گیلان – قدس آنلاین – نرجس غلامپور : هر ساله با گرم شدن هوا شمار زیادی گردشگر از کنار و گوشه این مرز پرگهر برای گذران تعطیلات و بهره مندی از سواحل و شنا در آب دریا به استان سرسبز گیلان سفر می کنند.

حجاب و عفاف در سواحل شمال آب می رود !

به محض تمام شدن ماه رمضان گیلان شاهد ورود مسافران زیادی از اقصی و نقاط کشور در این فصل گرم سال است مسافرانی که بخاطر وجود دریای نیلگون خزر و سواحل ماسه ای و طرح های سالم سازی شنا به گیلان مسافرت میکنند و چقدر خوب است که مسافران محترم  به وضعیت فرهنگی استان ما هم توجه کنند و حرمت شرایط فرهنگی گیلان را حفظ کنند .

بعضی از گردشگران و مسافران ناهنجاری‌های فرهنگی و اخلاقی در ساحل و تفرجگاه‌ها را پدید می‌آورند.و افراد با مشاهده مسافران فکر می‌کنند میزان اعتقاد مردم گیلان کمرنگ است.

در حالی که مردمان گیلان مردمانی  ولایتمدار  و شهید پرور از دیار میرزا با فرهنگ بالا  می باشند  . شرایط سواحل دریا  و پوشش نامناسب برخی مسافران استان را  به وضعیتی تبدیل کرده که خود مردم گیلان نمیتوانند از این موهبت الهی استفاده کنند . سواحل به همه افراد تعلق دارد و نباید فقط منحصر به عده‌ایی خاص باشد ناهنجاری‌هایی را که در آن رقم خورده و موجب گریز خانواده‌ها و افراد مومن از این طبیعت شده است .  

اما واقعیت آن است که نظارت چندانی بر پوشش مسافران در سواحل استان نمی شود و یا در مقابل سیل بدحجابی شان و  پوشش های ناهنجار به هیچ وجه دیده نمی شود. حجابی که در سواحل دریا به بهانه تفریح رفته رفته آب می‌رود.

یکی از گردشگران حاضر در ساحل زیبا کنار با بیان اینکه حجاب و عفاف تنها مختص به بانوان نیست به خبرنگار ما گفت: متاسفانه بدحجابی آقایان در سواحل  درحال تبدیل شدن به یک امر عادی است که حضور بانوان محجبه در ساحل را مشکل‌ساز می‌کند.

معابر و خیابان حریم خصوصی نیست!

جانشین فرمانده ناجا در سفر اخیر خود به گیلان اظهار کرد  کسی حق ورود به حریم خصوصی افراد را ندارد و معابر و خیابان حریم خصوصی نیست.

سردار اسکندر مومنی گفت: کسی حق ورود به حریم خصوصی افراد مگر با مجوز از مراجع قانونی را ندارد اما مردم انتظار دارند شئونات و امنیت اخلاقی در حریم عمومی مانند معابر و خیابان‌ها رعایت شود.

وی به تشکیل کمیسیون طرح دریا با حضور فرماندهان استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در گیلان اشاره کرد و گفت: این جلسه به منظور استفاده مردم از نقاط کشور از ساحل و دریا در استان‌های شمالی برگزار می‌شود.

برخورد با ناهنجاری اولویت پلیس در طرح سالم سازی دریا

فرمانده انتظامی گیلان از اجرای طرح سوم گیلان‌مطهر در 140 نقطه ساحلی و تفرجگاهی این استان با حضور روحانیون مرد و زن از عید سعید فطر خبر داد.

سردار محمدرضا میرحیدری مشارکت مردمی را از عوامل مهم و اثرگذار بر موفقیت اجرای طرح سالم‌سازی دریا دانست و تصریح کرد: برطرف شدن مشکلات پیش رو طرح‌های سالم‌سازی دریا از جمله استقرار ناجیان غریق مستلزم همکاری مسؤولان دیگر دستگاه‌ها است

فرمانده انتظامی گیلان با بیان اینکه نباید عرصه هنجارشکنی برای بدخواهان مردم گیلان و فرهنگ غنی اسلامی آنها باز باشد، گفت: مشارکت مردم در این راستا مهم است.

فرمانده انتظامی گیلان فرهنگ‌سازی و برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی را اولویت پلیس در طرح سالم‌سازی دریا عنوان کرد و متذکر شد: پلیس با طرح گیلان‌مطهر قصد دارد فضای دریا را به طرف معنویت و حفظ بیشتر ارزش‌ها سوق دهد.

میرحیدری افزایش نظارت و کنترل پلیس بر مناطق خطرآفرین در سواحل استان که هر ساله موجب غرق شدن افراد زیادی می‌شود را مورد تأکید قرار داد.

