روز جمعه دولت آمریکا اعلام کرد با دولت کره جنوبی به توافقی برای استقرار سیستم دفاع موشکی موسوم به "تاد" (THAAD) در پاسخ به تهدید فزاینده هسته‌ای کره شمالی دست پیدا کرده است. بر اساس این توافق یک آتش‌بار سیستم تاد که تحت کنترل عملیاتی ارتش آمریکا خواهد بود تا پایان سال جاری در مکانی در کره جنوبی مستقر خواهد شد.

خشم چین و ژاپن از استقرار موشک‌های "تاد" آمریکا در کره جنوبی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روزنامه واشنگتن تایمز،چین و روسیه از مدتها پیش مخالفت خود را با استقرار سامانه دفاع موشکی تاد آمریکا در شبه جزیره کره به دلیل نگرانی از کاهش ظرفیت بازدارندگی خود ابراز کرده‌اند. وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای که تقریبا بلافاصله بعد از اعلام خبر توافق مذکور منتشر کرد، گفت که قاطعانه با این ایده مخالف و شدیدا از آن ناخرسند است. این وزارتخانه هشدار داد، این طرح تنها موجب تشدید تنشها در منطقه و به هم خوردن "توازن راهبردی"  خواهد شد.

همچنین وزارت امور خارجه روسیه نیز "نگرانی بسیار جدی" خود را نسبت به این خبر اعلام کرده و گفت، این تصمیم "به رغم مخالفت مستمر و شدید طرف روسی و تعدادی از کشورهای دیگر" اتخاذ شد. همچنین مسکو در بیانیه خود نسبت به "تبعات خطرناک" استقرار این سامانه هشدار داد.

با این حال مقامات آمریکا و کره جنوبی در سئول تاکید کردند سامانه تاد تنها به هدف دفاع در مقابل حملات کره شمالی و نه هیچ کشور دیگری در منطقه مستقر می شود.

ژنرال توماس وندال، فرمانده لشگر هشتم نیروی زمینی آمریکا مستقر در کره جنوبی  به خبرنگاران در شهر سئول اظهار کرد، پیگیری برنامه سلاح‌های هسته‌ای و موشکهای بالستیک دوربرد توسط حکومت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی این امر را ضروری کرده که نیروهای آمریکا و کره جنوبی قادر به دفاع از خود باشند و سامانه تاد برای این ماموریت ضروری است.

در همین حال ژاپن که در تیررس موشکهای کره شمالی قرار دارد و همچنین برخی قانونگذاران کنگره آمریکا از این تصمیم استقبال کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.