار سخت است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.