روزنامه گاردین در گزارشی علت حملات تروریستهای داعش را رقابت با گروه های تروریستی دیگری از جمله القاعده عنوان کرد.

 داعش حملات تروریستی انجام می دهد، القاعده قدرت را حفظ می کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛اگر هدف تروریستهای داعش این بوده که توجه عمومی را جلب کنند، پس هفته گذشته موفق شدند.  با وجود بحرانی که پس از همه پرسی برکسیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) رخ داد، تروریستهای داعش نیز با 2 حمله وحشتناک خودنمایی کردند.  یکی از این حملات در فرودگاه بین المللی ترکیه رخ داد که 41 کشته بر جای گذاشت. دومین حمله نیز در رستورانی در شهر داکا در بنگلادش رخ داد و در آن تروریستها 20 نفر را گروگان گرفتند و آنها را کشتند.
اما حملات دیگر این تروریستها در گوشه و کنار جهان نادیده گرفته شده است. حمله انتحاری در شمال کامرون که 11 کشته بر جای گذاشت، حمله در کنیا و بمبگذاری خونین در افغانستان از جمله این حملات هستند. این نشان می دهد تنها برخی از حملات تروریستها بخصوص مواردی که تعداد زیادی از غربی ها در آنها کشته شده اند، مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است و به بقیه حملات تنها اشاره کوچکی شده است.
به نظر می رسد حملات تروریستی در ترکیه و بنگلادش بوسیله گروه تروریستی داعش انجام شده باشد. تحلیلگران اطلاعاتی غربی بارها هشدار داده بودند که عناصر گروه تروریستی داعش اگر مناطق تحت تصرف خود را در سوریه و عراق از دست بدهند، حملات وحشیانه ای خارج از قلمرو خود انجام می دهند.
ماه گذشته "جان برنان،" رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به کمیته اطلاعات سنای این کشور اعلام کرد افزایش فشار علیه داعش، فعالیت های تروریستی آنها را در سطح جهان بیشتر می کند. 
به نوشته گاردین، حالا به نظر می رسد این پیش بینی ها به حقیقت تبدیل شده است. سربازان دولت عراق هفته گذشته شهر فلوجه را از چنگ تروریستهای داعش آزاد کردند. در بندر سرت لیبی نیز تروریستهای داعش قلمرو خود را از دست داده اند. 
به گفته برنان، داعش تنها بر حملات علیه غرب متمرکز نشده است؛ بلکه قصد دارد برتری خود را در میان دیگر گروه های تروریستی نیز حفظ کند. خصومت شخصی "ابوبکر بغدادی،" سرکرده گروه تروریستی داعش و "ایمن الظواهری،" سرکرده القاعده همچنان عمیق است و این دو با یکدیگر رقابت دارند. این یکی از انگیزه های اصلی اقدامات خشونت آمیز تروریستهاست.
به عنوان مثال بنگلادش مدتها مورد توجه تروریستهای القاعده بود.  حمله دیروز تروریستهای داعش به رستورانی در داکا، پایتخت بنگلادش نیز برای رقابت با گروه القاعده انجام شد. روزنامه گاردین در پایان این گزارش مدعی شد: این بازی بی پایان شاید تا چند سال آینده ادامه داشته باشد و در نتیجه پس از مدتی پیروز این جنگ غرب یا قدرتهای منطقه ای نخواهند بود؛ بلکه گروهی است که در این سالها با استفاده از استراتژی های هوشمندانه دوام آورده است، یعنی گروه تروریستی القاعده.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.