وی برخورد قانونی با خاطیان و هنجارشکنان ارزش‌های اسلامی در سواحل و تفرجگاه‌ها و جاده‌های گیلان را در دستور کار پلیس عنوان کرد.

سواحل گیلان فعلا خالی از ناجیان غریق

فصل تابستان فرا رسیده و موج جدیدی از مسافرت های تابستانی آغاز شده است ولی همچنان سواحل استان گیلان خالی از ناجیان است، ناجیانی که در سال گذشته در گرما و حدود ۸ ساعت کار در آفتاب سوزان که در برخی موارد موجب ناراحتی های پوستی می گردد، هنوز مطالبات خود را وصول نکرده اند که این باعث دلسردی ناجیان شده و متاسفانه تا قبل از اینکه تابستان فرا رسد ۸ نفر از هموطنانمان در دریا جان داده اند .

حال باید انتظار کشید که آیا مسئولین ذیربط برای نجات جان انسان هایی که خواسته یا ناخواسته گرفتار امواج خزر می‌شوند دست به کار خواهند شد تا ناجیانی که قبل از این دل هایی را شاد کرده اند دلشان شاد شود و با پرداخت کل مطالبات سال گذشته و تضمین شغلی برای امسال راهی سواحل شوند؟

فرماندار رشت نیز ایمنی را در همه ابعاد اعم از فرهنگی و اجتماعی ضروری دانست و تصریح کرد: باید به شیوه ای عمل کنیم که احساس امنیت در خانواده ها بوجود آید.

عیسی مهدوی با بیان اینکه پیش بینی می کنیم که ورود اصلی مسافران را بعد از ماه مبارک رمضان داشته باشیم، گفت: با این وجود، باید تمهیدات ویژه ای در این زمینه در شهرستان داشته باشیم.

وی ادامه داد: درنظر داریم علاوه بر طرح های موجود دریا در این شهرستان، بدلیل پرمسافر و خطرآفرین بودن در سواحل زیباکنار، طرح دریا را نیز در این منطقه اجرا و ایمنی مسافران را حفظ کنیم.

بوی نامطبوع برخی شناگاهها آزاردهنده است

و اما  با توجه به همه مشکلات دریا به گفته کارشناسان؛ سلامت و بهداشت آب دریا و دریاچه با کیفیت آب رودخانه ها و آلاینده های منتهی به آن ارتباط مستقیم دارد و بر اساس تحقیقات صورت گرفته از سوی پژوهشگران؛ بسیاری از این مناطق در استان های مازندران ، گیلان و گلستان دچار آلودگی و برای شنا نامناسب هستند.

نتایج حاصل از مطالعات صورت گرفته توسط شناگاه موجود در نوار ساحلی دریای خزر وضعیت آلودگی بعضی از شناگاه های طبیعی سواحل دریای خزر در استان گیلان از نظر شاخص های میکروبی به میزانی است که می تواند برای سلامت شناگران خطری جدی باشد.

پس این باور که وجود نمک در آب دریا و همچنین جاری بودن و حجم زیاد آب آلودگی را از بین می برد، در همه موارد صدق نمی کند.

ورود لوله فاضلاب در برخی از شناگاهها مشهود است

در نزدیکی برخی شناگاه ها ، برای تشخیص آلودگی حتی نیاز به چشم غیرمسلح نیست و ورود لوله فاضلاب به دریا کاملا مشهود و بوی بسیار نامطبوع آن به شدت آزاردهنده است .

مکان یابی نامناسب برای ایجاد شناگاه و احداث بسیاری از آنها در نقاط دارای آلودگی بالا همچون مجاورت مجاری فاضلاب، فقدان خدمات بهداشتی مناسب مانند سرویس های بهداشتی و دوش برای استحمام ، نداشتن امکانات مناسب برای استقرار و خدمات رسانی ناجیان غریق و آلودگی سواحل این شناگاه ها به دلیل ورود شمار زیاد مسافر و عدم جمع اوری مناسب پسماندهای حاصله، از مهمترین مشکلات موجود است.

سالمسازی آب دریا و جلوگیری از ورود فاضلابها و آلاینده ها ضرورتی است که وزارت نیرو با احداث شبکه های بهداشتی فاضلاب و تصفیه خانه ها باید آن را در اولویت قرار دهد.

تا زمان تحقق این مهم ، به توصیه کارشناسان با توجه به اینکه آلودگی ها عمدتاً در فاصله نزدیک با مصب رودخانه ها قرار دارند گردشگران از شنا کردن در شناگاه های نزدیک مصب رودخانه ها خودداری کنند.

از سوی دیگر با توجه به این که جهت جریان آب خزر از غرب به شرق است، بهتر است شناگران از شناگاه های واقع در غرب مصب رودخانه ها استفاده کنند.

رشت دارای 22 کیلومتر نوار ساحلی است که از این حدود، 11 روستای این شهرستان ساحلی محسوب می شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.