قدس آنلاین –اراک :معاون فنی جهاد کشاورزی ساوه گفت: کاهش منابع آبی و تشنگی اراضی کشاورزی میزان سطح زیر کشت طالبی به عنوان یکی از محصولات شاخص این شهرستان را کاهش داد.

کمبود منابع آبی مهم‌ترین مشکل پیش روی تولیدکنندگان طالبی

محمودرضا خلیلی ، کمبود منابع آبی را مهم‌ترین مشکل پیش روی تولیدکنندگان انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان بیان کرد و افزود: برای صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی و جلوگیری از هدررفت آب، افزایش آبیاری تحت فشار و قطره‌ای و بهره‌گیری از کشت زیر پلاستیک به کشاورزان توصیه میشود.

وی با اشاره به برداشت طالبی از اراضی زیر کشت این محصول در ساوه گفت: در سال‌ جاری چهار هزار هکتار از اراضی شهرستان ساوه زیر کشت انواع محصولات صیفی قرار دارد، که از این میزان دو هزار هکتار به کشت طالبی، 450 هکتار خربزه و 250 هکتار هندوانه و مابقی سایر محصولات اختصاص یافته است.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه متوسط عملکرد کشت طالبی در این شهرستان را 17تن در هکتار اعلام کرد و افزود: متوسط عملکرد کشت خربزه نیز 20 تن در هکتار و هندوانه 25 تن در هکتار است.

وی افزود: در سال جاری افزایش سطح زیر کشت نسبت به مدت مشابه سال قبل به دلیل کمبود منابع آبی نداشتیم، اما میزان کشت این محصولات نسبت به مدت پنج سال گذشته تا 30 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: کیفیت بالا، ماندگاری طولانی و عطر و طعم خاص از ویژگی‌های منحصر به فرد طالبی ساوه در کشور است که متقاضیان زیادی از سراسر جهان دارد.

خلیلی افزود: کشت محصولاتی مانند طالبی و هندوانه که از جمله تولیدات آببر در بخش کشاورزی هستند، با شرایط کنونی منابع آبی موجود توصیه نمیشود و کشاورزان باید به کشت محصولات با نیاز آبی کمتر روی آورند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.