طبق گفته مشاور دولت بریتانیا در مسایل هسته‌ای قرارداد نیروگاه هینکلی پوینت احتمالا در پی رای برگزیت

نیروگاه هسته‌ای هینکلی پوینت قربانی احتمالی برگزیت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از دیلی میل، پول دورفمن، محقق افتخاری موسسه انرژی دانشگاه کالج لندن و عضو اجلاس انرژی هسته‌ای اروپا درباره آینده نیروگاه هینکلی پوینت بریتانیا گفت:‌ با توجه به شرایط فعلی اقتصادی، شرکت EDF به احتمال زیاد در این نیروگاه سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

این پروژه ۱۸ میلیارد پوندی که با تاخیر زیاد رو به رو شد، قرار بود تا ۷ درصد الکتریسیته بریتانیا را تا سال ۲۰۱۷ تامین کند اما حتی اگر این نیروگاه ساخته شود، نزدیک‌ترین زمان برای تولید انرژی سال ۲۰۲۵ خواهد بود.

طبق گفته این مشاور دولت بریتانیا در مسائل هسته‌ای حتی این تاریخ نیز احتمالا بعید به نظر می‌رسد.

او به مجله تایمز گفت:‌ بلاتکلیفی سیاسی ناشی از رفراندوم اتحادیه اروپا و سقوط ۱۰ درصدی واحد پولی احتمالا موانع غیرقابل عبوری را برای شرکت EDF پیش می‌آورد.

دورفمن ادامه داد:  تلقی من این است که این موضوع به شدت نامحتمل است. زمانی که تردیدهای بسیاری وجود دارد چطور شرکت EDF می‌تواند پول زیادی سرمایه‌گذاری کند؟

شرکت EDF که ۸۵ درصد آن متعلق به دولت فرانسه است تصریح کرد که برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) هیچ تاثیری در طرح‌های این شرکت در ساخت نیروگاه انرژی هسته‌ای نخواهد داشت.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ EDF بر تعهداتش نسبت به نیروگاه هینکلی پوینت که ادامه دارد، ‌تاکید می‌کند.

یک سخنگوی وزارت انرژی و تغییرات آب و هوا بریتانیا در این باره گفت: کاملا اطمینان داریم که "هینکلی پوینت سی" پیش خواهد رفت.

با این حال دیگر تحلیلگران مستقل تردیدهای خود را ابراز می‌کنند و می‌گویند نتیجه رفراندوم بریتانیا فرصت خوبی به شرکت EDF داده است تا بدون این که آبروی خود را از دست بدهد پروژه هینکلی پوینت را کنار بگذارد.

این پروژه در جنوب انگلیس یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های فرانسوی‌ها در بریتانیا است و تصمیم نهایی درباره این نیروگاه پس از این که برای نخستین‌بار در اکتبر ۲۰۱۳ اعلام شده بارها به تعویق افتاده است.

جین برنارد لوی، مدیر اجرایی شرکت EDF به خبرنگاران در پاریس گفت که رای برگزیت تاثیری بر استراتژی EDF و شرکت‌های تابع آن در بریتانیا ندارد.

وی گفت:‌ استراتژی اقتصادی این شرکت ارتباطی با پیوندهای سیاسی بریتانیا با اتحادیه اروپا ندارد و از روی همین شرکت EDF دلیلی برای تغییر این استراتژی ندارد.

لوی اضافه کرد که آندرا لیدسوم، وزیر انرژی بریتانیا و فعالان ترک اتحادیه اروپا حامی حفظ سیاست کربن‌زدایی بریتانیا، حفظ گزینه هسته‌ای و حفظ پروژه هینکلی پوینت ظاهر شده‌اند. بنابراین تا به امروز این رای‌گیری هیچ پیامدی نداشته است.

رهبران اتحادیه شرکت EDF از ماه‌ها قبل استدلال می‌کنند که تا زمانی که راکتور مشابه طراحی آریوا در فرانسه به فعالیت در نیامده و تا زمانی که تراز نامه این شرکت افزایش نیافته است این شرکت دولتی باید پروژه بریتانیا را به تاخیر بیاندازد.

ماری کلر کالیتاد، سخنگوی اتحادیه انرژی  در این باره گفت:‌ برگزیت یک بلاتکلیفی دیگر را به وجود آورد که موضع ما را نسبت به این که این پروژه باید به تاخیر بیفتد را تقویت می‌کند.

تا پیش از رای برگزیت امانوئل ماکرون، وزیر اقتصاد فرانسه گفته بود که تصمیم نهایی درباره این پروژه تا ماه سپتامبر اتخاذ خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.