استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت دفاع از تمامیت جهان اسلام، گفت: اساسا دارالاسلام خاک، ما و گستره دفاع ماست و در این میان قدس پاره تن جهان اسلام است.

دارالاسلام، خاک ما و گستره دفاع ما / دفاع از مظلوم مرز نمی شناسد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، قدس پاره تن جهان اسلام است، سال ها قبل امام خمینی(ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس نام نهادند تا از ورای این مساله مردم جهان به ویژه مسلمین جهان نسبت به مساله قدس آگاه شوند. از آن زمان تاکنون مردم جهان سوگوار مساله فلسطین هستند اما همچنان این دست قدرت های استکباری است که از رژیم غاصب اسراییل حمایت کرده و مردم فلسطین را از رسیدن به حق واقعی شان دور نگاه می دارد.

 

در راستای بررسی اهمیت روز جهانی قدس با حجت الاسلام دکتر سیدمرتضی حسینی کمال آبادی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم به گفت وگو نشسته ایم که حاصل آن را می خوانید:

 

روز قدس برای جهان اسلام از چه رو حایز اهمیت است؟

قدس مهم است چون هجمه به کیان و عرض اسلام و ناموس مسلمانان است. قدس مهم است چون دفاع از اسلام، جان و مال و خاک در اسلام واجب است. قدس مهم است چون کافر حربی، بدان هجمه برده است. به حکم شریعت اسلام هرکس به وحدانیت خداوند و به رسالت پیامبر (ص) شهادت داد مسلمان است، از این رو مساله قدس مساله ای فرا مذهبی است و بلکه در سطح اسلام و دین برای همه مذاهب اسلامی مهم است. ما قدس را مهم می دانیم، چون براساس شریعت اسلام، مامور به دفاع  هستیم و این یعنی پرداختن به قدس واجب شرعی است نه یک مساله صرفا سیاسی _ امنیتی برای اهدافی گذرا.

 

در شریعت اسلام به جز مسلمانان برای خون انسان های غیر عنود هم  احترام ویژه وجود دارد و قرار نیست به هر بهانه ای هتک حرمت برای انسانی صورت گیرد، حتی اگر کافر معاهد باشد، امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه می فرماید:

 

«قد بلغنی أن الرجل منهم کان یدخل على المرأة المسلمة والأخرى المعاهدة فینتزع حجلها وقلبها وقلائدها ورعاثها ما تمتنع منه إلا بالاسترجاع والاسترحام ثم انصرفوا وافرین ما نال رجلا منهم کلم ولا أریق لهم دم . فلو أن امرأ مسلما مات من بعد هذا أسفا ما کان به ملوما بل کان به عندی جدیرا . فیا عجبا والله یمیت القلب ویجلب الهم من اجتماع هؤلاء القوم على باطلهم وتفرقکم عن حقکم ».

 

(به من خبر رسيده كه بعضي از لشكريان دشمن بر زنان مسلمان و ديگر زناني كه در پناه دولت اسلامند، هجوم برده و خلخال و دستبند و گردن بند و گوشواره آنان را به يغما برده‏اند، و هيچ مردي ياور و مدافع آنها نبوده جز ناله و التماس آنان به دشمن. آنگاه غارتگران باد به غبغب افكنده و بي‏آنكه كشته و مجروحي بر جاي گذارند، باز گشته‏اند. فرياد از اين سستي براستي مردن به از اين ماندن. اي شگفتا و شگفتا به خدا سوگند، همدستي و همداستاني لشكر معاويه بر باطلشان، و جدايي و ناهماهنگي شمايان از حقّتان، دل را مي‏ميرانَد و لشكر اندوه را بر آدمي چيره مي‏سازد) .

 

آیا اساسا در ادبیات اسلام، مقابله با ظلم و ادبیات ایستادگی در برابر ستمگر به طور یکسان وجود دارد یا تفاوت هایی نیز در آن دیده می شود؟

می دانید که ما در شریعت اسلام، واژه «مرز» به عنوان نهادی شرعی نداریم، آنچه داریم، «دارالاسلام» و در مقابل آن «دارالکفر» است. اما مساله مرز کشی و تعهدات ملت ها به یکدیگر نیز مساله ای اساسی است که باز براساس اسلام، عبور از آن ها مشکل است. مساله مرز از لحاظ شرعی از پیچیده ترین مطالب است که سزاور است، مورد پژوهش های جدی قرار گیرد.

 

آنچه مسلم است این است که این مرزها و محدودیت های جغرافیایی در اسلام به عنوان اصل اولی شناخته نشده است و برخی تعهدهای ملت ها با اینکه باید پاس داشته شود، توان آن را ندارد که بر اصول اولیه حاکم شود و بلکه نسبت بدان ضیق ذاتی دارد و همه تعهدها در قالب حلال و اصول اسلام باید شکل گیرد، لذا اینکه مسلمانی چنین بیندیشد که چون مرزها بین کشورهای مسلمان وجود دارد این امر رفع مسولیت از دیگر مسلمانان می کند و هر بلایی بر سر اسلام و مسلمانان آمد، وظیفه ای متوجه مسلمانان در دیگر کشورها نیست و همه عمومات و اطلاقات قوانین اسلام را مقید به مرز کند، اندیشه ای غیر اسلامی است. لذا دارالاسلام، خاک ما و گستره دفاع ما است.

شاعر معاصر چه خوش سروده است که:

 

مرزها سهم زمین اند و تو اهل آسمان                               آسمان شام یا ایران چه فرقی می کند؟

مرز ما عشق است هر جا اوست آنجا خاک ما است             سامرا، غزه، حلب، تهران چه فرقی می کند؟

قفل باید بشکند، باید قفس را بشکنیم                              حصر الزهرا و آبادان چه فرقی می کند؟

 

 چرا اسراییل و حامیان اش دست روی قدس شریف گذاشته اند؟ چرا قدس تا این اندازه برایشان حایز اهمیت است؟

 

به اعتقاد آنان مقرر شده است که بشر هفت مرحله یا هفت مشیت الهی را از سر بگذراند تا به آخرالزمان ختم شود كه يكي از آنها بناي مجدد معبد سليمان است كه بر مبناي ديدگاه افراطي صهيونيست‌ها در زير مسجد الاقصي واقع شده است نكته‌اي كه در اين ميان وجود دارد تخريب مسجد الاقصي و بروز درگيري‌های مذهبي ميان مسلمانان و يهوديان است كه خود راه را براي جنگ‌هاي آخرالزماني مهيا مي‌كند. اما این اندیشه های بی بنیان بیشتر به بهانه برای اشغال نزدیک است تا اعتقاد برخاسته از اسناد دینی هر چند که آنان از سند سازی ابایی ندارند.

 

آنان می خواهند با این بزک ها، قبح اشغال فلسطین را بریزند و خود را مصلح عنوان کنند، و ما سالانه با راهپیمایی روز قدس هویت اصلی آنان را یاد آوری می کنیم و مانع این قبح زدایی می شویم، تاسف شدید آنجا است که برخی غافل از تعالیم اسلام، هجمه به عرض و ناموس و آوارگی جند نسل مسلمانان آن منطقه را می خواهند، شامل مروز زمان کنند و غده سرطانی جهان را به رسمیت بشناسند، غافل از آنکه بدنه جهان اگر این غده را به رسمیت شناخت ویروس آن همه جهان را فرا می گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.