عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان ضامن استحکام مجلس است.

شورای نگهبان ضامن استحکام مجلس است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، محمد علیزاده عضو فعلی حقوقدان شورای نگهبان و کاندیدای معرفی شده برای دوره جدید از سوی قوه قضائیه به مجلس در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 23 تیر)‌ پارلمان در سخنانی گفت: آرزوی توفیق و سلامت برای همه نمایندگان مجلس و خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران را دارم.وی افزود: از رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت رئیسه و نمایندگان بزرگوار مجلس که این فرصت را در اختیار بنده قرار دادید تا بتوانم دقایقی در محضر شما باشم، تشکر می‌کنم. بنده عضو شورای نگهبان هستم که اغلب آقایان و به خصوص نمایندگان سابق بنده را می‌شناسند.
علیزاده با اشاره به سوابقش گفت: بنده مشاغل قضایی‌ام را به عنوان قاضی در دادگاه سوادکوه آغاز کردم و با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، در اوایل اردیبهشت سال 58 به عنوان سرپرست دادسرای انقلاب اسلامی قائمشهر و بعد از آن با حفظ سمت به عنوان دادستان انقلاب اسلامی ساری منصوب شدم و مشاغل قضایی‌ام را در مازندران آغاز کردم.
عضو فعلی حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: بنده در اردیهبشت سال 60 به امر شهید آیت‌الله بهشتی به تهران منتقل و در دفتر وی مشغول به کار شدم و بعد از شهادت آن بزرگوار نیز مدتی در خدمت آیت‌الله موسوی اردبیلی رئیس وقت دیوان عالی کشور بودم و بعد هم سازمان بازرسی کل کشور و طبق قانون اساسی جدید بنده به عنوان معاون بازرسی کل کشور و در اوایل سال 73 در این نهاد مشغول شدم. بعد از مدتی هم به عنوان معاون ارزشیابی قوا منصوب شدم.
وی تاکید کرد: بنده در همه ادوار غیر از دوره اول عضو شورای نگهبان بوده‌ام و نمایندگان اولین رای را به بنده داده‌اند.
علیزاده همچنین ضمن تشکر از نمایندگان مجلس در دوره‌های مختلف اظهار کرد: بنده چندان تمایلی برای صحبت نداشتم. شاید یکی از علل معرفی بنده این بوده که روسای قوه قضائیه قبل از اینکه به عنوان رئیس قوه منصوب بشوند در این سمت به بنده اطمینان کرده‌اند و فکر شورای نگهبان بوده‌اند.
عضو فعلی حقوقدان شورای نگهبان اضافه کرد: اعتقاد قلبی بنده این است که همانطور که امام (ره)‌ و مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند، مجلس در راس امور است و آن هم طبق اصول متعدد قانون اساسی این موضوع بر می‌آید و در بعضی از اصول نیز به طور ضمنی مشخص شده که مجلس در راس امور قرار دارد.
وی با بیان اینکه جایگاه نمایندگان مجلس، جایگاه رفیع و والایی است، اظهار کرد: این جایگاه از جهت تبیینی و نظارتی یک امر روشنی است که همه نمایندگان به آن اعتقاد دارند. شورای نگهبان ضامن استحکام و قوت مجلس است که مصوبات را از حیث خلاف بودن یا خلاف نبودن آن با موازین قانون اساسی بررسی می‌کند. شورای نگهبان طبق قانون اساسی نهادی بالاسر مجلس نیست.
علیزاده درباره انتخابات و وظیفه شورای نگهبان در این مقاطع افزود: بنده همیشه سعی کرده‌ام که این وضعیت ارتباط بین شورای نگهبان و مجلس محترم را در حد امکان حفظ کنم. در انتخابات نیز در حدی که معقول است این ارتباط را با مجلس داشته‌ایم که با کیاست و ریاست رئیس مجلس انشاءالله مشکل ارتباط نمایندگان با شورای نگهبان حل می‌شود.
عضو فعلی حقوقدان شورای نگهبان اضافه کرد: بنده درباره تقنین قوانین معتقدم که به هر حال باید ارتباط نزدیک بین مجلس و شورای نگهبان وجود داشته باشد. بنده 17،18 سال است که قائم مقام دبیر شورای نگهبان هستم اما هیچ‌وقت در کمیسیونهای مجلس برای بررسی قوانین مهم کوتاهی نکرده‌ام و همیشه سعی کرده‌ام که موارد شورای نگهبان را به مجلس منعکس کنم و نمایندگان نیز همیشه سعی کرده‌اند نظرات این شورا را در بررسی قوانین تامین کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس تشکر می‌کنم که فرصتی در اختیار بنده قرار دادند تا صحبتهایی در مجلس داشته باشم. اگر به بنده رای دادید بار بزرگی را به دوش بنده گذاشته‌اید و انشاءالله سعی می‌کنم که بیش از پیش در جهت ایفای این وظیفه بزرگ و همدلی و همراهی با مجلس اقدام کنم، اگر هم محبت کردید و رای ندادید از شما ممنونم که وظیفه بزرگی را از روی دوش بنده برداشتید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.