مجلس نمایندگان آمریکا در هفته پیش رو سه لایحه ضد ایرانی را بررسی می کند که مواردی از جمله اعمال تحریم های جدید حقوق بشری تا ممانعت از ورود به چرخه دلار را شامل می شود.

 سه لایحه ضد ایرانی در مجلس نمایندگان آمریکا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از واشنگتن پست، مجلس نمایندگان آمریکا این هفته در آستانه نخستین سالگرد حصول توافق هسته ای ایران، سه لایحه را با هدف اعمال تحریم های جدید علیه این کشور مورد بررسی قرار خواهد داد – تلاشی نمادین در جهت زیر سوال بردن آنچه که دستاورد دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری دموکرات آمریکا خوانده می شود- و انتظار می رود که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ نیز نقشی تعیین کننده داشته باشد.

هر سه لایحه از سوی نمایندگان جمهوریخواه که در حال حاضر کنترل هر دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در دست دارند، ارائه شده است حال آنکه تصویب آنها با توجه به حمایت چند نماینده دموکراتی که به دیده تردید به توافق هسته ای ایران می نگرند، امری اجتناب ناپذیر به نظر می آید. البته مجلس سنای آمریکا هنوز برنامه ای برای بررسی این لوایح ندارد.

قرار است «کوین مک کارتی» نماینده جمهوریخواه ایالت «کالیفرنیا» و رئیس اکثریت جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا این سه لایحه را در تاریخ ۱۴ جولای – درست یک سال پس از امضای توافق تاریخی میان ایران و ۱+۵ – به صحن علنی مجلس ارائه دهد. از سوی دیگر این اقدام مصادف می شود با تاریخ تقریبی گزارشی که سازمان اطلاعات آلمان ارائه داده و در آن مدعی می شود که ایران همچنان در سطحی قابل ملاحظه به دنبال فعالیت های غیر صلح آمیز هسته ای است!

از این سه لایحه، یکی خواهان اعمال تحریم های جدید علیه ایران به اتهام حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر است. دیگری به دنبال منع خرید آب سنگین ایران است که یکی از محصولات غیر رادیو اکتیو جانبی فرایند تولید انرژی هسته ای است و آخری هم خواهان تداوم عدم دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا از جمله چرخه دلار است.

نمایندگان جمهوریخواه در توضیح چرایی ارائه لوایح پیشنهادی می گویند که قصدشان ارسال پیامی واضح به دولت ایران است مبنی بر اینکه اگر به توافق بین المللی شان پایبند نباشد با عواقب سنگینی روبرو خواهد شد. در این میان، آزمایش های موشکی که ایران چهار ماه پیش (مارس) انجام داد، بهانه تازه ای برای ابراز نگرانی شده است.

از سوی دیگر، عده ای هم می گویند دلیل اصلی سنگ اندازی ها در مسیر برجام این است که مبادا در ماه های پایانی دوران زمامداری اوباما، وی بخواهد برای حفظ توافق هسته ای به عنوان میراث ریاست جمهوریش، زیادی به تهران آزادی عمل بدهد!

اگرچه اوباما پیشتر اعلام کرد که هر لایحه ای که توافق هسته ای را به مخاطره بیاندازد، وتو خواهد کرد؛ اقدامات گاه و بی گاه جمهوریخواهان آمریکا آن هم در شرایطی که این کشور درگیر انتخابات ریاست جمهوریست، جو سیاسی را متلاطم و خاطر حزب دموکرات را آشفته می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.