قدس آنلاین – گیلان – نرجس غلامپور :مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از پاکسازی ۲۱۱ هکتار از تالاب انزلی از گیاه سنبل آبی خبر داد.

پاکسازی ۲۱۱ هکتار تالاب انزلی از سنبل آبی

قربانعلی محمدپور با اشاره به مبارزه با گیاه سنبل آبی از سال گذشته در تالاب انزلی اظهار کرد: گیاه سنبل آبی غیربومی محسوب می‌شود و در فلور گیاهی کشور وجود ندارد.

وی به تاریخ تکامل گیاه سنبل آبی در مناطق دیگر اشاره کرد و افزود: گونه گیاه سنبل آبی قادر است به انسان و زیستگاه‌های طبیعی خسارت وارد کند یا اثر بدی بر کارکرد اکوسیستم‌های طبیعی داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه گیاه سنبل آبی بومی کشورهای آمریکای جنوبی است، تصریح کرد: سنبل آبی فرآیند تبخیر را بسیار بیشتر می‌کند.

محمدپور، سنبل آبی را سبب نابودی گیاهان آبزی بومی خواند و بیان کرد: امکان مقابله گیاهان بومی با سنبل آبی وجود ندارد ضمن اینکه بر فعالیت‌های صیادی تاثیرگذار است.

وی به امکان ریشه‌کنی گیاه سنبل آبی در تالاب‌های گیلان اشاره کرد و گفت: سال گذشته 211 هکتار از تالاب انزلی از گیاه سنبل آبی پاکسازی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به پاکسازی 84 هکتار از تالاب انزلی در منطقه سنگلاچین، خاطرنشان کرد: جمع‌آوری مکانیکی بهترین روش برای مقابله با گیاه سنبل آبی است.

وی به روش‌های شیمیایی و بیولوژیکی برای مبارزه با گیاه سنبل آبی اشاره کرد و یادآور شد: جمع‌آوری دستی به صورت مداوم تنها روش موثر برای مبارزه با گیاه مذکور است.

محمدپور با بیان اینکه فروش گیاه سنبل آبی در سطح شهرها از چالش‌های بزرگ برای مبارزه با گیاه سنبل آبی است، اظهار کرد: امکان ریشه‌کنی کامل گیاه سنبل آبی در گیلان وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان بر شناسایی کامل مناطق آبی آلوده به گیاه سنبل آبی تأکید کرد و افزود: پایش اکوسیستم‌های آبی استان برای مبارزه با گیاه سنبل آبی حائز اهمیت است.

وی با اشاره به تدوین برنامه اجرایی مناسب برای مبارزه با گیاه سنبل آبی در گیلان، بیان کرد: گروه اجرایی کارآمد و ابزار و تجهیزات مناسب برای مبارزه با گیاه مذکور تاثیرگذار است.

محمدپور، مبارزه با گیاه سنبل آبی در تالاب‌ها را سبب رضایتمندی مردم خواند و تصریح کرد: در جنوب تالاب انزلی در صومعه‌سرا و شمال آن در انزلی مقابله خوبی با گیاه سنبل آبی انجام شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.