قدس آنلاین/ وحید زینالی: افزایش احساس مسؤولیت اجتماعی در مواقع بحرانی، اطلاع رسانی شفاف و به روز پیش بینی های جوی و ضرورت همراهی رسانه ها با مسؤولان در شرایط بحرانی به جای سیاه نمایی اقدام های صورت گرفته، از جمله محورهای مورد تأکید در نشست ستاد بحران آذربایجان شرقی بود که با هدف آسیب شناسی وضعیت خاص ناشی از بارش باران و تگرگ و جاری شدن سیل در استان در روزهای اخیر تشکیل شد.

فیلمبرداری و عکاسی از سیل بجای کمک  به کاهش بحران!

شاه بیت گفته های مسؤولان حاضر در نشست ستاد بحران آذربایجان شرقی این بود که شهروندان در زمان وقوع سیل به جای ماندن در مکان امن، به خیابان ها و مسیر سیلاب آمدند و در نقاط  نا امن اقدام به فیلمبرداری و عکسبرداری با گوشی های تلفن همراه خود از این بلای طبیعی کردند. این در حالی است که مشارکت عمومی برای پاکسازی و رفع آب گرفتی معابر و منازل، حداقل انتظار نهادهای مسؤول از شهروندان استان در آن مقطع بحرانی و حساس بود.

ضرورت اطلاع رسانی شفاف و روشنگری کافی در پیش بینی پدیده های جوی از سوی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی از دیگر نکات مورد تأکید حاضران در نشست ستاد مدیریت بحران استان بود که به عقیده آنان می توانست از تشدید وضعیت پیش آمده جلوگیری کند.

 

* تغییرات اقلیمی علت اصلی بارش های اخیر

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: تغییرات اقلیمی علت اصلی بروز بارش های سیل آسا، تگرگ و وزش بادهای شدید در استان بود.

فرخ مطلبی فر افزود: بیشترین میزان بارندگی در چند روز گذشته در شهرستان شبستر با 96میلی متر و کمترین میزان در شهرستان میانه با 1.4میلی متر و در تبریز نیز 34میلی متر به ثبت رسیده است.

 

* ضرورت اطلاع رسانی شفاف و بهنگام

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: انتظار ما از اداره کل هواشناسی استان اطلاع رسانی بهنگام و شفاف از پیش بینی های این اداره کل خصوص پدیده های جوی است.

محمد صادق پورمهدی با اشاره به اینکه دلیل این بارش ها و وقوع سیل در استان، تغییرات اقلیمی است، ‌افزود: خوشحالیم که تلفات انسانی نداشته ایم ولی در بخش کشاورزی،‌ منازل و زیرساخت ها خسارات بسیاری وارد شدند.

وی اظهار کرد: در اطلاع رسانی، پیش بینی های جوی باید از حالت سنتی و کاغذی به حالت پیامکی و سریع تبدیل شود تا اطلاعات لازم برای تمامی مسؤولان استانی، شهرداری ها، بخشدارها، دهیارها و حتی تشکل های مردم نهاد فعال در این حوزه برای اقدام های اولیه و پیشگیرانه ارسال شود.

پورمهدی اضافه کرد: در حوزه اطلاع رسانی و پیشگیری باید از ظرفیت رسانه های گوناگون و دنیای مجازی بهره مند شویم، زیرا با توجه به تغییر اقلیم و افزایش دمای غیرطبیعی، دیگر پیش بینی های سنتی از سوی اداره کل هواشناسی استان قابل قبول نیست و این نهاد باید به علم روز تجهیز و به روزرسانی شود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: ضروری است ستاد بحران در تمامی شهرداری های استان ایجاد شود و دیگر دستگاه ها در هر شهرستان به عنوان بازوان کمکی شهرداری در مواقع بحرانی اقدام کنند.

وی با اشاره به آبگرفتگی زیرگذرهای تبریز به هنگام بارندگی افزود: در زیرگذرهای جدید مشکلی وجود ندارد و آب ها در مواقع بارش باران به خوبی هدایت می شوند، اما ضروری است نسبت به مشکل هدایت آب در زیرگذرهای قدیمی چاره اندیشی شود.

پورمهدی بر ضرورت فرهنگ سازی عمومی برای همکاری و همدلی مردم در مواقع بحرانی تأکید کرد و گفت: مردم باید در زمان بروز مشکل در کنار مسؤولان برای رفع مشکل تلاش کنند.

 

* تشکر فرماندار از سپاه، بسیج، ارتش و نیروی انتظامی

فرماندار تبریز نیز با اشاره به بارش های اخیر در تبریز و گرفتگی زیرگذرهای این شهر گفت: بارش غیر طبیعی 50 دقیقه ای باران و تگرگ شرایط حادی را ایجاد کرد.

رحیم شهرتی فر تأکید کرد: پمپ های جمع آوری آب زیرگذرها فقط قادر به جمع آوری آب های جمع شده می باشد و این در حالی است که شاهد بارش تگرگ های بزرگی بودیم که موجب شد پمپ ها از کار بیفتند.

وی از همکاری نیروهای سپاه، بسیج، ارتش و نیروی انتظامی در زمان وقوع سیل تشکر کرد و گفت: خوشبختانه همدلی خوبی بین نهادها و دستگاه های گوناگون در مواقع بحرانی وجود دارد.

 

* وقوع 24 سیلاب در آذربایجان شرقی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: در سال جاری 24سیلاب در استان رخ داده که 10مورد در شبستر و بقیه در شهرستان های مرند، هشترود، مراغه، بستان آباد و جلفا به وقوع پیوسته است.

غلامرضا هاشمی افزود: ساخت سازه های غیرفنی در کنار رودخانه و رعایت نشدن حد بستر رودخانه ها از جمله دلایل وقوع سیل در شهرستان شبستر بود.

وی با بیان اینکه از نظر رودخانه باید هر مسیلی امکان رد سیلاب 25ساله را داشته باشد، اظهار کرد: دبی هیچ کدام از سیلاب‌های رخ داده به 25سال نرسیده‌اند.

هاشمی با اشاره به اینکه دخل و تصرف ها در بستر رودخانه ها موجب بروز سیل و ایجاد خسارت می شود، گفت: اگر مسیر رودخانه های ما باز بود این اتفاق ها رخ نمی داد و آب جاری شده نام سیلاب به خود نمی گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.